کد خبر: 1192676
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: تعداد شب‌های خنک کشور کاهش و روز‌های گرم افزایش یافته است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، احد وظیفه امروز در کارگاه منطقه‌ای تغییراقلیم-اثرات و سازگاری در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: بر اساس تحلیل داده‌های مشاهداتی، دمای کشور در ۵۰ سال اخیر با آهنگ ۰.۴ درجه در هر سال افزایش یافته است.

وی افزود: این بررسی نشان می‌دهد که دمای کمینه حدود ۰.۵ درجه و دمای بیشینه حدود ۰.۳ درجه افزایش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد شب‌های گرم ما افزایش پیدا می‌کند و ممکن است در برخی شهر‌ها شب‌های خنک نداشته باشیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: همچنین تعداد روز‌های با دمای ۴۰ درجه و بیشتر نیز در این ارزیابی به شدت افزایش یافته است.

وظیفه خاطر نشان کرد: افزایش دما سطح تبخیر را به شدت افزایش می‌دهد برای نمونه با افزایش ۲ درجه دمای هوا، میزان تبخیر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی در بخش دیگری به کاهش نزولات جوی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۲۱ حدود نیمی از بارش سالانه کشور دریافت شد و در برخی حوضه‌ها با کاهش شدید بارش مواجه بودیم به طوری که جمع بارش سه ساله آن‌ها نیز به اندازه یک سال آبی نبود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه طبیعت کم بارشی‌ها را فراموش نمی‌کند، افزود: در سال‌های اخیر آورده‌ای رودخانه‌ها کاهش یافته، مخزن پشت سد‌ها خالی‌تر و گاهی در پرآب‌ترین فصل سال ظرفیت از سد‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است.

وظیفه ادامه داد: سطح آب دریاچه ارومیه به شکل زیادی کاهش پیدا کرده است، در دریاچه آرال تقریباً خشک شده و این پهنه حدود پنج متر از ارتفاع خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه آب مسئله‌ای حساسی است که خلق شدنی نیست، بر ضروری است مدیریت منابع آب و استفاده بهینه آن تاکید کرد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ادامه با اشاره به افزایش روند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش برفی در نیم کره شمالی روند کاهش دارد، در آسیا نیز سطح پوشش برفی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار