کد خبر: 1214294
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
محدثه امامی‌نیا

انقلاب اسلامی همواره در تلاش بوده‌است تا هدف بزرگی را محقق کند و آن هم تشکیل تمدن اسلامی است که بر اساس فرهنگ و ارزش‌های اسلامی باشد. نمونه کوچکی از این تمدن اسلامی را می‌توان در حج مشاهده کرد که سبک زندگی اسلامی را به انسان‌ها یاد می‌دهد. 
در بیانات رهبری می‌خوانیم: 
«در واقع حج یک نمودار کوچکی از جامعه اسلامی برتر و در واقع یک نمونه‌ای از آن چیزی است که ما در تمدن اسلامی، مورد نظر داریم؛ تمد‌ن اسلامی، این را باید به بشریت اهدا کند. در تمد‌ن نوین اسلامی، معنویت در کنار ماد‌یت، عروج اخلاقی و معنوی و روحی و تضر‌ع و خشوع، در کنار پیشرفت زندگی ماد‌ی [است]؛ حج مظهر یک چنین تمد‌نی است.»
«حج، دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه اسلامی است؛ جامعه‌ای که در آن همزیستی مؤمنان، در حرکتی پیوسته بر گرد محور توحید، برترین نشانه است؛ دوری از تنازع و تعارض، دوری از تبعیض و امتیازات اشرافی، دوری از فساد و آلودگی، شرط لازم است.»
«حج، یک برنامه‌ی مدبرانه الهی است» که شامل منافع مادی، معنوی، اخلاقی، رفتاری و یاددادن سبک زندگی است که ما نیز برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، نیاز به یک سبک زندگی اسلامی داریم. 
سبک زندگی تابع تفسیر ما از زندگی است و اهدافی که مشخص می‌کنیم، سبک زندگی متناسب با خود را به ما پیشنهاد می‌دهد. سبک زندگی در ذهن و ذهنیت خلاصه نمی‌شود و باید نمود‌های بیرونی داشته باشد. 
یکی از مؤلفه‌های سبک زندگی، نحوه پوشش است که نمود بیرونی است و اهداف مشخصی به دنبال دارد. 
برای دوری از تبعیض و فساد که از شروط لازم جامعه اسلامی است، نیاز به پوششی داریم که ما را به این اهداف برساند. 
در حج پوشش خاص افراد است که درس ساده‌زیستی می‌دهد. لباس حجاج، فقط به اندازه ضرورت است؛ مقداری که بدن را بپوشاند. 
می‌دانیم که بسیاری از مشکلات عالم نیز به خاطر تجمل‌ها و زیاده‌خواهی‌هاست که این ساده‌زیستی، راه‌حل آن است. نکته قابل‌توجه دیگری که وجود دارد، پوشش یکسان حجاج است؛ با چنین لباسی مشخص نمی‌شود که چه کسی فقیر است و چه کسی غنی. 
از طرفی لباس حجاج را می‌توان به عنوان نمادی در نظر گرفت که هر کس آن را مشاهده می‌کند، به سرعت و سهولت متوجه می‌شود که این شخص در حال حج است و مسلمان است. اگر بخواهیم در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی، از حج به عنوان یک الگو استفاده کنیم، باید به نکاتی که در این همزیستی اسلامی وجود دارد توجه کنیم و از آن بهره ببریم. در مسئله پوشش می‌توان نکاتی را مورد توجه قرار داد:
حجاب و به خصوص چادر به واسطه یکسان کردن پوشش افراد جامعه، از تبعیض‌ها جلوگیری می‌کند، به دلیل پرهیز از خودنمایی و جلب‌توجه که در بطن آن نهفته‌است، در مقابل تجمل و زیاده‌خواهی می‌ایستد و هرکسی که فرد دارای حجاب را می‌بیند، متوجه می‌شود که او مسلمان است و حجاب به عنوان پرچم و نمادی برای مسلمانان است.

 پژوهشگر حوزه زنان

برچسب ها: حجاب ، سبک زندگی ، اسلام
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار