کد خبر: 1189293
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
رئیس سازمان فضایی ایران، ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ در حوزه فضایی را پررونق خواند و گفت: تا پایان امسال اولین کپسول زیستی به فضا پرتاب می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری که صبح امروز چهارشنبه 12 مهرماه به مناسبت آغاز هفته فضایی، در این سازمان برگزار شد، با اشاره به این موضوع که پس از تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی در دی ماه سال گذشته، برنامه‌های فضایی سال ۱۴۰۲ را با سرعت بیشتری پیش برده‌ایم، گفت: در ۶ ماه نخست امسال برنامه ساخت چند ماهواره میکرو و مینی ماهواره ابلاغ و روند طراحی آن آغاز شده است.

سالاریه درخصوص ساخت سایر ماهواره‌های سنجشی گفت: ساخت ماهواره‌های پارس۲ و پارس۳ با مجموعه صاایران و پژوهشگاه فضایی آغاز شده است؛ در همین راستا فاز ساخت ماهواره پارس۲ آغاز شده و پارس۳ نیز در مرحله طراحی مقدماتی است.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: ماهواره ناهید ۲ یک پروژه دیگر در حوزه خدمات ارتباطاتی در ارتفاع پایین است که نمونه کیفی آن رونمایی شده و نمونه پروازی آن تا پایان سال ۱۴۰۲ یا ابتدای سال ۱۴۰۳ به صف پرتاب اضافه خواهد شد. همچنین، ساخت ماهواره ناهید۳ که پیشرفته‌تر از دو نمونه دیگر است، نیز ابلاغ شده و در دستور کار قرار دارد.

سالاریه با بیان اینکه برای نخستین بار ساخت ماهواره سنجشی در کلاس راداری آغاز شده است، اظهار کرد: ماهواره‌های راداری سنجشی این مزیت را دارند که در هر شکل از شرایط آب‌وهوایی از سطح زمین داده‌های سنجشی جمع‌آوری کنند؛ در حقیقت گرد و غبار و هوای ابری تاثیر در عملکرد آن نخواهد داشت و این مزیت ویژه‌ای نسبت به سایر ماهواره‌ها همچون خیام دارد. 

رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص مدار لئو هم ادامه داد: مدار لئو برای ماهواره‌های ارتفاع پایین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای تثبیت این مدار لئو اقداماتی صورت گرفته و پرتاب‌های متعددی را در نیمه دوم سال در این حوزه خواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ در حوزه فضایی پررونق خواهد بود، تاکید کرد: با توجه به تحقیق و توسعه‌ای که در ۲سال گذشته صورت گرفته در ماه‌های پیش رو و تا پایان سال پرتاب‌های آزمایشی مداری و زیر مداری متعدد خواهیم داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار