کد خبر: 1181690
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه المسیره به مسائل مختلف درباره ایران و کشور‌های منطقه پرداخت و حل موضوع میدان نفتی آرش را ممکن دانست.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از آنا، علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه المسیره گفت: امیدواریم مذاکرات میان صنعا و عربستان به‌زودی از سر گرفته شود تا از این وضعیت شکننده عبور کنیم.

وی تأکید کرد: دخالت نیرو‌های خارجی در امور داخلی یمن را نمی‌پذیریم، ما در جمهوری اسلامی ایران به هر تصمیمی که ملت یمن اتخاذ می‌کند احترام می‌گذاریم و از آن تبعیت می‌کنیم. وجود نیرو‌های بیگانه در یمن هیچ خدمتی به مردم این کشور نمی‌کند بلکه منجر به قتل و ویرانی و تروریسم در این کشور شده است. نیرو‌های نظامی خارجی باید فوراً از یمن خارج شوند.

خاجی خاطرنشان کرد: کسانی که به دنبال تجربه یمن هستند باید دستشان به طور کامل از این کشور کوتاه شود. یمن یکپارچه به سود تمام اقشار یمنی است.

دستیار وزیر خارجه ایران همچنین گفت: ما به لزوم از سرگیری مذاکرات میان عربستان و یمن ایمان داریم و وضعیت کنونی را مناسب نمی‌دانیم. هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی یمن دخالت کند و سرنوشت ملت یمن را خود یمنی‌ها تعیین می‌کنند. ما آماده هستیم تا به انجام مذاکرات صلح و تقویت آن و حل مشکلات انسانی در یمن کمک کنیم.

او در خصوص میدان گازی آرش نیز تأکید کرد: مرزهایمان با عربستان را ترسیم کردیم و این مرز‌ها واضح هستند به همین دلیل هیچ اختلافی با طرف سعودی در این خصوص نداریم. مشخص کردن مرز‌های دریایی میان ایران، عربستان و کویت همواره مطرح بوده است و این مسئله پیچیده نیست و با توجه به حسن نیتی که مسئولان ایرانی ابراز کردند و روابط خوبی که با کویت داریم قابل حل است.

علی‌اصغر خاجی گفت: با همکاری با دوستان کویتی و با توجه به قوانین بین‌المللی و وضعیت تاریخی دو کشور می‌توانیم مسئله میدان گازی آرش را حل کنیم. نگران این نیستم که میدان گازی آرش منجر به مشکلاتی بین ما و کویت شود. مشکلات میدان گازی آرش را می‌توان به صورت مسالمت‌آمیز حل کرد و در سال‌های گذشته تا به امروز مذاکرات فنی متعددی با کویتی‌ها انجام دادیم. نه ما به خاک کویت طمع داریم و نه کویتی‌ها به خاک ما طمع دارند. ما نسبت به حل مشکل میدان گازی آرش به دور از فضاسازی‌های منفی رسانه‌ای خوشبین هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار