کد خبر: 1189535
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
تصمیم بحث‌برانگیز کنگره آمریکا درباره حذف بودجه کمک به اوکراین ضربه مهلکی را به ساختار حمایت غرب از جبهه کی‌یف وارد کرده و اروپایی‌ها در بهت و ناباوری امیدوارند که این کابوس «غیرمنتظره» زودتر به پایان برسد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از آنا، مقامات ارشد کشور‌های اروپایی که امروز (پنجشنبه) برای شرکت در اجلاس جامعه سیاسی اروپایی در اسپانیا گردهم آمده‌اند تا درباره مجموعه از تحولات بین‌المللی، به ویژه آینده جنگ اوکراین بحث کنند می‌گویند که توان جبران کمک‌های آمریکا به جبهه کی‌یف را ندارند.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست امروز به خبرنگاران گفت: تصمیم کنگره آمریکا خبر خوبی نبود، اما اوکراینی‌ها امیدوارند که این موضع قطعی آمریکا نباشد. اوکراین به حمایت اتحادیه اروپا نیاز دارد و ما ضمن ارائه پشتیبانی‌های لازم، سطح آن را افزایش خواهیم داد. اما آن‌ها به کمک آمریکا هم نیاز دارد.

وی افزود: من به همراه اوکراین و تمام کسانی که نمی‌خواهند (ولادیمیر) پوتین در جنگ پیروز شود امیدواریم که کنگره آمریکا در این زمینه تجدید نظر کند و به حمایت از اوکراین ادامه دهد.

به تازگی برخی از جمهوریخواهان در آمریکا که ندای مخالفتشان علیه ارائه کمک‌های واشنگتن به کی‌یف از اواخر سال گذشته بلند شده بود، مانع از قرار گرفتن حمایت از اوکراین در لایحه بودجه موقت شدند. آن‌ها اعتقاد دارند که برخی از مسائل آمریکا مانند بحران مرزی نسبت به کمک به اوکراین ارجحیت دارد و منابع مالی در لایحه بودجه نباید برای این کشور اروپایی اختصاص داده شود.

بر اساس گزارش‌ها کنگره آمریکا از آغاز جنگ اوکراین، حدود ۱۱۳ میلیارد دلار تسلیحات، تجهیزات، کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین را تصویب و تاکنون حدود ۷۷ میلیارد دلار روانه کی‌یف کرده است.

کنگره اواخر روز شنبه هفته جاری و برای جلوگیری از تعطیلی دولت، با تصویب یک بسته بودجه کوتاه‌مدت موافقت کرد، اما این بودجه مبلغ کمک به اوکراین را کاهش داده است.

شارل میشل رئیس شورای اروپا اظهار داشت که چند روز پیش با رئیس جمهوری آمریکا گفتگو و دو طرف درباره تداوم کمک‌ها به اوکراین و تصمیم اخیر کنگره تبادل نظر کردند.

او در این زمینه به مبالغ سنگینی که اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین طی نزدیک به یک سال و نیم گذشته هزینه کرده است اشاره و حمایت از جبهه کی‌یف را یک وظیفه انسانی توصیف کرد. میشل با این حال از پاسخ به تاثیر تصمیم کنگره بر آینده جنگ اوکراین طفره رفت.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز طی سخنانی محتاطانه، ابراز امیدواری کرد که کنگره درباره حمایت از اوکراین تجدید نظر کند. به گفته او این مساله (تجدید نظر کنگره) نیاز به زمان دارد و تا آن زمان بسته ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا، بعنوان جایگزین عمل خواهد کرد.

اما جوزف بورل، خلاف این اظهارات را مطرح کرد و گفت که اتحادیه اروپا «به طور قطع» قادر به تامین مابه‌التفاوت کمک‌های آمریکا به اوکراین نیست. وی توضیح داد که اتحادیه اروپا پیش از تصمیم کنگره آمریکا حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود به اوکراین را افزایش داده و بیشتر خواهد کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال تصریح کرد که این افزایش نمی‌تواند جایگزین کمک‌های آمریکا شود.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ابراز نگرانی کرد که دوران «سخت» انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت‌های کاخ سفید را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد که با رئیس جمهوری آمریکا درباره تصمیم کنگره صحبت کرده و جو بایدن درباره تداوم حمایت واشنگتن به وی اطمینان داده شده است. زلسنکی با این حال سخنان برخی نمایندگان کنگره آمریکا را «تعجب‌آور» توصیف و در حالیکه بریده برید کلمات را ادا می‌کرد، جمع خبرنگاران را ترک کرد.

جو بایدن هفته پیش طی تماس تلفنی با رهبران کشور‌های متحد، اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو تلاش کرد تا از بابت تصمیم کنگره دلجویی کند.

دولت او پس از آنکه کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان گفت که یک لایحه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ۲۰۲۳ ارائه می‌دهد؛ غافلگیر شد. با تصویب این لایحه اگرچه دموکرات‌ها ناراضی نیستند، اما یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ این لایحه کمک به اوکراین را شامل نمی‌شود و نبود آن ضربه‌ای برای دولت بایدن و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین خواهد بود. زلنسکی هفته گذشته در دیدار با بایدن و قانون‌گذاران بار دیگر برای دفاع از کی‌یف در برابر مسکو بودجه بیشتری را درخواست کرده بود.

در این میان، دستیاران بایدن سعی دارند نبود بودجه برای اوکراین را کم اهمیت جلوه دهند. یک مقام کاخ سفید در این خصوص گفت: رئیس مجلس نمایندگان حمایت خود را از کمک به اوکراین اعلام کرده است.

بایدن نیز تاکید کرد که انتظار دارد تلاش دیگری برای تصویب کمک به اوکراین در کوتاه مدت صورت گیرد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره این کشور هشدار داده است که برای جایگزینی تسلیحاتی که واشنگتن به اوکراین فرستاده با مشکل مواجه است و بودجه لازم در این خصوص را در اختیار ندارد.

در نامه پنتاگون به رهبران کنگره آمده است که وزارت دفاع آمریکا مجبور شده تا تامین مجدد برخی از نیرو‌ها را کاهش دهد و از کنگره خواسته است تا بودجه لازمه برای اوکراین را تامین کند.

در این سند که توسط خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس منتشر شده، مایکل مک‌کورد، کنترل‌کننده تجهیزات پنتاگون به رهبران مجلس نمایندگان و سنا گفته است که تنها ۱.۶ میلیارد دلار از ۲۵.۹ میلیارد دلار بودجه اختصاص یافته از سوی کنگره برای جایگزینی تسلیحات ارسالی به اوکراین کنگره باقی مانده است که برای تکمیل ذخایر ارتش آمریکا کافی نیست.

این ذخایر شامل میلیون‌ها گلوله توپ، راکت و موشک است که آمریکا به اوکراین ارسال کرده تا در زمینه ضدحمله اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش آنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشور‌های عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف راه را بر ادامه این جنگ افروزی باز کردند و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار