کد خبر: 1200374
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
تروئیکای اروپایی در آخرین جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی بیانیه‌ای مشترک بار دیگر وارد زمین بازی فرافکنی مسئولیت احیای برجام شدند و انگشت اتهام را به سمت ایران گرفتند.

جوان آنلاین: به دنبال اتهام‌زنی و موضع‌گیری سه کشور اروپایی علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتقاد از مواضع امریکا و تروئیکای اروپایی در قبال همکاری‌های ایران، از آن‌ها خواست به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردند.
تروئیکای اروپایی در آخرین جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی بیانیه‌ای مشترک بار دیگر وارد زمین بازی فرافکنی مسئولیت احیای برجام شدند و انگشت اتهام را به سمت ایران گرفتند. آلمان، انگلیس و فرانسه با نادیده گرفتن اقدامی که امریکا پنج سال پیش در خروج یکجانبه از برجام صورت داد و مهم‌تر از آن وظایف خود، اعلام کردند: «متأسفانه، گزارش مدیرکل باری دیگر تأیید می‌کند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را با نقض بیشتر تعهدات برجامی پیش برده است. اقدامات اخیر ایران، از جمله لغو انتصاب بازرسان آژانس در سپتامبر نشان‌دهنده خودداری ادامه‌دار و مصمم همکاری لازم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»
تروئیکای اروپایی در ادامه مطرح کرد: «گستره جلوگیری از مسئولیت‌های آژانس در ژوئن ۲۰۲۲ و پس از تصمیم ایران برای خاموش کردن تمامی تجهیزات نظارتی آژانس در زمینه فعالیت‌های برجامی شدت گرفت. این اقدامات به‌طور جدی، توان آژانس را برای اطمینان‌دهی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضعیف می‌کند.» در ادامه بیانیه تروئیکای اروپا آمده است: «تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهداتش از جمله پروتکل الحاقی، به طور جدی بر توانمندی‌های آژانس در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت اثر گذاشته است. افزون بر این، طبق گفته مدیرکل، تصمیم ایران برای لغو انتصاب بازرسان خبره در سپتامبر به‌طور مستقیم و جدی بر توان آژانس برای اجرای فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی در ایران، به ویژه در تأسیسات غنی‌سازی تأثیر می‌گذارد. این عوامل و بیانیه آژانس که دیگر نمی‌تواند اشراف خود بر روند فعالیت و موجودی بخش‌های اصلی برنامه هسته‌ای ایران را حفظ کند، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی ایران به مسئولیت‌های آژانس است.» اروپایی‌ها پا را فراتر گذاشتند و ایران را متهم کردند از سال ۲۰۱۹، عمداً و به طور مداوم انتخاب کرد که فعالیت‌های هسته‌ای خود را تا حدی فراتر از تمامی توجیه‌های موثق غیرنظامی و با عدم پایبندی بر تعهدات برجامی‌اش گسترش دهد. میخائیل اولیانوف از امریکا و اروپایی‌ها خواست که به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) بازگردند. او در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام گفت: «ما از امریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهیم به جای تلاش برای منحرف کردن تعاملات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مسیر خود، انرژی خود را روی احیای برجام متمرکز کنند که موجب ایجاد شرایط مطلوب ایران برای اقدام متقابل خواهد شد.»
موضع اولیانوف در شرایطی است که کشور‌های اروپایی با نادیده گرفتن اجرایی نشدن تعهدات برجامی خود مدعی شده‌اند: «ما به عنوان تروئیکای اروپایی، صراحتاً، خواستار ازسرگیری پایبندی کامل ایران به برجام بوده‌ایم، از جمله از طریق فعال کردن مکانیسم حل‌اختلاف در ژانویه ۲۰۲۰. از آن موقع ما با حسن‌نیت، تلاش کردیم مسائل به بار آمده از عدم پایبندی ایران را حل‌وفصل کنیم. ما تمامی تلاش‌های معقول را برای مذاکره درباره بازگشت به برجام به کار بستیم که در این میان، توافق‌های قابل اجرایی در مارس و اوت ۲۰۲۲ پیشنهاد شد. در هر دو مورد، ایران با درخواست‌های غیرقابل قبول و فراتر از برجام از امضای این توافق‌ها خودداری کرده و در عوض، به توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود ادامه داده است.» در این بیانیه از ایران خواسته شده است با مجموعه‌ای از اقدامات از جمله توقف تولید اورانیوم فراتر از ۶۷/۳ درصد و اجرای دوباره پروتکل الحاقی، شدت فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار