کد خبر: 1197850
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
سرنوشت سومین طرح فروش یکپارچه خودروسازان به کجا می‌رسد؟
شمارش معکوس برای سومین طرح فروش یکپارچه خودروسازان از سوی ایران خودرو و سایپا در حالی آغاز شده که خودرو‌های عرضه شده در این دوره اولا به بهانه استاندارد‌های جدید با قیمت بیشتر عرضه می‌شود و در ثانی خودروسازان در این دوره مازاد تولیدات خود را در سامانه یکپارچه بارگذاری می‌کنند.

جوان آنلاین: از مرحله قبلی عرضه خودرو‌های داخلی حدود ۶ ماه است که می‌گذرد. در آن دوره بیش از دو میلیون نفر برای خرید خودرو‌های داخلی ثبت نام کردند، اما در ادامه به دلیل موارد مختلف از جمله عرضه دیرهنگام و از همه مهمتر افزایش قیمت، بسیاری از خرید خودرو انصراف دادند. البته این وضعیت در خودرو‌های مونتاژی به مراتب بدتر بود؛ چرا که میزان افزایش قیمت‌ها و فاصله آن با بازار آزاد به حدی بود که بسیاری از ثبت نام کنندگان عطای خرید خودرو را به لقایش بخشیدند.

شعبده بازی با ترفند برچسب استاندارد!
در هر صورت مرحله سوم پیش فروش خودرو قرار است به زودی شروع شود، اما آنچه مسلم است این است که قرار نیست فروش در این دوره به گستردگی دوره‌های اول و دوم باشد بلکه تنها برخی محصولات آن‌ها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به فروش خواهد رسید.


طبق گزارشی که تسنیم در این زمینه منتشر کرد، فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در دو حالت انجام خواهد شد. این خبرگزاری براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو تاکید کرده که قرار شده نوع جدیدی از نحوه عرضه خودرو در سامانه انجام شود تا در آن خودروساز علاوه بر فروش محصولات جدید، مازاد تولیدات خود را نیز در سامانه یکپارچه بارگذاری کند. بدین معنا که در حالت اول، فروش محصولات جدید خودروسازان در دستور کار قرار خواهد گرفت. این محصولات چندی پیش توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شدند. در واقع خودروسازان با اضافه کردن چند آپشن به محصولات قدیمی و با نوعی شعبده بازی این محصولات به اصطلاح جدید را عرضه کردند. منتقدان این رویه می‌گویند که خودروسازان از اضافه کردن آپشن و تغییر نام‌گذاری محصولات خود استفاده کرده‌اند تا بتوانند قیمت تولیداتشان را افزایش دهند. اتفاقی که در عمل نیز رخ داد و شورای رقابت ۲۲ شهریورماه قیمت پنج محصول سایپا و ۲۶ مهر‌ماه قیمت هشت محصول ایران‌خودرو را اعلام کرد. این مساله در ادامه منجر به انصراف گسترده‌ای از خریداران مراحل قبل ثبت نام یکپارچه شد. بر این اساس دسته دوم از محصولات ایران‌خودرو و سایپا که به زودی عرضه می‌شوند مربوط به محصولات مازاد این خودروسازان است که پیش از این عده‌ای به دلیل افزایش قیمت از آن انصراف داده بودند.

جزییات عرضه مرحله سوم فروش خودروسازان
ایران خودرویی‌ها در دور جدید ۸ محصول شامل دنا پلاس با موتور EF۷P و گیربکس دستی ۶ سرعته با قیمت حدود ۴۶۸ میلیون تومان، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک آپشنال با قیمت ۵۸۹ میلیون تومان، سمند سورن پلاس با موتور XU۷P با قیمت ۳۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی و سقف شیشه‌ای (پانوراما) ارتقا یافته با قیمت ۴۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه‌ای (پانوراما) ارتقا یافته با قیمت ۵۱۲ میلیون تومان، رانا پلاس ارتقا یافته با قیمت ۳۸۲ میلیون تومان، تارا با گیربکس دستی ۶ سرعته با قیمت ۴۹۳ میلیون تومان و V۴ LX تارا اتوماتیک با قیمت ۵۸۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند.


خودروسازی سایپا هم در دور جدید عرضه محصولات خود از مسیر سامانه یکپارچه، پنج محصول خود شامل شاهین با گیربکس اتوماتیک با قیمت ۵۴۵ میلیون تومان، ساینا S-DA با قیمت ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا GX با قیمت ۲۸۳ میلیون تومان، کوییک R-GX با قیمت ۳۲۱ میلیون تومان و اطلس G با قیمت ۳۴۴ میلیون تومان عرضه می‌کنند که باید دید در ادامه جزییات زمان عرضه آن‌ها چگونه خواهد بود.

شرط ساماندهی بازار خودرو
در هر صورت آنچه مسلم است این است که عرضه قطره چکانی خودروسازان در ماه‌های گذشته بازار خودرو را در شرایط رکود مطلق قرار داده است. در این خصوص رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه بازار خودروی کشور مانند چندماه اخیر همچنان در رکود مطلق قرار دارد، گفت: با این حال خودروسازان با کاهش عرضه و فاکتور نکردن خودرو، مانع کاهش و افت شدید قیمت در بازار شده اند.


سعید مؤتمنی اظهار کرد: بازار خودروی کشور همچنان در رکود مطلق قرار دارد که البته قیمت در یک ماه گذشته حدود ۲ تا ۳‌درصد افزایش یافته که این موضوع ناشی از نوسانات محدود نرخ ارز بوده است.


وی ادامه داد: در بازار خودرو خریداری وجود ندارد، در شرایطی که تقاضا برای کالایی وجود نداشته باشد، قیمت آن کالا باید کاهش یابد؛ بنابراین در شرایط فعلی با توجه به اینکه تقاضایی برای خودرو در بازار وجود ندارد، قیمت آن باید پایین بیاید.


در هر صورت تا اینجا به دلیل ناهمخوانی عرضه و تقاضا، شاهد رکود تورمی در بازار خودرو هستیم. در صورت عرضه به موقع محصولات خودروسازان و همچنین واردات همزمان خودرو‌های نو و کارکرده بازار خودرو در مسیر کاهشی قرار گیرد. کارشناسان واردات خودرو‌های نو را منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو‌های لوکس و واردات خودرو‌های کارکرده را عاملی برای کاهش قیمت خودرو‌های داخلی می‌دانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار