کد خبر: 1211629
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
پس از تشکیل دادگاه اقامه دعوای آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی، یکی از اعضای تیم حقوقی آفریقای جنوبی از احتمال صدور حکم دادگاه لاهه در هفته جاری خبر داد

جوان آنلاین: پس از تشکیل دادگاه اقامه دعوای آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی، یکی از اعضای تیم حقوقی آفریقای جنوبی از احتمال صدور حکم دادگاه لاهه در هفته جاری خبر داد.
از آغاز اقدام قضایی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، تل‌آویو به پشتوانه امریکا همواره تلاش کرده مستندات ارائه شده به دادگاه را زیر سؤال ببرد. صهیونیست‌ها به ویژه تلاش همه‌جانبه‌ای را در پیش گرفته‌اند تا از صدور رأی در زمینه نسل‌کشی جلوگیری کنند. اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در اوگاندا نه تنها گواهی مستند از وقایع چند ماه گذشته است، بلکه ادله‌ای که آفریقای جنوبی ارائه کرده است را تأیید می‌کند. گوترش با اعلام اینکه حمله نظامی رژیم اسرائیل به غزه باعث ویرانی‌های گسترده و کشته شدن غیرنظامیان شده که بی‌سابقه است، درباره افزایش بیماری و گرسنگی و بدتر شدن اوضاع در نوار غزه هشدار داد و افزود: «مردم غزه نه تنها بر اثر بمب و گلوله بلکه به دلیل کمبود غذا و نبود آب سالم آشامیدنی، قطع برق، کمبود دارو در بیمارستان‌ها، و سفر‌های پردرد سر برای رسیدن به زمین‌های کوچک برای فرار از جنگ، جان خود را از دست می‌دهند.» وی با بیان اینکه از خواسته خود برای آتش‌بس فوری به دلایل بشردوستانه و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسیران عقب‌نشینی نخواهد کرد، تأکید کرد: «جنگ در غزه باید متوقف شود. ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش این جنگ به سراسر منطقه از جمله کرانه باختری، لبنان و سوریه، عراق و دریای سرخ انجام دهیم.»
صهیونیست‌ها علیه کنوانسیونی که عضو آن هستند
تیم حقوقی آفریقای جنوبی که تیمی جامع و متشکل از طیفی از حقوقدانان است، در جریان محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه تأکید کرد که اسرائیل جنایت‌های خود ضد فلسطینیان را از سال ۱۹۴۸ تاکنون تشدید کرده به طوری که فلسطینیان در معرض یک رژیم نژادپرست قرار دارند. حقوقدانان آفریقای جنوبی با تکیه بر این موضوع که جامعه جهانی نیز در جلوگیری از کشتار جمعی موجود در غزه ناتوان است، اقدام حقوقی خود را پیش برده‌اند. در شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی از تل‌آویو با استناد به ماده ۹ کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸، استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزام‌ها و تعهد‌ها بر اساس همین کنوانسیون است. رژیم صهیونیستی عضو کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ است و این موضوع، ظرفیت را برای جامعه جهانی ایجاد می‌کند تا علیه رژیم تل آویو اقدام کند. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده‌است. از طرفی، آفریقای جنوبی که در راستای پاسخگویی به افکار عمومی، به کارزار اقدام حقوقی علیه صهیونیست‌ها وارد شد دو هدف را دنبال می‌کند. هدف کوتاه مدت، صدور قرار موقت و در دراز مدت هدف این است که رژیم اسرائیل به عنوان ناقض حقوق بین المل شناخته شود. آفریقای جنوبی همانند دیگر کشور‌های جهان، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند، چون با هدف تخریب بخش قابل توجهی از جمعیت این باریکه است. یک عضو تیم مشورتی کشور آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی لاهه پیش‌بینی کرد که حکم نهایی این دادگاه در خصوص شکایتی که آفریقای جنوبی ضد رژیم صهیونیستی در این دادگاه مطرح کرده و آن را متهم به ارتکاب جنایت و نسل‌کشی در نوار غزه کرده، طی هفته جاری صادر شود. رأی دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است و در صورت صدور، برای صهیونیست‌ها مسئولیت ایجاد می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار