کد خبر: 1217567
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹

جوان آنلاین: کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی به هزینه های گزاف و در نهایت شاید بدهکاری عربستان برای تامین مالی ابرپروژه های این کشور پرداخت:

عربستان سعودی برای تأمین هزینه مجموعه‌ای از پروژه‌های بلندپروازانه خود، مانند کلان‌شهر بیابانی ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم، وام می‌گیرد؛ و ظاهراً درآمدهای نفتی کفاف هزینه‌های هنگفت این پروژه‌ها را نمی‌دهد.

به نوشته «وال استریت ژورنال» صندوق ثروت دولتی سعودی بودجه‌ای ده‌ها میلیارد دلاری برای پروژه‌های عظیم درنظر گرفته است؛ با این حال، وجه نقد صندوق به پایین‌ترین سطح خود از ماه دسامبر ۲۰۲۰ کاهش یافته است؛ و اکنون حدود ۱۵ میلیارد دلار در اختیار دارد.

از این رو، عربستان برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر، به استقراض و نیز فروش درصد بیشتری از سهام شرکت آرامکو روی آورده است تا منابع مالی خود را افزایش دهد.

به گفته «تیم کالن»، از همکاران مهمان اندیشکده کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، شاید دولت سعودی تا سال ۲۰۳۰ به جمع‌آوری ۲۷۰ میلیارد دلار دیگر برای صندوق سرمایه‌گذاری عمومی نیاز داشته باشد؛ که احتمالاً مستلزم استقراض بیشتر و نیز استفاده از ذخایر ارزی است.

صندوق بین‌المللی پول اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که سعودی‌ها برای تأمین هزینه‌های خود به نفتی حدود ۸۶ دلاری نیاز دارند.

کارن یانگ، کارشناس ارشد مؤسسه خاورمیانه معتقد است احتمالاً برخی از پروژه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ به دلیل مشکلات مالی، در سال‌های آینده کوچک یا متوقف شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار