کد خبر: 1208850
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

جوان آنلاین: احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در کانال خود در ایتا در زیر مجموعه بحث در فلسفه سیاسی اسلام مطلبی را با عنوان رشد و تعالی معنوی؛ اصلی‌ترین وظیفه حکومت اسلامی منتشر کرد که به شرح زیر است:

برخلاف نظام‌های سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی که (علیرغم اختلافات‌شان) هر دو، غایتِ دولت و فلسفه‌ی وجودی نظم سیاسی را «تأمین مصالح دنیوی» افراد می‌دانند؛ در «نظم سیاسی اسلام‌پسند»، وظیفه‌ی اصلی و اغماض‌ناپذیر حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی» افراد است؛ «تأمین مصالح مادی و دنیوی» از اهداف میانی و ارزش‌های ابزاری در نظم سیاسی اسلامی به شمار می‌روند.

در فکر و فرهنگ سیاسی اسلام، دولت و ملت هر دو با هم باید همه تلاش خود را در جهت «احیای ارزش‌های دینی»، «اقامه دین»، «بزرگداشت شعائر دینی» و «مبارزه با مفاسد اخلاقی» و مظاهر فساد به کار گیرند.

مهم‌ترین تکلیف حتمی و واجبی که در خدمت تأمین این هدف است، وظیفه «امر به معروف و نهی از منکر» است. اگر آحاد ملت از انجام این وظیفه سرباز زنند، افزون بر کیفر اخروی و پیامد‌های سخت و سنگین دنیوی، «نظم سیاسی اسلام‌پسند» نیز محقق نخواهد شد.

آمران به معروف و ناهیان از منکر، فی‌الواقع، «یاوران رایگان» دولت در جهت ایجاد نظم اجتماعی و سیاسی مطلوب هستند؛ یاری‌گرانی که بدون هیچ چشم‌داشت دنیوی و بدون هیچ توقعی از دولت، وقت، نیرو، اعصاب و آبروی خود را برای جلوگیری از شیوع مفاسد اجتماعی و اخلاقی صرف می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار