کد خبر: 1214532
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

جوان آنلاین: کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان بازی چین در جنگ غزه منتشر کرد که برگرفته از یادداشتی از مارک‌لئونارد مدیر «اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی» است:

مارک‌لئونارد مدیر «اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی» طی یادداشتی در «فارن‌افرز» مورخ ۱۸ دی ۱۴۰۲ به بررسی نقش چگونگی مواجهه پکن با جنگ غزه پرداخته است.

به نظر نویسنده «در حالی که ایالات متحده از طریق حمایت غیرقابل قبولش از اسرائیل، خود را نزد کشور‌های جنوب جهانی بی‌اعتبار می‌کند، پکن واکنش خود به جنگ را طوری تنظیم کرده که با حمایت از راه‌حل دوکشوری، امتناع از محکومیت حماس و تلاش‌های نمادین برای حمایت از آتش‌بس، افکار عمومی در کشور‌های در حال توسعه را جلب کند»، زیرا کاهش نفوذ غرب را به مثابه افزایش نفوذ خود می‌داند.

لئونارد بیان می‌کند که مقایسه واکنش چین به جنگ‌های اوکراین و غزه آموزنده است. در مورد اول، مدتی طول کشید «تا جای پای خود را پیدا کند». سپس ضمن «احترام به تمامیت ارضی اوکراین»، آمریکا و ناتو را مقصر حمله روسیه خواند و بر درک «نگرانی‌های امنیتی معقول» مسکو تأکید نمود. در حالی که در جریان جنگ غزه، بلافاصله با استفاده از «احساسات ضداسرائیلی در آسیا و آفریقا» به حمایت از فلسطین ایستاد و اعلام داشت که «آمریکا در سمت غلط تاریخ ایستاده است».

این گزارش، سفر تعدادی از وزرای امور خارجه کشور‌های عربی به پکن برای رایزنی درباره جنگ غزه را فارغ از اینکه نتیجه‌ای در پی نداشته، از منظر نمادین موجب افزایش توان دیپلماسی رسمی پکن در عرصه جهانی دانسته است. به نظر نویسنده، جهان عرب هدف اول پکن و جوامع غیرغربی در آفریقا و آمریکای لاتین، دومین جامعه هدف چین در فرآیند کنش‌گری دیپلماتیک و رسانه‌ای پکن در جنگ غزه هستند.

طبق این گزارش، افکارسنجی «اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی» در پاییز ۲۰۲۳ در هشت کشور برزیل، چین، هند، اندونزی، روسیه، ترکیه، عربستان و آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که نزد افکار عمومی این کشورها، چین از آمریکا محبوب‌تر است.

به نظر می‌رسد تلاش برای جلب حمایت عمومی از اقدامات احتمالی چین در آینده علیه تایوان، از جمله اهداف دیپلماسی رسمی و عمومی چین در جنگ غزه بوده باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار