کد خبر: 1217269
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱

 جوان آنلاین: کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی به موضوع از سر گیری مجدد بازداشت‌های گسترده توسط عربستان سعودی پس از آرامش نسبی ۲۰۲۳ پرداخت و نوشت:

بنابه گزارش‌ها، موج بازداشت‌های گسترده و سازمان‌یافته مخالفان در سال‌های گذشته، که در ۲۰۲۳ تا حدی فروکش کرده بود، در چند هفته گذشته بار دیگر ازسرگرفته شده است؛ و ده‌ها تن از روحانیان، وکلا و تماشاگران فوتبال بازداشت شده‌اند.

این موج بازداشت‌ها پس از یک دوره آرامش نسبی در سال ۲۰۲۳ رخ می‌دهد.

سال‌های گذشته و با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، صد‌ها نفر بازداشت شده بودند؛ اما این کشور سال گذشته را با آرامشی نسبی سپری کرد.

بااین‌حال، هفته‌های گذشته، چندین تن از حقوقدانان (مانند عمر الخولی و طارق الشامی)، شیوخ دینی (مانند خالد الکثیری و عبدالرحمن السویلم) و کنش‌گران (مانند فهد رمضان) بازداشت شده‌اند.

این روند همچنین ده‌ها تن از هواداران و تماشاگران تیم فوتبال الصفا را نیز در برگرفت.

سازمان حقوق بشر اروپا-سعودی و سازمان حقوقی «قسط» در بیانیه‌ای گفتند سرکوب فزاینده که حتی ورزشگاه‌ها و ورزش را نیز دربرگرفته، با تلاش‌های دولت برای جذب سرمایه‌گذاری و برگزاری مسابقات بزرگ فوتبال همراه شده است.

چندی پیش درپی مدح امام علی علیه‌السلام از سوی هواداران تیم فوتبال الصفا، فدراسیون فوتبال سعودی ضمن جریمه مالی سنگین، و ۵ بازی بدون تماشاگر، هیئت مدیره باشگاه را نیز منحل کرد.

دولت سعودی از سال ۲۰۱۷ در چند برنامه، هزاران تن از شهروندان و اتباع خارجی را بازداشت و احکام سنگینی علیه آن‌ها صادر کرد؛ که در برخی موارد به ۳۰ و ۴۰ سال زندان نیز می‌رسد.

همچنین ده‌ها فلسطینی و اردنی به اتهام کمک مالی به جنبش حماس بازداشت شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار