کد خبر: 1214298
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
این‌بار با دعوت از ۲ سیاستمدار حزب راست‌های آلمان
گروهی از متخصصان سینما به تصمیم برلیناله برای دعوت از اعضای حزب راست افراطی آلمان به‌مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی اعتراض کردند

جوان آنلاین: گروهی از متخصصان سینما به تصمیم برلیناله برای دعوت از اعضای حزب راست افراطی آلمان به‌مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی اعتراض کردند. 
سیاسی بودن رویکردی است که جشنواره فیلم برلین از چند سال پیش رسماً آن را اعلام کرده است و این موضوع در انتخاب آثار و جوایزی که به فیلم‌ها اعطا می‌شد خود را نشان می‌داد، اما این برای اولین بار است که از درون رسانه‌های آلمان صدا‌هایی در انتقاد از رویکرد سیاسی برلیناله نمایان شده است. این انتقاد‌ها به دعوت از دو سیاستمدار از حزب راست‌های به اصطلاح افراطی آلمان بازمی‌گردد. جشنواره بین‌المللی فیلم برلین تأیید کرد از دو عضو منتخب حزب راست افراطی آلمان (آلترناتیو برای آلمان AfD) برای مراسم افتتاحیه هفتاد و چهارمین جشنواره برلیناله دعوت کرده است، اما با این حال همچنان از ارزش‌های اساسی دموکراتیک علیه افراط‌گرایی راست‌گرا دفاع می‌کند.
 «کریستین برینکر» و «رونالد گلسر»، سیاستمداران حزب راست افراطی آلمان، هر دو از اعضای پارلمان ایالتی برلین هستند که به مراسم افتتاحیه برلیناله در ۱۵ فوریه دعوت شده‌اند و این دعوت‌ها خشم عده‌ای را برانگیخته و گروهی از متخصصان سینما از برلین و خارج از آلمان طی نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را به این تصمیم جشنواره ابراز کرده‌اند. جشنواره برلین در بیانیه‌ای که در هالیوودریپورتر منتشر شده، آورده است: «تعدادی از اعضا و نمایندگان حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) دارای مواضعی هستند که عمیقاً ضددموکراسی است و با ارزش‌های برلیناله و ارزش‌های کارکنان ما در تضاد و پروتکل جشنواره دعوت از سیاستمداران منتخب دموکراتیک است. همه اعضای دعوت شده حزب راست افراطی آلمان در انتخابات گذشته یا در مجلس نمایندگان پارلمان فدرال آلمان یا برلین انتخاب شده‌اند. بر این اساس، آن‌ها در کمیته‌های فرهنگی- سیاسی و سایر ارگان‌ها نیز نمایندگی دارند. این یک واقعیت است و ما باید آن را به این شکل بپذیریم.»
بودجه برلیناله عمدتاً توسط دولت تأمین می‌شود و دولت فدرال سالانه حدود ۱۴ میلیون دلار به جشنواره کمک می‌کند. از سویی دیگر بیش از ۲۰۰ متخصص سینما که بیشتر آن‌ها از صنعت فیلم آلمان بودند، اما شامل برنامه‌نویسان، تهیه‌کنندگان و کارگردانانی از امریکا، بریتانیا و سایر نقاط اروپا نیز می‌شدند با امضای نامه‌ای سرگشاده دعوت از سیاستمداران افراطی را با تعهد بیانیه برلیناله به «محل همدلی، آگاهی و درک» ناسازگار دانستند و از برلیناله درخواست کردند که در این دعوتنامه‌های توهین‌آمیز تجدیدنظر و آن‌ها را لغو کند. هفتاد‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ پنجم تا بیست و پنجم فوریه ۲۰۲۴ (۲۶ بهمن تا ۶ اسفند) در آلمان برگزار می‌شود.

برچسب ها: سیاست ، آلمان ، سینما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار