کد خبر: 1199581
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مصاف امروز، هشتمین میزبانی ازبکستان از ایران و سیزدهمین تقابل تاریخ دو تیم است، اما از تمام رویارویی‌های دو تیم، ازبک‌ها تنها در یک بازی طعم شیرین برد را چشیده‌اند و تنها یک بازی با تساوی به پایان رسیده که آن هم به مصاف دوستانه سال ۸۸ در ورزشگاه پاختاکور برمی‌گردد و در سایر بازی‌ها نتیجه به سود ایران خاتمه یافته است
دنیا حیدری

جوان آنلاین: ورزشگاه ملی تاشکند عصر امروز (ساعت ۱۶:۳۰) میزبان رویارویی ازبکستان با ایران در دومین بازی مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ است. دیداری که شاید اصلی‌ترین چالش آن برای دو تیم بازی روی چمن مصنوعی باشد!
تیم‌ملی ایران در حالی برای برگزاری دومین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام جهانی راهی ازبکستان شد که حضور امیر قلعه‌نویی تا آخرین ساعات در هاله‌ای از ابهام بود. درست در شرایطی که یوز‌های ایران بعد از برتری ۴ بر صفر مقابل هنگ‌کنگ خود را برای رویارویی با ازبک‌ها مهیا می‌کردند، سرمربی تیم در بیمارستان بستری شد، مسئله‌ای که گفته می‌شد شاید قلعه‌نویی به دلیل وخامت حال ناشی از درد سنگ‌کلیه سفر به ازبکستان را از دست بدهد، اما سرمربی تیم ملی با وجود شرایط جسمانی نامناسبی که داشت قید این سفر را نزد و همراه ملی‌پوشان راهی تاشکند شد. با وجود این به دلیل شرایط جسمانی سرمربی، آنتونیو مانیکونه مربی ایتالیایی ایران همراه با سعید عزت‌اللهی در نشست خبری پیش از بازی حاضر شدند.

ایران برنده آمار و ارقام
مصاف امروز، هشتمین میزبانی ازبکستان از ایران و سیزدهمین تقابل تاریخ دو تیم است، اما از تمام رویارویی‌های دو تیم، ازبک‌ها تنها در یک بازی طعم شیرین برد را چشیده‌اند و تنها یک بازی با تساوی به پایان رسیده که آن هم به مصاف دوستانه سال ۸۸ در ورزشگاه پاختاکور برمی‌گردد و در سایر بازی‌ها نتیجه به سود ایران خاتمه یافته است. در واقع ازبک‌ها که در حال حاضر با ۵۲ رده اختلاف پایین‌تر از ایران در رتبه ۷۳ رنکینگ جهان و دهم آسیا قرار دارند در ۱۰ بازی از ۱۲ بازی قبلی برابر ایران متحمل شکست شده‌اند. همچنین در چهار دیداری که دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ برگزار کردند نیز سه بازی با برد ایران و تنها یک بازی با پیروزی ازبک‌ها به پایان رسیده و از این منظر کفه ترازو به سمت یوز‌های ایران سنگینی می‌کند.

تیمی با یک‌دوجین لژیونر
آمار و ارقام و همچنین نتایج قبلی ایران مقابل ازبکستان نشان می‌دهد دومین حریف ایران در انتخابی جام‌جهانی نیز چندان سرسخت نیست، اما بی‌تردید دست‌کم گرفتن ازبک‌ها، آن‌هم در تاشکند می‌تواند چالش بزرگی برای قلعه‌نویی و شاگردانش ایجاد کند، درست مانند بازی با هنگ‌کنگ که اگرچه با برتری ۴ بر صفر ایران به پایان رسید، اما حتی سرمربی تیم هم به دلیل موقعیت‌های فراوانی که از دست رفت به شدت ناراحت بود، چراکه بازیکنان قبل از ورود به میدان خود را برنده بازی می‌دانستند و این دیدگاه مانع از آن شد که بتوانند بازی همیشگی خود را به نمایش بگذارند و گل‌های بیشتری به ثمر برسانند، به‌طوری‌که از چیزی حدود ۶۴ شوت، تنها چهار ضربه وارد دروازه حریف شد و تکرار این اتفاق در تاشکند بی‌تردید تیم ملی را با چالشی جدی مواجه می‌کند، خصوصاً که بازیکنان ازبکستان به لحاظ فیزیک بدنی شباهت‌های زیادی به بازیکنان ایران دارند. علاوه بر آن میزبان امروز یوز‌ها بازیکنان سرزنی دارد که می‌توانند روی هوا خطرناک باشند. به همین دلیل بی‌تردید سرچکو کاتانتس روی ضربات ایستگاهی و کرنر‌ها جهت باز کردن دروازه بیرانوند حساب کرده است.

مشکلاتی که باید حل شود
صدالبته که بازیکنان تیم ملی ایران نیز سال‌هاست در کنار یکدیگر بازی می‌کنند و به هماهنگی خوبی در این زمینه دست یافته‌اند. مسئله‌ای که بی‌تردید یکی از نقاط قوت تیم ملی فوتبال ایران است. همچنین قلعه‌نویی، بازیکنان خوبی را در خط حمله دارد که تجربه بین‌المللی بالایی دارند و این مسئله می‌تواند در مصاف امروز مقابل ازبک‌ها کمک شایانی برای کسب دومین پیروزی باشد، اما برخلاف خط حمله پرمهره، تیم ملی در خط میانی و خط دفاعی مشکلاتی دارد که هنوز موفق به حل و فصل آن نشده است. دفاع ایران زیر فشار ساختارش را از دست می‌دهد و شاهد پراکندگی در خط دفاعی هستیم و این با توجه به خط دفاع خوبی که ازبک‌ها دارند، می‌تواند در مصاف امروز داستان‌ساز شود اگر قلعه‌نویی فکری برای آن نکرده باشد. همچنین تیم ایران در ارتباط بین خطوط دفاع، هافبک و حمله نیز مشکلاتی دارد که شاید در بازی‌هایی، چون هنگ‌کنگ یقه تیم را نگرفته باشد، اما در مصاف‌های دشوارتر می‌تواند دردسرساز شود. ضمن اینکه عدم دقت در ضربات آخر و از دست رفتن فرصت‌ها نیز معضل جدی تیم است که بی‌تردید دیر یا زود شاهد تأثیر منفی آن خواهیم بود و باید مورد توجه قرار گیرد.
با وجود تمام این مشکلات، ایران حریف ساده‌ای برای ازبک‌ها نخواهد بود و این مسئله‌ای است که مربی ایتالیایی تیم ملی نیز به آن تأکید دارد: «ازبکستان تیم خوبی دارد. چندی پیش در کافا با آن‌ها دیدار کردیم، اما بی‌شک مصاف امروز تفاوت‌های زیادی با آن دیدار دوستانه دارد، هم برای ما و هم ازبک‌ها. ایران تیمی باهوش است، با لژیونر‌های باتجربه و نفراتی که خوب می‌دانند چه زمانی حمله و چه زمانی دفاع کنند. بسیاری تصور می‌کنند ایران دفاعی بازی می‌کند، اما ما با تاکتیک‌های مختلفی بازی می‌کنیم و بازیکنانمان می‌توانند تاکتیک‌های زیادی را در زمین پیاده کنند و روز سختی را برای حریف رقم بزنند.»

چالشی جدی
سرچکو کاتانتس، سرمربی تیم فوتبال ازبکستان، اما ابایی ندارد که مصاف با ایران را چالشی جدی برای خود و شاگردانش بخواند: «ایران یکی از بهترین‌های آسیاست که احترام زیادی برای آن قائل هستیم. همچنین خوب می‌دانیم هر تیمی برای بازی با ایران کار بسیار سختی خواهد داشت که ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم. این یک چالش برای من و شاگردانم است. بازیکنان تیم ایران سال‌ها کنار هم بازی کرده‌اند و عمدتاً با سیستم یکسانی بازی می‌کنند. مقابل بازیکنان ایران نباید اشتباه کنیم، چراکه اشتباه باعث می‌شود به شدت تنبیه شویم، اما هر بازی با نتیجه صفر- صفر آغاز می‌شود. آنالیز خوبی از ایران داشته‌ایم و خوب می‌دانیم این تیم بازیکنان خطرناکی در خط حمله دارد و معمولاً با دو مهاجم بازی می‌کند. همچنین می‌دانیم که ایران وینگر‌های خوبی هم دارد که می‌توانند برای هر تیمی خطرناک باشند، اما آن‌ها هم باید از ما بترسند، چراکه کیفیت خوبی داریم و همه آماده این مسابقه هستیم. بی‌تردید به دنبال کسب امتیاز در این مصاف خانگی هستیم، اما اگر ببازیم هم بازی‌های دیگر هنوز مانده و چیزی را از دست نداده‌ایم. همانطور که در صورت برنده شدن نیز اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و بعد از یکی، دو روز زندگی ادامه دارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار