جوان آنلاین: دکتر مجتبی لشکربلوکی نوشت: قبل از آن که یک مفهوم کلیدی در تفکر استراتژیک را مطرح کنم، این جُک را بخوانید: چند تا برادر تصمیم میگیرند مرغداری بزنن. یکی شون بدقلق و لجباز بوده، بهش میگن: تو شریک نیستی! میگه: به ارواح بابام اگه شریکم نکنین پرورش روباه میزنم بغلش!
نکته راهبردی: یکی از مفاهیم کلیدی در تفکر استراتژیک، طراحی بازیهای برنده برنده یا ایجاد شبکهای از ذینفعان است. منطق این اصل آنست که برای انجام هر کاری ذینفعان کلیدی وجود دارند و پیشبرد آن نیاز به منابع و مشروعیتی است که آن ذینفعان به آن کار میبخشند. در صورتی که یکی از ذینفعان کلیدی در این تعامل، احساس منفعت متقابل متعادل نداشته باشد، میتواند بازی را به هم بزند و شما از منفعتی که در جستوجوی آن هستید محروم کند.
چه باید کرد؟ ذینفعان کلیدی را شناسایی کنید. انتظارات، توانمندیها و نیازهای ذینفعان کلیدی را تحلیل کنید. بازیای طراحی کنید که ذینفعان کلیدی هر کدام در این بازی داده (ارائه قابلیت) و همچنین ستانده (رفع نیازمندیها) متعادل داشته باشند و همه احساس عدالت نسبی کنند.
جان سخن: به نفع شماست که به نفع ذینفعان خود فکر کنید! منفعت خود را از طریق تأمین منافع دیگران پیگیری کنید.