کد خبر: 1177031
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
پروژه تعطیلی و انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها وارد فاز جدید خود شده و حالا نوبت به زندان رجایی شهر رسیده است تا با تعطیلی این زندان، حاشیه امنی برای شهروندان ایجاد شود.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، زندان‌ها همواره یکی از موضوعات جدی و شاید در نقطه پرگار مسائل امنیتی است که نه‌فقط از حیث نگهداری مجرمین و محکومین به حبس، محل اشاره است بلکه همواره در معرض نقل‌قول‌ها و حواشی قرار دارد. این موضوع شامل حال زندان‌های همه جوامع می‌شود چرا که «زندان» اصولا موضوعی درگیر با پدیده «جرم» و در نقطه مقابل «امنیت» شهروندان است.

برهمین اساس هم شیوه مدیریت زندان‌ها و البته محل قرارگیری این مراکز لااقل در مورد کشور ما از اولویت‌های نظام زندانبانی محسوب می‌شود به‌ویژه اینکه به رغم حواشی ساختگی و تقلاهای سوء رسانه‌های معاند در تشویش اذهان عمومی نسبت به زندان‌های کشور، این مراکز اصلاحی‌ و تربیتی در پرتوی آموزه‌های اخلاقی و دینی صرفا محل نگهداری مجرمین تلقی نمی‌شوند. 

به ادعای سازمان زندان‌ها امروز این دستگاه با رویکرد مدیریت علمی زندان‌های کشور، مهمترین هدف برای مجازات حبس را اصلاح و تربیت زندانیان اعلام می‌کند و البته چنین فرآیندی را به تأمین فضای فیزیکی و محیطی مناسب در جهت توسعه خدمات نگهداری، حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان، دادرسی‌های الکترونیک، افزایش خدمات درمانی و غیره و البته سرانه مناسب برای اسکان و امور تربیتی مددجویان منوط می‌کند.

بی‌تردید یکی از الزامات برای بهبود فضای فیزیکی زندان‌ها و ارتقای فرآیند اصلاح زندانیان و درعین‌حال احقاق حقوق شهروندی‌شان، وجود محیط مناسب و بهسازی و یا نوسازی‌شده است که خوشبختانه هم‌اکنون با روند انتقال زندان‌های موجود درسطح شهرها به بیرون از بافت شهری شهروندان درحال انجام است. 

طی چندروز اخیر نیز «زندان رجایی‌شهر» بواسطه رویکرد سازمان زندان‌ها در جهت رفاه حال شهروندان، تأمین امنیت آنان و البته توسعه خدمات به مددجویان، پس از چندماه اقدام جدی بالاخره تعطیل شد تا یکی از مهمترین زندان‌های کشور که اتفاقا در بهترین مناطق شهری کرج استقرار داشت تخلیه و رسما تعطیل شود.

به نظر در دوره مدیریت فعلی سازمان زندان‌ها شاهد یکی از جدی‌ترین قوانین مسکوت‌مانده یعنی قانون«انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی موجود به خارج از شهرها» مصوب 1380 درجهت امنیت و رفاه شهروندان و حتی زندانیان باشیم و این امر یه عینه شکل عملیاتی به خود گرفته است تا جایی که شنیده می‌شود زندان‌های مرکزی مشهد، زنجان، تبریز، کرمانشاه، یزد و بیجار وغیره نیز درحال تعطیلی و یا انتقال به خارج از شهرها می‌باشند.

خروج زندان‌ها به خارج از بافت مسکونی، قطعا توسعه امنیت عموم مردم و شهرها، بهبود خدمت‌رسانی و اصلاح زندانیان (ازجمله بسط کارگاه‌های اشتغال در زندان‌ها و فضای اسکان آنان) و یا زیباسازی محیط شهری را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه بی‌تردید تعطیلی زندان‌های موجود در بافت مسکونی می‌تواند محیطی فیزیکی را برای خدمت‌رسانی دوچندان در اختیار مدیران و مردم قرار دهد. همینطور هم که گفته می‌شود 60 هکتار مساحت زندان رجایی‌شهر قرار است در توسعه اقدامات خدماتی، درمانی و یا امکان فرهنگی بکار گرفته شود. 

سازمان زندان‌ها در ماه‌های اخیر و مدیریت کنونی خود، با اقدامات اساسی همچون تعطیلی زندان رجایی‌شهر و نیز ابتکارات حمایتی به نفع زندانیان، خانواده آنان و البته حقوق شهروندی همگان و متعاقبا اطلاع‌رسانی صحیح از نظام زندانبانی مراکز اصلاحی‌ و تربیتی توانسته گام‌های اساسی به نفع مددجویان و نیز تأمین امنیت مردم بردارد.این رویکرد علمی در اداره زندان‌ها به نظر همچنان به شکل جدی ادامه خواهد یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار