کد خبر: 1220400
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سخنگوی دستگاه قضا خبر داد

جوان آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه از عفو تجمیعی محکومان به مناسبت سال نو و ماه مبارک رمضان خبر داد. 
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه گفت: امسال به دلیل تقارن سال نو با ایام ماه مبارک رمضان به صورت تجمیعی عفوی پیش‌بینی شده‌است. معاونت قضایی قوه‌قضائیه در حال نهایی کردن فهرست عفو و بخشودگی و کاهش مجازات است. 
ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره تعیین نرخ دیه برای سال آینده گفت: تعیین نرخ دیه در راستای رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی هرساله پس از جمع‌بندی نهایی تعیین می‌شود و امسال نیز این مهم تا پایان سال اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه هادی رضوی اکنون در زندان است یا خیر، گفت: ما مرتباً پرونده‌های مهم را رصد می‌کنیم، آخرین گزارشی که از مرجع قانونی ذی‌ربط داشته‌ایم، این است که بر اساس تشخیص مقام مسئول وی در حال معالجه است و به محض بهبودی به زندان خواهد رفت. 
ستایشی در مورد پرونده برادران روزچنگ، در زمینه تخلفات گسترده و اخلال در بازار ارزی گفت: این افراد به جرم مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع محکوم شدند. 
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: یدالله روزچنگ به ۲۰ سال حبس، رد مال و دو سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده‌است؛ لقمان روزچنگ به اتهام مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی ۲۰ سال حبس، رد مال و دو سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده‌است و انور روزچنگ به اتهام مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و پرداخت رشوه به ۱۰ سال حبس و ضبط وجه رشوه محکوم شده‌است. 
وی افزود: تمام اموال این افراد به ارزش ۱۸۱ میلیارد تومان ضبط و مصادره شده‌است و هیچ‌گونه مجازات مالی از این افراد باقی نمانده و موارد اجرا در حال پیگیری است. وی در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده شرکت کروز اظهار کرد: این پرونده در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی مطرح رسیدگی است. تاکنون هشت جلسه دادگاه بررسی شده‌است، کیفرخواست این پرونده که ۶۰ جلد دارد، قرائت شده و اظهارات متهمان و وکلا استماع شده‌است. 
ستایشی بیان کرد: از ۱۸ متهم این پرونده هفت نفر کارمند گمرک بوده، عمده اتهام این افراد مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و دریافت رشوه بوده، پرونده موعد صدور رأی است. پس از اینکه رأی قطعی شد اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
ستایشی در ادامه به برخی پرونده‌های قضایی اشاره و تصریح کرد: به سرانجام رساندن پرونده رستمی صفا، بازگشت اموال بابک زنجانی و بازداشت متهم پرونده عظام خودرو و بازگرداندن اموال دولت و ملت به بیت‌المال بیانگر عزم راسخ قوه قضائیه در برخورد با این موارد است. 
ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت روند رسیدگی به پرونده فرزندان یکی از مقامات قوه قضائیه اظهار کرد: پرونده در مرحله دادرسی در دادگاه بوده و پنج جلسه رسیدگی تشکیل شده‌است، چنانچه شرایط اطلاع‌رسانی فراهم شود، مانند تمام اطلاع‌رسانی‌ها مطابق مقررات عمل خواهد شد. سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به سؤال لو رفتن سؤالات آزمون فوق العاده وکالت ۱۴۰۲ و شفاف‌سازی قوه قضائیه گفت: افشای سؤالات آزمون وکالت در حد زمزمه است و باید به اثبات برسد. این آزمون مربوط به مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه است و این مرکز کارفرما بوده و متولی برگزاری سازمان سنجش است. 
وی بیان کرد: در مورد موضوعات مطرح شده باید دستگاه متولی به صورت روشن و مبرهن نظر خود را اعلام کند و دستگاه‌های امنیتی نیز در حال بررسی صحت و سقم موضوع عنوان‌شده هستند. 
ستایشی گفت: قوه قضائیه موظف است حقوق احدی از شرکت‌کنندگان در این آزمون تضییع نشود و مردم مطمئن باشند، اگر متخلف و مقصران احتمالی در این قضیه وجود داشته باشد مورد تعقیب و مجازات قانونی قرار خواهد گرفت. سخنگوی قوه قضائیه درباره توقیف محموله نفت امریکا با شکایت کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای و واکنش احتمالی امریکا به این موضوع و آیا امکان پرداخت ارزش ریالی محموله به عنوان غرامت به بیماران پروانه‌ای وجود دارد، بیان کرد: دعوایی است که مطرح شده و در شعبه ۵۵ حقوقی دادگاه تهران مطرح رسیدگی است و بر اساس تصمیم متخذه، هم اکنون با توجه به تصمیمات قانونی گرفته شده اقدامات لازم نیز صورت خواهد پذیرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار