کد خبر: 1176141
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
بیش از ۴۰ کشور جهان تاکنون در جنگ اوکراین بی‌طرف بوده اند، اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور با دعوت از این کشور‌ها به نشست جده تلاش می‌کند حمایت‌های بین‌المللی از این جنگ را به نفع خود افزایش دهد.

به گزارش جوان آنلاین از ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اوکراین این هفته در گردهمایی عربستان حمایت ده‌ها کشور را که در جنگ این کشور بی طرف بوده اند، جلب خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، این اقدام آغاز کارزار گسترده‌ای در ماه‌های پیش رو برای تقویت قوای دیپلماتیک خود با هدف تضعیف یا منزوی کردن روسیه است.

بر اساس این گزارش، اوکراین و عربستان دیپلمات‌های ۴۰ کشور را برای مذاکره در بندر سرخ در جده دعوت کرده اند که در صدر آن‌ها دیپلمات‌هایی از چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و برخی از کشور‌های غنی از نفت خلیج فارس است که تلاش کرده اند در طول جنگ اوکراین، روابط خوبی را با کی یف و مسکو حفظ کنند.

بسیاری از کشور‌هایی که به این نشست دعوت شده اند مخالف مفهوم انتخاب بین دو طرف هستند و جنگ اوکراین را رقابت بین قدرت‌های جهانی قلمداد می‌کنند که خود این کشور‌ها نمی‌خواهند بخشی از آن باشند.

با نزدیک شدن به موعد برگزاری این نشست، هنوز معلوم نیست که چه تعداد از این کشور‌ها در آن شرکت خواهند کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، این نشست که در روز‌های ۵ و ۶ آگوست (۱۵-۱۴ مرداد) برگزار خواهد شد، نقطه آغازی برای آنچه که انتظار می‌رود تلاش دیپلماتیک اوکراین در ماه‌های آینده است، قلمداد می‌شود و تلاش برای تضعیف روسیه را هدف قرار می‌دهد.

این تلاش جدید از روز چهارشنبه آغاز شد که زلنسکی سفرای خود را برای حضور در یک نشست اضطراری فراخواند و از آن‌ها خواست پیام این کشور را به جهان برسانند.

وی به سفیرانش گفت از هر ابزاری که در اختیار دارند؛ رسمی یا غیر رسمی، از طریق سازمانی یا رسانه ای، فرهنگی یا با استفاده از ابزار‌های دیپلماسی متحدان و کشور‌هایی دیگری را که تاکنون بی طرف بوده اند متقاعد کنند که تنها راه برای دستیابی به صلحی پایدار، شکست کامل روسیه است.

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که در سپتامبر (شهریور) برگزار می‌شود فرصت دیگری برای اوکراین برای طرح این خواسته است.

این کشور همچنین در حال برنامه ریزی برای برگزاری اجلاس دیگری در پاییز امسال برای تقویت حمایت از طرح صلح ۱۰ ماده‌ای این کشور است و امیدوار است شالوده هر گونه راه حل صلح آمیز در آینده را تشکیل دهد.

مقامات اوکراینی و غربی تلاش کرده اند انتظارات را درباره نتایج مذاکرات این هفته کاهش دهند از این رو تاکید کرده اند که بعید است به راه حلی نزدیک شوند و بسیاری از کشور‌های دعوت شده به نظر نمی‌رسد که در مواضع خود تغییری ایجاد کنند.

انتظار می‌رود آمریکا نیز در این نشست حضور یابد و مشوق این کشور برای شرکت در این نشست، انتظار آن از کشور‌های بی طرفی مانند اندونزی، هند، مکزیک، شیلی و آفریقای جنوبی برای حضور در آن است.

نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: همه کشور‌ها با توجه به فشار‌های اقتصادی جنگ اوکراین علاقه‌مند هستند که این جنگ پایان یابد، اما این موضوع برای این که آن‌ها را قانع کند که در مقابل روسیه قرار گیرند، کافی نیست.

برای اوکراین، این نشست در لحظه حساسی برگزار می‌شود. انتخاب عربستان به عنوان میزبان نیز تصادفی نیست.

مقامات اوکراینی با اشاره به این مساله گفتند که اوکراین تلاش‌هایی را برای جلب همراهی عربستان بکار بسته است. مانند بسیاری از کشور‌های خاورمیانه، عربستان نیز رویکرد محتاطانه را در جنگ اوکراین پیش گرفته است و به رغم تلاش برای برقراری روابط نزدیک با روسیه، کمک‌های مالی را به اوکراین ارائه داده است.

از طرف دیگر، چین که پیشتر از شرکت در گردهمایی مشابهی در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) در کپنهاگ خودداری کرد، گفته است که در نشست عربستان شرکت می‌کند که بازتاب تعمیق روابط این کشور با کشور میزبان (عربستان) است. پکن امسال توافق دیپلماتیک مهمی را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ریاض امضا کرد.

بر پایه این گزارش، چین با حفظ بی طرفی به رغم حمایت از روسیه و جلوگیری از تحریم اقتصادی و انزوای دیپلماتیک مسکو، در شرایط دشواری، گام‌های محتاطانه را در این جنگ برداشته است.

آلیچا باچولسکا (Alicja Bachulska) کارشناس روابط خارجی در شورای اروپا که در زمینه سیاست چین مطالعه می‌کند، گفت: شرکت چین در نشست جده به معنای تغییر در موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین نیست، اما این کشور می‌تواند کمک کند به عنوان بازیگری مسئول و بی طرف شناخته شود. این به مثابه یک سناریوی بُرد-بُرد برای پکن است.

این رسانه افزود: برای عربستان که از مدت‌ها تلاش کرده نقش میانجی را در درگیری‌های منطقه ایفا کند، نشست جده بسیار حائز اهمیت است، زیرا پادشاهی عربستان بیش از همه خود را درگیر بحرانی کرده که بیشترین اولویت را در جهان دارد.

زمستان گذشته، فیصل بن فرحان اولین وزیر خارجه عربستان بود که از زمان ازسرگیری روابط دیپلماتیک با اوکراین در سه دهه قبل از کی یف دیدن کرد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز مه (اردیبهشت) گذشته از زلنسکی برای شرکت در گردهمایی کشور‌های عربی دعوت کرد. در این نشست رئیس جمهوری اوکراین از حاکمان کشور‌های خاورمیانه خواست از این کشور در مقابل روسیه حمایت کنند.

این گزارش حاکی است: برای بن سلمان ولیعهد ۳۸ ساله عربستان، نشست این هفته فرصت دیگری برای تقویت جایگاه خود برای اعمال نفوذ در خارج از منطقه و میانجی گری خواهد بود که می‌تواند کشور‌های بی طرف را پای میز مذاکره بکشاند.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: اوکراین به حفظ حمایت متحدان غربی خود در ضد حملات علیه روسیه نیاز دارد. این ضد حملات دستاورد‌هایی داشته، اما به پیشرفت مهمی دست نیافته است. این کشور اکنون نیاز دارد با جلب کشور‌هایی که تعهدی به جنگ اوکراین ندارند حمایت از خود در این جنگ را گسترش دهد.

سال گذشته، عربستان با تصمیم خود برای کاهش تولید نفت در همکاری با اوپک پلاس خشم کاخ سفید را برانگیخت. کاهش تولید نفت به جلوگیری از کاهش قیمت نفت کمک کرد، به ویژه در زمانی که آمریکا در تلاش بود درآمد نفت روسیه را کاهش دهد.

هر چند که روسیه و عربستان بر اساس توافقات نفتی که منافع دو کشور را تامین می‌کند عمل می‌کنند برخی نشانه‌ها حکایت از آن دراد که روابط طولانی دو کشور می‌تواند تحت فشار باشد، زیرا به نظر می‌رسد که روسیه به تازگی بیش از تعهدات نفتی خود این محصول را تولید کرده است.

با توجه به برخی شکاف‌ها بین روسیه و عربستان، اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، مقامات اوکراینی و غربی امیدوارند از آن‌ها به نفع خود استفاده کنند.

زلسنکی روز چهارشنبه گفت: اولویت اول این است که به جهان بفهمانیم هر گونه پایان جنگی که باعث کنترل روسیه در بخش وسیعی از اوکراین می‌شود، تنها به عنوان مقدمه‌ای برای خشونت بیشتر خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار