کد خبر: 1199145
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) خبر داد که ایروان و باکو بر سر اصول اساسی یک توافقنامه صلح توافق کرده‌اند.

جوان آنلاین: نیکول پاشینیان روز شنبه در آیین افتتاحیه نشست پاییزی مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ایروان گفت: درباره روند صلح میان ارمنستان و آذربایجان خبر‌های خوب و بدی داریم. خبر خوب این است که اصول اساسی صلح با باکو مورد توافق قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: این موضوع با میانجی‌گری شارل میشل رئیس شورای اروپا و در نتیجه دیدار‌های من با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در بروکسل انجام شد.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به برخی اقدامات آذربایجان، به نظر می‌رسد که این کشور برای عملیات نظامی جدید علیه ارمنستان آماده می‌شود.

پاشینیان تصریح کرد: این موضوع که مقامات باکو، «جمهوری ارمنستان» را با عنوان «آذربایجان غربی» اطلاق کرده‌اند، بسیار مشکوک است.

وی افزود: از نظر ما، یک جنگ جدید علیه ارمنستان در حال آماده‌سازی است و این یکی از موانع اصلی پیشبرد دستور کار صلح است.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷، مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و به تازگی نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبار از قره‌باغ به ارمنستان مهاجرت کردند.

مقامات دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار‌ها طرف مقابل خود را به کارشکنی در برابر ابتکارات صلح جامعه بین‌المللی و رفع اختلاف مناقشه بیش از ۳۰ ساله دو کشور بر سر قره باغ متهم کرده‌اند. این در حالی است که ارمنستان بار‌ها جمهوری آذربایجان را به نسل‌کشی نیز متهم کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار