کد خبر: 1219218
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
فرشید پرهام
 جوان آنلاین: اختلاف جدی حماس و اسرائیل بر سر توقف درگیری‌های غزه در آستانه ماه رمضان، طرح امریکا به اصطلاح میانجیگر آتش‌بس یکجانبه از سوی تل‌آویو را روی میز قرار داده است، طرحی فریبکارانه که علی‌الظاهر کشتار غیرنظامیان را متوقف می‌کند، اما به بهانه مقابله با حماس می‌تواند تمام غزه را بمباران کند. در پنج ماه گذشته هم صهیونیست‌ها مدعی بودند جنگ آن‌ها با حماس است، اما نتیجه کار شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی بود که جهان را سوگوار کرده است. 
 
درحالی که انتظار می‌رفت تا فرارسیدن ماه مبارک رمضان، حماس و رژیم صهیونیستی بر سر آتش‌بس در غزه موافقت کنند تا مسیر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هموار شود، صهیونیست‌ها به بهانه واهی میز مذاکره در قاهره را ترک کرده‌اند و به همین منظور امریکا به نیابت از متحدانش ابتکارعمل را به دست گرفته و گزینه‌های جدید خود را رو کرده است. 
روزنامه الاخبار روز سه‌شنبه گزارش کرد: «امریکایی‌ها در حال تلاش برای یک آتش‌بس یکجانبه هستند که رژیم صهیونیستی طی ماه رمضان آن را اجرا می‌کند. براساس این پیشنهاد رژیم صهیونیستی کمک‌های بشردوستانه را با کمک نهاد‌های بین‌المللی و مراکز محلی در نوار غزه وارد این منطقه می‌کند، اما همچنان اعضای مقاومت فلسطین را هدف قرار می‌دهد و با هرگونه تهدیدی که نیروهایش در معرض آن قرار بگیرند، مقابله می‌کند، اما این آتش‌بس شامل ورود چادر‌ها برای آوارگان یا تبادل اسرا یا بازگشت آوارگان به شمال غزه نیست بلکه طی آن رژیم صهیونیستی گروهی از فلسطینی‌ها را برای همکاری جهت اداره توزیع کمک‌ها آماده خواهد کرد.»
طرح جدید امریکا درحالی است که هنوز حماس و تل‌آویو نسبت به آن اظهارنظری نکرده‌اند. هیئت جنبش حماس به ریاست خلیل الحیه در قاهره مصر را ترک نکرد و مذاکرات خود را با مسئولان مصری با حضور هیئت‌های امریکایی و قطری ادامه داد. رژیم صهیونیستی از اعزام هیئتی به قاهره به بهانه اینکه حماس شرط اصلی این رژیم درباره اعلام تعداد اسرای زنده در غزه و اسامی آن‌ها را اجرا نکرده است، خودداری کرد. در مقابل مقاومت فلسطین با شرط رژیم صهیونیستی مخالفت و تأکید کرد برای چنین لیستی دشمن باید بهای سنگینی را در مذاکرات بپردازد و نمی‌تواند به صورت مجانی به آن دست یابد. 
طرح امریکا نوعی فریبکاری و فرار از زیر بار فشار‌های خارجی است، اما آتش‌بس یکجانبه همزمان با ادامه حملات علیه نیرو‌های حماس، ادامه نسل‌کشی پنج‌ماهه است که دردی از ساکنان غزه دوا نخواهد کرد. در این مدت هم مقامات تندرو اسرائیل ادعا می‌کردند که فقط مواضع و نیرو‌های حماس را بمباران می‌کنند، اما در اصل به جای حماس، غیرنظامیان قربانی اصلی این جنایت‌ها بودند. نیرو‌های حماس در داخل تونل‌های زیرزمینی غزه مستقر هستند که حمله به آن‌ها تقریباً غیرممکن است و خود اسرائیلی‌ها هم به آن اعتراف کرده‌اند و تداوم حملات به بهانه مقابله با نیرو‌های مقاومت در غزه، به کشتار‌های بیشتر در ماه رمضان منجر خواهد شد. ارتش اشغالگر برنامه حمله زمینی به رفح را در دستورکار قرار داده است و احتمالاً ادامه حملات در ماه رمضان مقدمه‌ای برای هموار کردن اشغالگری زمینی خواهد بود. امریکا درحالی خود را به عنوان میانجیگر در مذاکرات آتش‌بس جازده که از زمان شروع جنگ در غزه، با همه توان از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و با وجود ادعا‌های ظاهری برای توقف کشتار غیرنظامیان عملاً هیچ اقدامی برای تحت فشار قرار دادن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انجام نداده است. 
 
 آتش‌بس فراگیر خواست حماس 
در حالی که رژیم صهیونیستی معتقد است مرحله اول معامله باید شامل آتش‌بس موقت و «دستاورد‌های انسانی» برای نوار غزه و آزادی چند صد اسیر فلسطینی و ازسرگیری عملیات نظامی خود در غزه به ویژه در رفح بعد از پایان آتش‌بس باشد، مقاومت فلسطین معتقد است که مرحله نخست باید جزو مراحل یک توافق فراگیر باشد که در نهایت به توقف کامل جنگ و عقب‌نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازسازی آن منجر شود. 
چیزی که اکنون حماس می‌خواهد یک تعهد و ضمانت الزام‌آور از صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها درباره چنین اهدافی است، اما آن‌ها با این تعهد و ضمانت مخالف هستند. در حالی که دو طرف بر این مواضع خود پافشاری می‌کنند، میانجیگران مصری و قطری با نظارت امریکا برای ایجاد ساختار‌های دیگری تلاش می‌کنند. 
شبکه عبری «کان» گزارش داد میانجیگران به حماس آزادی تعداد اندکی از اسرای صهیونیست در ازای آتش‌بس چند روزه را پیشنهاد دادند، اما جنبش حماس با این پیشنهاد مخالفت کرد. با این حال میانجیگران همچنان برای قانع کردن جنبش حماس به این پیشنهاد تلاش می‌کنند. در گزارش «کان» آمده است: «این پیشنهاد تغییری در توافق چارچوب پاریس نیست بلکه اقدام اولیه در راستای این چارچوب است. این اقدام می‌تواند به اسرائیل نشان بدهد که حماس درباره مبادله اسرا جدی است.»
حماس پیش‌تر آزادی همه اسرای فلسطینی و توقف کامل جنگ را شرط امضای آتش‌بس اعلام کرده بود، اما وضعیت انسانی در غزه سبب شده اولویت‌ها بر کاهش درد و رنج فلسطینیان متمرکز شود، اما در نهایت خواست اصلی این جنبش، توقف کامل جنگ و آتش‌بس پایدار است؛ چیزی که وزرای افراطی اسرائیل با آن مخالفت کرده‌اند و مدعی هستند که پس از پایان آتش‌بس احتمالی شش‌هفته‌ای حملات خود را تا نابودی حماس ادامه خواهند داد. از این رو، حماس هم به خاطر نداشتن اعتماد به وعده‌های اشغالگران، بعید است زیر بار توافق به هر قیمتی برود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار