کد خبر: 1182373
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
در آستانه سفر امروز وزیر خارجه انگلیس به چین، پارلمان بریتانیا برای اولین بار در یک سند رسمی از تایوان به عنوان «کشور مستقل» یاد کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  پارلمان بریتانیا برای اولین بار در یک سند رسمی از تایوان به عنوان «کشور مستقل» یاد کرده که به نوشته وبگاه آمریکایی «پولیتیکو» شکستن یک تابوی سیاسی در حالی بوده که «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس به چین سفر می‌کند. 

استفاده از این زبان جدید در گزارشی که چهارشنبه توسط کمیته بانفوذ روابط خارجی مجلس عوام انگلیس منتشر شد، خطر واکنش شدید پکن را در زمانی در پی دارد که کلورلی به عنوان اولین نماینده ارشد بریتانیا در پنج سال اخیر به پکن در میانه روابط غیردوستانه دو کشور سفر می‌کند. 

پکن، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و تنها ۱۳ کشور در سراسر جهان این جزیره را از نظر دیپلماتیک به رسمیت شناخته‌اند.

در گزارش کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس ادعا شده است: تایوان یک کشور مستقل، تحت نام جمهوری چین است. تایوان از همه شرایط لازم برای کشور مستقل از جمله جمعیت دائمی، قلمرو مشخص، دولت و ظرفیت برقراری ارتباط با سایر کشورها برخودار است. تنها کمبود رسمیت در عرصه بین‌المللی وجود دارد. 

به گفته «آلیسیا کرنز» رئیس کمیته از حزب محافظه‌کار حاکم اولین بار است که در گزارش پارلمان انگلیس چنین اعلامی وجود دارد. وی گفت: ما موضع چین را می‌دانیم اما به عنوان [کمیته روابط خارجی] آن را نمی‌پذیریم. ضروری است که وزیر خارجه با قاطعیت و صریح  در کنار تایوان بایستد و مشخص کند که ما از حق تایوان برای تعیین سرنوشتش حمایت می‌کنیم. 

در این گزارش همچنین کمیته روابط خارجی از دولت انگلیس به دلیل «نداشتن جسارت کافی در حمایت از تایوان» انتقاد کرده و از مقامات انگلیس خواسته به همراه متحدان این کشور تحریم‌هایی را برای «ممانعت از اقدام نظامی و محاصره اقتصادی تایوان از سوی چین آغاز کنند». آن‌ها همچنین خواستار روابط نزدیک‌تر با این جزیره شده‌اند. 

در این گزارش همچنین از دولت بریتانیا به دلیل آنچه پنهان نگه داشتن استراتژی لندن در قبال پکن خوانده شده، انتقاد شده است. دولت «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس از تهدید گسترده خواندن چین خودداری کرده اما آن را چالش دوران جدید و چالش نظام‌مند معرفی کرده است. 

در این گزارش همچنین گفته شده لندن باید با توکیو و تایپه برای همکاری سه‌جانبه در زمینه قابلیت‌های دفاع سایبری و فضایی همکاری کند. 

پیش‌تر، سخنگوی وزارت خارجه چین از برنامه پکن برای میزبانی از سفر وزیر خارجه انگلیس  خبر داد. «وانگ ون‌بین» سخنکوی وزارت خارجه چین خبر داد که جیمز کلورلی به دعوت «وانگ یی» وزیر خارجه چین، در تاریخ چهارشنبه ۳۰ اوت (هشتم شهریور) سفری رسمی به چین انجام می‌دهد.

اعلام تاریخ سفر وزیر خارجه انگلیس به چین در شرایطی انجام می‌شود که طی ماه‌های اخیر مقام‌های انگلیسی به رغم یک بار لغو کردن سفر از قبل برنامه‌ریزی شده به چین، در تدارک برای فرستادن وزیر خارجه این کشور به پکن بودند.

اواخر تیرماه بود که منابع رسانه‌ای غربی گزارش دادند که سفر جیمز کلورلی به چین به دلیل غیبت «کین گانگ» همتای چینی و دیده نشدن او در انظار عمومی لغو و به زمانی دیگر موکول شد. به دنبال بازگشت وانگ یی به منصب وزارت خارجه چین، مقام‌های پکن در رایزنی با انگلیس از این کشور برای میزبانی از سفر وزیر خارجه اعلام آمادگی کردند.

این پیگیری در حالی بوده که لندن طی ماه‌های گذشته بارها در موضوعاتی از قبیل تایوان علیه پکن و همراستا با واشنگتن موضعگیری کرده است.

به گفته تحلیلگران مسائل سیاست خارجی و تحولات بین‌المللی، مقام‌های انگلیس به‌رغم دنباله‌روی از مواضع ضد چینی آمریکایی‌ها، در موضوع روابط تجاری خواهان از سرگیری این مراودات هستند و سفر وزیر خارجه انگلیس به پکن گواه همین موضوع است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار