کد خبر: 1222269
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نمایشگاه قرآن کریم هر ساله در ماه مبارک رمضان برپا می‌شود. برگزاری این رویداد به دلیل جابه‌جایی چند روزه ماه ها‌ی قمری نسبت به ماه‌های شمسی باعث شده به صورت سیال در طول سال برگزار شود و در طول این یکی، دو سالی که حلول ماه رمضان با تعطیلات ایام نوروز همزمان‌شده برای شهروندان تهرانی فرصت مناسبی را پیش آورده تا بدون مواجهه با ترافیک و ازدحام خودرو‌ها به بازدید از این نمایشگاه بروند. 
مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: فعالیت سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» در قالب ۲۵ بخش از جمله کودک و نوجوان، حکمرانی قرآنی، مشاوره و پژوهش‌های قرآنی، جلسات خانگی، پوشش ایرانی و اسلامی و نمایش آثار قرآنی و دینی ۱۶۰ ناشر از ابتدای فروردین ماه آغاز شده‌بود، امروز به پایان می‌رسد. از مهم‌ترین وجوه این دوره از نمایشگاه قرآن حضور تعداد قابل‌توجهی هنرمند بین‌المللی و همچنین معرفی طرح‌هایی با بهر‌ه‌گیری از هوش مصنوعی بود. 
نمایشگاه قرآن کریم هر ساله در ماه مبارک رمضان برپا می‌شود. برگزاری این رویداد به دلیل جابه‌جایی چند روزه ماه ها‌ی قمری نسبت به ماه‌های شمسی باعث شده به صورت سیال در طول سال برگزار شود و در طول این یکی، دو سالی که حلول ماه رمضان با تعطیلات ایام نوروز همزمان‌شده برای شهروندان تهرانی فرصت مناسبی را پیش آورده تا بدون مواجهه با ترافیک و ازدحام خودرو‌ها به بازدید از این نمایشگاه بروند. 
سابقه برگزاری نمایشگاه قرآن به سال ۱۳۷۲شمسی برمی‌گردد. این رویداد فرهنگی معنوی از اولین دوره تا به امسال که سی و یکمین دوره آن برگزار شد، دستخوش تغییرات زیادی در بخش‌های مختلف شده‌است. البته نمایشگاه قرآن، در ابتدا از یک فضای کوچک در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان آغاز به‌کار کرد و سپس به مکان‌های بزرگ‌تری، چون باغ‌موزه دفاع مقدس و مصلای امام‌خمینی تهران منتقل شد. سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا این نمایشگاه برگزار نشد، اما سال بعد با ایجاد برخی زیرساخت‌های لازم به‌صورت مجازی برگزار شد. در سال ۱۴۰۱و با برچیده شدن بساط ویروس کرونا نمایشگاه قرآن به‌صورت حضوری و مجازی میزبان علاقه‌مندان به کلام وحی بود. 
بر اساس اهداف و بازنمایی اولیه‌ای که از این رویداد ارائه شده نمایشگاه قرآن با هدف توسعه فعالیت‌های قرآنی و گسترش آن در میان عموم جامعه شکل گرفته و برگزار‌کنندگانش تلاش دارند با رویکرد بین‌المللی به معرفی هر چه بهتر قرآن در سطح جهانی کمک کنند. 
 
 نمایشگاه سی و یکم
افتتاح سی و یکمین دوره نمایشگاه قرآن با شعار «می‌خوانمت» در اولین روز بهار امسال با اتفاق متفاوت و جالبی همراه بود. برگزاری این آیین به دلیل همزمانی با پخش سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب قدری با تأخیر و بعد از توزیع افطار بین روزه‌داران حاضر در نمایشگاه برگزار شد. شاید کسی تصور نمی‌کرد که مردم بعد از پشت سر گذاشتن نهمین افطار خود و همزمان با ساعات ابتدایی عید نوروز استقبال گرمی از نخستین روز نمایشگاه قرآن داشته باشند، ولی حضور جمعیت قرآن دوستان و علاقه‌مندان به کلام وحی در کنار فرزندانشان دومین اتفاق جالب افتتاحیه این نمایشگاه بود. 
نمایشگاه سی و یکم مانند دوره‌های قبل بخش‌ها و اتفافات متنوعی داشت از رونمایی قرآن۴۰متری تا آغاز به کار پویش حافظ شو تا جانمایی بخش‌هایی مثل کودک و نوجوان، ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه، دعا، فلسطین و طوفان الاقصی، مشاوره، هنر‌های دینی، محافل خانوادگی، مسابقات و رویداد‌ها و نشست‌های محتوایی و طرح بشری در این دوره به چشم می‌خورد. 
 
 غرفه پرطرفدار عفاف و حجاب
از پرطرفدارترین بخش‌های نمایشگاه قرآن که در ۱۸ سال گذشته میزبان تعداد زیادی از خانواده‌ها و کودکان بوده، بخش عفاف و حجاب است. به کلام بهتر بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن به عنوان یک بخش تفکیک‌ناپذیر و پرمخاطب و جریان‌ساز فعالیت کرده است. این بخش از نمایشگاه در جایگاه ذائقه‌ساز و تقویت‌کننده فعالان، تولید‌کنندگان و تأمین‌کنندگان نیاز‌های بخش عظیمی از افراد جامعه عمل کرده‌است. 
اسدالله سلیمانی، دبیر بخش عفاف و حجاب سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها خرید‌های یک سال خود را در این نمایشگاه انجام می‌دهند. این مسئله به ما تولید‌کنندگان کمک کرده تا بر اساس ذائقه و سلیقه‌های جامعه محجبه که به پوشش مناسب نیاز دارند، پوشاک تولید کنیم. مخاطب می‌داند اگر تا پایان نمایشگاه خریدهایش را انجام ندهد باید بعداً با قیمت بیشتر و پراکنده‌تر خریداری کند در صورتی که می‌توانیم با همکاری بقیه نهاد‌ها مکان‌هایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا با برگزاری نمایشگاه و فروشگاه‌هایی در کنار هم قرار گیرند و تولیدکننده با احترام محصول خود را عرضه کند. 
سلیمانی درباره تغییر این بخش نسبت به سال گذشته تأکیدمی کند: در سال‌های اخیر کارگروه مد و لباس در هنگام برگزاری با تخصیص غرفه به برخی پارچه‌فروش‌ها فضایی بازارچه‌ای ایجاد می‌کرد که فروشندگان آن نیز در ظاهر مغایر با رعایت حجاب بودند، اما در حال حاضر ما تولیدکنندگانی داریم که به معنای واقعی کاسب هستند؛ چه از نظر رفتاری و چه از نظر قیمت‌گذاری و انصاف در فروش. 
دبیر بخش عفاف و حجاب به کمبود فضا در نمایشگاه برای این بخش اشاره کرد و ادامه داد: فضای کافی در اختیار انجمن حجاب قرار داده نشده تا بتوانیم همه تولیدکنندگان متقاضی را پذیرش کنیم. ما باید اتحادیه‌ای تخصصی زیر نظر اتاق ایران داشته‌باشیم تا کل تولیدکنندگان محصولات حجاب را در قالب یک اتحادیه صنفی جمع کنیم. 
 
 مشارکت مؤسسات قرآنی
بیش از ۴۵ مؤسسه قرآنی و ۲۴ نهاد دولتی و حاکمیتی در سی و یکمین نمایشگاه مشارکت داشتند. بخش بین‌الملل این رویداد نیز از اول تا هشتم فروردین با حضور نمایندگانی از ۲۵ کشور و همچنین با حضور ۴۱ نفر اندیشمند و هنرمند قرآنی از ۲۸ کشور جهان برگزار شد. حضور اندیشمندان و هنرمندان قرآنی از کشور‌های امارات، عربستان سعودی، فرانسه، کویت، پاکستان، بحرین، روسیه، ترکیه، هند، مالزی، اندونزی و ۱۶ کشور دیگر جهان در نمایشگاه قرآن امسال نسبت به دوره‌های گذشته، با رشد بیش از سه برابری کمی و تنوع و جذابیت کیفیت آثار همراه بود. 
 
 تجلیل از ۱۵ خادم قرآنی
آخرین رویداد جنبی که در این نمایشگاه برپا شد مراسم بیست و نهمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم بود که شنبه شب با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد که طی آن ۱۵ خادم قرآنی در حوزه‌های قرائت، حفظ، آموزش، پژوهش، نشر، مدیریت، سینما و خوشنویسی معرفی و تجلیل شدند. 
همچنین رئیس‌جمهور با همراهی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کردند. رئیسی ضمن حضور در غرفه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با فعالیت‌ها و تازه‌ترین محصولات فناورانه نور آشنا شد. محصولات نرم‌افزار جامع تفاسیر نور نسخه ۴، طرح‌های هوش مصنوعی نور و همچنین پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) یکی از بخش‌هایی بود که مورد توجه رئیس‌جمهور قرار گرفت و تداوم فعالیت‌ها و موفقیت مرکز در آینده را خواستار شد. 
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که همزمان با اولین روز از سال ۱۴۰۳ در مصلای امام (ره) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب فرهنگ و علوم قرآنی آغاز به کار کرده‌بود، امروز به پایان می‌رسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
0
0
چقدر جالب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار