کد خبر: 1177885
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد توجه به سلامت مردم همیشه از اولویت‌های اصلی کمیسیون بهداست مجلس بوده و هست و در این خصوص حمایت‌های لازم و اقدامات مورد نیاز انجام خواهد شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از پانا، زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به آزاد شدن ارز نهاده های دامی و افزایش قیمت چند مرحله ای محصولات لبنی به گفته سخنگوی انجمن فراورده های لبنی ایران، مصرف لبنیات خصوصا شیر با کاهش ۲۰ درصدی مصرف و کمرنگ شدن آن در سبد مصرف خانواده ها روبرو بوده و از طرفی کلسیم، بیشتر از طریق محصولات لبنی در بدن تامین می شود و این کاهش مصرف می تواند اثرات جبران ناپذیری بر کودکان ، زنان باردار و مادران شیره ده و همچنین سالمندان داشته باشد درباره راهکار کمیسیون بهداشت برای رفع این مشکل برای قشر ضعیف مردم که توانایی مالی کافی ندارند، چیست، گفت: این موضوعی است که باید از طرف دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و علاوه بر کمیسیون بهداشت مجلس، کمیسیون کشاورزی نیز به این موضوع مرتبط است و از طرفی شاید نیاز باشد که کمیسیون امنیت مجلس نیز ورود کند.

وی درباره این موضوع که با توجه به اینکه امروزه در دنیا استفاده از مکمل های دارای کلسیم در صنایع غذایی مختلف مانند غنی کردن آرد جهت تهیه نان به عنوان یک کالای پر مصرف در سبد غذایی خانواده و دیگر مواد غذایی ، رایج است .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می شود این پیگیری توسط کمیسیون بهداشت مجلس صورت بگیرد که صنایع غذایی ایران هم از این مواد در تولید محصولات غذایی خود استفاده کنند؟ توضیح داد: توجه به سلامت مردم همیشه از اولویت های اصلی کمیسیون بهداست مجلس بوده و هست و البته بعد از انجام بررسی های لازم شاید نیاز باشد دولت نیز به این موضوع ورود کند تا بتوان اقدامات اجرایی تر و مثبت تری را در این زمینه شاهد باشیم .

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس افزود: بر اساس گزارش هایی که مرکز پژوهش های مجلس ارائه می‌دهد اگر لازم باشد این موضوع را جزو اولویت‌های اصلی کمیسیون قرار می‌دهیم و به تبع آن اگر دولت اعلام کند این پیشنهاد به عنوان لایحه ای در مجلس مطرح می شود .

شیخی ادامه داد: البته باید جزئیات این موضوع مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد اما خاطرم هست که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز موضوعاتی از این دست مطرح شد و با توجه به اینکه سلامت غذایی مردم جزو اولویت‌های دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود باید در این زمینه با همکاری و هماهنگی همه مجموعه‌های مرتبط اقدامی تاثیرگذار صورت پذیرد و البته نیاز به همکاری بخش های مختلف وجود دارد .

وی گفت: باید دید در بررسی‌های انجام شده چقدر این نیاز احصا شده و پس از آن بدون فوت وقت و هرچه سریعتر برنامه‌ریزی‌های عملیاتی صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد و کمیسیون بهداشت مجلس نیز حمایت های لازم را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: ما نیز در برنامه هفتم توسعه سعی داریم این موارد را لحاظ کنیم.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس در عین حال یادآور شد: محوریت موضوع با مسوولین اجرایی خصوصا وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی و همکاری مجلس شورای اسلامی باید هرچه سریعتر پیگیری شود و تعیین تکلیف گردد.

گفتنی است ؛ کلسیم، فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است. بدن ما برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی و انجام بسیاری از وظایف مهم به کلسیم نیاز دارد.تقریباً تمام کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود و باعث شکل گرفتن و سختی آنها می‌شود.

عضلات ما برای حرکت و اعصاب ما برای انتقال پیام بین مغز و قسمت‌های مختلف بدن به کلسیم نیاز دارند. کلسیم به رگ‌ها کمک می‌کند تا خون را در سراسر بدن به جریان بیاندازند. همچنین، به ترشح هورمون‌هایی که بر بسیاری از عملکردهای بدن تأثیرگذارند هم کمک می‌کند.

به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، مصرف لبنیات در میان خانوارهای ایرانی کاهش یافته است. سرانه مصرف لبنیات در ایران همواره کمتر از میانگین جهانی بوده چنانچه در حال حاضر به طور خوشبینانه ۷۰ کیلوگرم است و این عدد ممکن است کمتر نیز باشد.

سرانه مصرف لبنیات که منبع کلسیم می باشد، مطابق میانگین جهانی که توصیه شده است باید حدود ۱۵۰ تا ۱۶۵ کیلوگرم باشد، این در حالی است که سرانه مصرف محصولات لبنی در کشورهای توسعه‌یافته از ۲۰۰ کیلو به بالاست و در برخی کشورهای اروپایی تا ۳۵۰ کیلوگرم هم می‌رسد در حالی که در کشور ما حداکثر رکورد سرانه مصرف لبنیات در میانه دهه ۸۰ و چیزی نزدیک ۱۰۰ کیلوگرم بوده است.

به اذعان کارشناسان بخش سلامت، مسائلی مانند کاهش دریافت کلسیم در کودکان به‌خصوص در مناطق محروم منجر به کاهش میانگین قد شده است در حالی که مصرف شیر که ارزان‌ترین و کامل‌ترین غذا محسوب می‌شود جلوی بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت را می‌گیرد و هزینه‌های درمان خانوارها را در آینده کاهش می‌دهد.

اما با توجه به ضرورت اهمیت استفاده از کلسیم و به دلیل گران بودم لبنیات که یکی از منابع کلسیم می باشد استفاده از کربنات کلسیم در آرد نان می تواند این کمبود را جبران کند و راهکاری عالی و ارزان قیمت و گزینه ای مناسب محسوب می شود .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار