کد خبر: 1208449
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

جوان آنلاین: هرچند داعش رسماً مسئولیت اقدام تروریستی روز چهارشنبه کرمان را به عهده گرفته که به شهادت ۸۹ نفر از شهروندان ایرانی منجر شده، افکار عمومی در ایران و خارج از ایران به‌آسانی نمی‌پذیرند که واشینگتن-تل‌آویو در این عملیات تروریستی دست ندارند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود، ارزیابی‌ها درباره نقش داشتن واشینگتن و تل‌آویو در این حادثه را «مسخره» خواند ولی با سؤالات متعدد چند خبرنگار در این باره روبه‌رو شد.
به گزارش «جوان»، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی سحرگاه پنج‌شنبه که ساعاتی بعد از انفجار تروریستی کرمان برگزار شد، گفت: «ما گزارش‌ها را از نزدیک دنبال کرده‌ایم. ما هیچ اطلاعات مستقلی برای ارائه در مورد آن نداریم.» وی تأکید کرد: «حداقل برای ما خیلی زود است بگوییم چه کسی مسبب این حادثه است.» میلر ادامه داد: «من می‌خواهم به برخی از ادعا‌های غیرمسئولانه‌ای که دیده‌ام بپردازم و بگویم که اولاً ایالات متحده به هیچ وجه در آن دخالت نداشته است، و هر نظر برخلاف این (درباره دست داشتن امریکا) مضحک است و دوم هم اینکه ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم اسرائیل در این انفجار دست داشته است.» در این بخش از سخنان میلر خبرنگاری از او می‌پرسد: «چرا وجود ندارد؟» که میلر پاسخ می‌دهد: «ما هیچ اطلاعاتی نداریم که باور کنیم این‌طور است.»
خبرنگار بلافاصله صحبت‌های میلر را قطع کرده و می‌پرسد که مگر کسی نظر مخالف داده؟ (مبنی بر اینکه امریکا مسئول حادثه کرمان است) که میلر پاسخ می‌دهد: «ما اتهامات متعددی را در ارتباط با دخالت فرضی (تخیلی) ایالات متحده دیده‌ایم، و همانطور که گفتم، دلیلی نداریم که باور کنیم اسرائیل نیز در آن دخالت داشته است.» همین خبرنگار در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی، مجدداً میلر را به چالش کشیده و با اشاره به نقش امریکا در حوادث تاریخی مختلف، از جمله کودتای ۱۹۵۳ در ایران، از میلر پرسد که با توجه به چنین سابقه‌ای، چرا فکر کردن به اینکه امریکا در حادثه کرمان نقش دارد «مسخره» است: «(شما) در پاسخ به سؤالات مربوط به انفجار یا انفجار‌های ایران، گفتید مضحک است که بگوییم یا گمانه‌زنی کنیم که ایالات متحده در این کار دخالت داشته است. من می‌خواهم بدانم چرا (مسخره است؟) ایالات متحده سابقه طولانی در انجام این طور کار‌ها در ایران دارد. به سال ۱۹۵۳ برگردید که زمانی بود قبل از اینکه هر دوی ما به دنیا بیاییم که بریتانیا به نقش خود اعتراف می‌کند در حالی که چند دهه از ۱۹۵۳ طول کشید. (اصلاً) بیایید همین چهار سال پیش را ببینیم که دلیل وقوع این انفجار امروز در سالگرد مرگ سلیمانی است که دولت وقت امریکا با صدای بلند و با افتخار مسئولیت ترور او را به عهده گرفت. پس چرا مضحک است که مردم فکر کنند یا گمانه‌زنی کنند آنچه امروز اتفاق افتاد ربطی به ایالات متحده داشته است؟»
سخنگوی وزارت خارجه امریکا جواب می‌دهد: «ببینید، مردم همیشه انواع ادعا‌ها و انواع گمانه‌زنی‌ها را مطرح می‌کنند. به نظر من (این گمانه‌زنی) مسخره است زیرا چنین چیزی اتفاق نیفتاده، و این چیزی است که من می‌توانم از این تریبون بگویم که ما دخالتی نداشته ایم.» خبرنگار دوباره می‌پرسد: «پس اگر شما دخالت داشتید می‌گفتید، بله، ما این کار را کردیم، درست است؟ مثل اتفاقی که (چهار سال قبل) افتاد؟» میلر جواب می‌دهد: «شما این سؤال را می‌پرسید. ما در اینجا داریم وارد لایه‌های مختلف از تصورات انتزاعی می‌شویم. (ساده می‌گویم) ما نقش نداشتیم.» خبرنگار می‌گوید: «این قبول ولی من نمی‌توانم بفهمم چرا شما با توجه به (سابقه) تاریخ امریکا در ایران، می‌گویید مضحک است که مردم چنین فکر کنند یا گمانه‌زنی کنند.»
میلر می‌گوید: «حرفم این است که اگر گزارش‌هایی که از ایران می‌آیند دقیق باشد، این انفجار‌هایی است که ده‌ها - طبق برخی گزارش‌ها بیش از صد‌ها - غیرنظامی را کشته است. ایالات متحده نقشی در آن نداشته است. شما هم می‌توانید مخالف این نظر باشید. به نظرم مضحک است که گفته شود ما دخالت داشته‌ایم.» خبرنگار مجدداً می‌گوید: «نه، من مخالف نیستم. من تعجب می‌کنم چرا می‌گویید مسخره است.» و در نهایت سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌پذیرد نبایستی از لفظ مسخره برای توصیف دیدگاه کسانی استفاده می‌کرده که معتقدند امریکا در انفجار‌های ایران دخالت دارد: «من نباید این را می‌گفتم. بله.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار