کد خبر: 1198674
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱

جوان آنلاین: الله کرم مشتاقی، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

نقش درخشان وزارت امور خارجه در حمایت از فلسطین

سندی منتسب به آقای عباس زاده مشکینی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شده که بر اساس آن، ایشان درخواست استیضاح وزیر امور خارجه کشورمان را از هیات رئیسه مجلس مطالبه کرده است. ایشان یکی از علتهای این استیضاح را انفعال دستگاه خارجی، در موضوع غزه دانسته اند.

روح مردمسالار و جایگاه بالای مجلس در نظام جمهوری اسلامی این حق را به نمایندگان ملت می دهد که به هر دلیلی وزرا را مورد سوال و استیضاح قرار دهند. بدیهی است که آقای عباس زاده نیز در ایفای نقش نمایندگی خود می توانند از این حق استفاده کنند. اما واقعیت آن است که وزیر امور خارجه کشورمان و دستگاه دیپلماسی در موضوع فلسطین و غزه نه تنها کم کاری نداشته اند بلکه به دلایل زیر، می توان این موضوع را به عنوان یکی از درخشان ترین اقدام دستگاه خارجی کشورمان در مدیریت موضوعات مشابه به شمار آورد.

در حالی که کمتر از پنج روز از تهاجم همه جانبه رژیم صهیونیستی به غزه می گذشت و فضای جهانی، حتی فضای برخی از کشورهای منطقه، ضد مقاومت فلسطینی بود، وزیر امور خارجه کشورمان در میان همه کشورهای عربی و اسلامی اولین سفر منطقه ای را برای رسیدگی به مساله غزه آغاز کرد (مقاصد سفر عبارت بودند از بغداد، بیروت، سوریه و دوحه)

وزیر خارجه کشورمان در بغداد بود که صهیونیست ها برای اخلال در این سفر، فرودگاه حلب و دمشق را بمباران کردند. سفر هیات وزیر نه تنها مختل نشد بلکه در همان روز از بغداد به بیروت رفت و در اقدامی معنا دار، نمایندگان حماس و جهاد اسلامی در میان هیات استقبال کننده در فرودگاه حضور یافتند.

اولین دیدار مقامات ارشد حماس و جهاد اسلامی با یک وزیر خارجه، با آقای امیرعبداللهیان در بیروت رخ داد و نکات بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری به آنها منتقل شد و حماس نیز در گام های سیاسی و رسانه ای خود از آن بهره جست.

سفر وزیر خارجه کشورمان نه تنها به سوریه لغو نشد بلکه در اقدامی شجاعانه در آن شرایط حساس و پر خطر، برای اولین بار (حداقل در ۲۰ سال اخیر) به طور زمینی و با اعلام رسانه ای، از بیروت به دمشق رفت.

در حالی که ترکیه حداقل در هفته اول نبرد طوفان الاقصی، در اتخاذ تصمیم درباره غزه مردد بود، پس از تحرکات دستگاه دیپلماسی کشورمان در تدارک سفر منطقه ای برآمد و فعال شد. به دنبال آن، سایر کشورهای عربی نیز رویکرد فعال تری را اتخاذ کردند. دستگاه خارجی کشورمان با هوشمندی، ظرافت و تدبیر، به گونه ای رفتار کرد که جنگ اسرائیل علیه فلسطین، توسط دستگاه های رسانه ای دشمن با عنوان جنگ اسراییل و محور ایرانی معرفی نشود. این موضوعی بود که دشمن در اکثر جنگ های اسراییل علیه فلسطین از آن بهره می جست. نمونه بارز آن جنگ ۲۲ روزه سال ۲۰۰۸ بود. این که ایران در قلب محور باشد اما دشمن موفق نشود این طرح خباثت آلود را اجرا کند، هنر دیپلماسی انقلابی است.

اجرای سیاست تهدید متوازن و گام به گام، اقدامی بود که وزارت امور خارجه در طراحی آن نقش اساسی داشت. این سیاست تاکنون توانسته به خوبی تمرکز دشمن را به هم بریزد.

فعال کردن دنیای عرب، حتی کشورهای محافظه کار عربی اقدامی است که ایران با "ابزارهای خاص خود" آن را کلید زد. اساساً ایده اولیه یک کنفرانس اسلامی و بین المللی توسط وزارت امور خارجه مطرح شد. بنا به ملاحظاتی که در قسمت شش بیان شد، قرار بود عراق میزبان چنین کنفرانسی باشد اما عربستان مجبور شد اجرای ان را بر عهده بگیرد. آقای عباس زاده در نامه خود نوشته اند، بن سلمان با این کنفرانس، محبوب دنیای اسلام شد! خیر. لطفا بازتاب سخنان سران کشورها را ببینید تا ثابت شود که پرطرفدار ترین سخنرانی مطعلق به رییس جمهور کشورمان بوده است.

مشورت هایی که وزارت امور خارجه در "پیچیده ترین پرونده غزه یعنی اسرا" به مقاومت فلسطینی میدهد، به معنای دقیق کلمه توپ را در زمین دشمن انداخته است.

هماهنگی ستودنی میدان و دیپلماسی در موضوع فلسطین و اظهارات دقیق و به جای مقامات سیاسی و نظامی کشورمان یکی از نقاط درخشان عمل وزارت خارجه است.

مواضع ایران به حدی موثر بود که برخی رسانه های غربی مجبور شدند بگویند: "تجمعات اروپا، کار ایران بوده"، همان تجمعاتی که حضرت آقا گفتند لابد کار بسیج پاریس و لندن است!

ایران با ظرافت و هوشمندی، در سازمان ملل و سایر مجامع، موقتاً از ورود به بحث های ثانویه در پرونده فلسطین خودداری کرد تا اجماع جهانی علیه اسراییل تحت تاثیر قرار نگیرد.

در بُعد رسانه ای، مواضع و مسائلی که از سوی وزیر و سفارتخانه های ایران درباره فلسطین اظهار و تولید شد، رکورد بازدیدها در سالهای اخیر را شکسته است.

در حال حاضر بدون اغراق، محور اصلی وزارت امور خارجه، مساله فلسطین است و سخن از اهمال این وزارتخانه اوج بی انصافی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار