کد خبر: 1198384
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
در شرایطی که بازار دو مسکن از سال گذشته و در پی گرانی لحظه‌ای قیمت‌ها به کما رفته بود، بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار پیش خرید و پیش فروش مسکن مجددا احیا شده و در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است.

جوان آنلاین: سال گذشته پیش فروش و پیش خرید مسکن به دلالیل متعددی از رونق افتاد و بازار دوم مسکن عملا سهمی از معاملات بازار را نداشت. عمده دلیل این مساله نوسانات نرخ ارز و تورم بود که اجازه داشتن چشم اندازی مشخص را به سازنده نمی‌داد. اما هم اکنون که بازار مسکن در شرایط رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها در کف خود قرار گرفته و انتظارات تورمی در این بازار به کاهش یافته؛ بر اساس گزارش‌های میدانی و همچنین گزارش ه از منابع غیررسمی، تعداد فایل‌های پیش فروش مسکن سیر صعودی داشته است. این مساله حاوی پیام مهمی در بازار مسکن است و آن این است که سازندگان به افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده امیدوار نبوده و درصدد هستند تا با سطح فعلی قیمت، آپارتمان‌ها را تکمیل و عرضه کنند.

افزایش محسوس پیش فروش‌ها در سال جاری
هرچند هنوز کفه پیش فروش و پیش خرید مسکن در منطقه ۲۲ تهران سنگین‌تر از سایر مناطق تهران است، اما به طور کلی روند تعداد فایل‌های پیش فروش مسکن در مناطق متوسط و پایین شهر در سال جاری رشد محسوس داشته است.


مدل عرضه فروشندگان نیز به دو صورت است که اولی بخشی از هزینه‌های ساخت و ساز را شامل و دومی نیز هزینه‌ای به منظور پوشش ریسک ناشی از تورم مصالح ساختمانی را در بر می‌گیرد. نکته قابل توجه در این بخش چگونگی انعقاد قرارداد با سازنده است که ضروری است تا خریداران با توجه به ریسک‌های ناشی ازپیش فروش مسکن آن را لحاظ کنند.


مهمترین نکته در این زمینه انعقاد قرارداد با سازنده‌ای شناسنامه دار است که کارنامه موفقی در زمینه ساخت و ساز داشته باشد. این مساله می‌تواند ریسک بدعهدی غیرعمد را که به دلیل روند فعلی هزینه‌های ساخت شایع است را کاهش دهد.

چالش‌های پیش خرید مسکن
با همه مزایای پیش فروش مسکن به خصوص برای خانه اولی ها، همچنان چالش‌هایی در مسیر خریداران وجود دارد. اولین مساله به نبود چشم انداز مشخص در قرارداد‌های پیش فروش و ریسک‌های ناشی از آن باز می‌گردد. در حال حاضر عمده فایل‌های عرضه شده در مناطق ۲۲ تهران دارای چالش‌هایی است که این مساله خریداران را نگران می‌کند.


یک کارشناس پروژه ساختمان‌سازی در چیتگر به اکوایران گفت:خریداران آپارتمان در چیتگر برای خرید واحد‌های پیش فروش دقت لازم را داشته باشند چراکه برخی از آگهی‌ها کلاهبرداری است و اصلا وجود ندارند و یک زمین فنس‌کشی شده را پیش‌فروش می‌کنند و عنوان می‌کنند که با یک میلیارد تومان صاحبخانه می‌شوید و این تنها دروغی بیش نیست و حتی برای تبلیغ از سلبریتی‌ها نیز استفاده می‌کنند.


وی افزود: در حال حاضر در منطقه ۲۲، چند پروژه معتبر وجود دارد که می‌توان با اطمینان از آنجا خریداری کرد که مربوط به چند ارگان دولتی و شخصی‌ساز است.


اما چالش دوم خریداران مسکن‌های پیش فروشی به قیمت بالای اجاره بهای مسکن و کاهش قدرت خرید مستاجرانی باز می‌گردد که پیش از این پیش فروش مسکن را راهی برای خانه دار شدن خود می‌دانستند. افزایش هزینه‌های اجاره نشینی برای این دسته افراد باعث شده تا همه توان خود را صرف هزینه‌های اجاره و رهن مسکن کنند؛ بنابراین در این سوی ماجرا نیز به دلیل افزایش قابل توجه اجاره مسکن بخش قابل توجهی از تقاضا برای ورود به بازار دوم مسکن (پیش فروش) از بین می‌رود.


اما چالش سوم به صورت کلی به افزایش قیمت‌ها باز می‌گردد. علی رغم رکود فعلی بازار مسکن متوسط قیمت‌ها باز هم افزایش داشته است. طبق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور امسال به ۷۷ میلیون تومان در مترمربع رسیده که ۷۹ درصد نسبت به شهریور پارسال، افزایش از خود نشان می‌دهد.

قیمت آپارتمان‌های نوساز در تهران
در محله خواجه عبدالله قیمت یک آپارتمان ۱۱۰ متری، ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شده است. در محله خواجه نظام اجاره دار قیمت یک واحد نوساز ۶۸ متری، ۷۸ میلیون تومان است.


در انقلاب خیابان وصال شیرازی قیمت آپارتمان نوساز ۸۵ متری ۱۳۰ میلیون تومان و در خیابان ۱۸ ولنجک قیمت آپارتمان ۱۶۰ متری نوساز متری ۲۷۰ میلیون تومان است.


در محله نامجو نرسیده به یزدی قیمت آپارتمان ۱۰۷ متری نوساز متری ۸۰ میلیون تومان و در خیابان ۱۵۰ تهرانپارس قیمت یک واحد ۲۳۳ متری ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شده است.


در محله سهره وردی جنوبی نرسیده به اسلامی واحد ۱۱۰ متری ۱۴۰ میلیون تومان و در میرداماد واحد ۲۲۰ متری، ۲۲۵ میلیون تومان اعلام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار