کد خبر: 1211782
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
ساودار تدریس، نتایج یادگیری، زیرساخت‌ها، و مدیریت را چهار چرخ ماشین آموزش می‌داند که باید با هم کار کنند و قائل به این است که اصلاح نظام آموزشی از کلاس درس شروع می‌شود و معلمان عاملان اصلی اصلاح هستند

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «دورنمای اقتصاد» بخشی از مصاحبه جیمی ساودار، وزیر اسبق آموزش و پرورش پرو را به اشتراک گذاشت. در این مطلب می‌خوانیم: جیمی ساودار دارنده مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه کلمبیا با بیش از ۲۵ سال تجربه در حوزه‌های کاهش فقر، سیاست‌های حمایت اجتماعی و آموزش طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ وزیر آموزش و پرورش پرو بود. ساودار تدریس، نتایج یادگیری، زیرساخت‌ها، و مدیریت را چهار چرخ ماشین آموزش می‌داند که باید با هم کار کنند و قائل به این است که اصلاح نظام آموزشی از کلاس درس شروع می‌شود و معلمان عاملان اصلی اصلاح هستند. آن برنشتاین گفت‌وگویی با او داشته درباره موفقیت‌های او در نظام آموزش پرو که بخشی از آن با ترجمه جعفر خیرخواهان در دنیای اقتصاد منتشر شده است. بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
- دو ماه از زمانی‌که وزیر شده‌بودم نگذشته بود که نتایج برنامه ارزیابی بین‌المللی پیزا منتشر شد. البته پیش از انتشار عمومی، مؤسسه مذکور به ما هشدار داد وضعیت پرو چگونه است. به‌جای توضیح و توجیه تصمیم گرفتیم نتایج را بپذیریم و مسئولیت آن را برعهده بگیریم، پس با روزنامه مهم سراسری پرو به توافق رسیدیم تا به محض اعلام این خبر دقیقاً زمانی‌که نتایج در پاریس منتشر می‌شد، خبر عمومی شود. همین موضوع باعث شد تا روزنامه این خبر را در صفحه اول قرار دهد. خبر‌های مربوط به آموزش و پرورش متأسفانه به‌ندرت در صدر اخبار جای می‌گرفت. ما تصمیم گرفتیم از این خبر به‌عنوان انگیزه‌ای برای اجرای فوری اقدامات استفاده کنیم تا وضعیت بهبود یابد.
- یکی از مهم‌ترین مسائلی که احساس کردم باید به آن بپردازیم، جلوگیری از هرگونه گزینش یا ارتقای معلمان براساس گرایش‌های سیاسی یا سابقه کار یا داشتن مدارکی دال بر گذراندن نوعی دوره آموزشی بود. یک موضوع حیاتی برای هر اصلاح آموزشی، حذف روابط سیاسی در تخصیص منابع انسانی است. برای رسیدن به ملاک‌های شایسته سالارانه در گزینشی و ارتقای معلمان یک آزمون جدید طراحی و برگزار کردیم تا شناخت بهتری از قابلیت‌های واقعی معلمان پیدا کنیم.
- اولویت دوم اهمیت‌دادن و تقویت‌کردن نقش مدیران مدارس بود. در بسیاری از کشور‌های امریکای‌لاتین مدیران مدارس معمولاً براساس ارتباطات سیاسی انتخاب می‌شوند یا معلمانی هستند که بیشترین دوره سابقه کاری را دارند. این روش‌ها تأیید نمی‌کند که فرد انتخاب شده از ویژگی‌های رهبری مورد‌نیاز برای مدیریت مؤسسه‌ای به پیچیدگی یک مدرسه برخوردار است. ما برای اینکه امکان استخدام افراد مناسب و شایسته برای چنین کاری را داشته باشیم، یک آزمون ویژه مدیران برگزار کردیم.
- پرو از سال ۲۰۰۷ یک واحد اندازه گیری بسیار قوی ایجاد‌کرده بود که ارزیابی‌ها و اندازه گیری‌های یادگیری را معرفی و مدیریت می‌کرد. به جای داده‌های مبتنی‌بر نمونه گیری، روش‌های مبتنی بر سرشماری در سطح ملی این امکان را به ما داد تا ببینیم هر مدرسه در زمان چگونه عمل می‌کند.
- برای شروع اصلاحات آموزشی، لازم بود همزمان دو کار را انجام دهم. به منابع بیشتری نیاز داشتم، اما هدف تخصیص کاراتر هزینه‌ها نیز برای ما بسیار مهم بود. بحث‌های زیادی بین ما درگرفت و در نهایت توانستیم در جای درستی قرار بگیریم. همچنین افراد شایسته را از وزارت دارایی شکار کردم تا جذب واحد‌های بودجه و برنامه ریزی وزارتخانه ما شوند. بسیار مهم است که هنگام درگرفتن بحث‌های بودجه‌ای بین یک بخش اجتماعی مانند آموزش‌وپرورش با وزارت دارایی، افرادی که در آموزش و پرورش هستند نیز بتوانند به زبان مالی صحبت کنند.
- معلمان باید دارای انگیزه‌های مناسبی باشند. معلمان را باید با این دیدگاه همراه کرد که وظیفه آن‌ها نه‌تن‌ها آموزش‌دادن، بلکه اطمینان از این است که همه کودکان در کلاس‌هایشان واقعاً در حال یادگیری هستند، به این معنی که برخی از فراگیران به حمایت و توجه بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند.
- اگر معلمان احساس کنند مورد حمله قرارگرفته اند، چنین تغییر نگرشی رخ نخواهد داد. معنای این سخن این است که ما باید یک رابطه کاری نزدیک و صمیمانه با اتحادیه معلمان برقرار کنیم. چنین کاری آسان‌تر از آن چیزی شد که ما انتظار داشتیم انجام شود، چون خوش شانس بودیم که توانستیم حقوق معلمان را افزایش دهیم. در تمام مدت، ما یک همکاری و تعامل پیچیده با اتحادیه داشتیم. موفقیت ما در این زمینه تا حد زیادی به تغییر افکار عمومی به نفع اصلاحات شایسته سالارانه بستگی داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار