کد خبر: 1175671
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
یک مقام آمریکایی در پی کودتا در کشور آفریقایی نیجر علیه محمد بازوم رئیس جمهوری این کشور که مورد حمایت آمریکا است، اعلام کرد که واشنگتن آماده است تا برخی برخی از دیپلمات ها و خانواده‌های آنها را از نیجر خارج کند، اما سفارت این کشور در نیجر همچنان باز خواهد بود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران آمریکایی گفت که ایالات متحده آمریکا آماده است تا برخی برخی از دیپلمات ها و خانواده‌های آنها را از نیجر خارج کند، اما سفارت این کشور در نیجر همچنان باز خواهد بود و مقامات ارشد سفارت آمریکا در نیجر به کار خود ادامه خواهند داد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، در عین حال اضافه کرد: هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است، اما آمادگی در خصوص آن وجود دارد.

وی مدعی شد: این یک اقدام محتاطانه در صورت بدتر شدن وضعیت امنیتی است و مقامات اصلی سفارت نیجر را ترک نخواهند کرد.

این مقام افزود که دیپلمات های آمریکایی با هواپیماهای اجاره شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا از نیجر خارج خواهند شد و از هواپیماهای نظامی استفاده نخواهد شد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: ما از مقامات نیجر می خواهیم که خروج خارجی ها از این کشور را تسهیل کنند اما تاکنون هیچ خطری برای اتباع آمریکایی حاضر در نیجر وجود نداشته است.

میلر اضافه کرد: سفارت ایالات متحده آمریکا در نیجر همچنان باز است. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از تهدید علیه شهروندان یا تاسیسات آمریکا در نیجر وجود ندارد و آمریکا همچنان به ارزیابی مجدد این وضعیت ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما یک فرصت برای راه حل دیپلماتیک در نیجر می بینیم و با تعدادی از رهبران این کشور در تماس هستیم.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری، با بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی در این کشور و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده، هنوز آغاز نشده، نقطه پایان گذاشتند.

پس از کودتای نظامی در نیجر و دستگیری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور، وزارت خارجه فرانسه امروز اعلام کرد که به زودی شهروندان خود را از نیجر تخلیه می‌کند.

پاریس به عنوان قدرت استعماری سابق نیجر، کودتای گارد ریاست جمهوری در این کشور را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری محمد بازوم نیجر شد.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست که ۲۴ میلیون نفر جمعیت با اکثریت مسلمان دارد.

برخورداری از منابع سرشار طبیعی بویژه اورانیوم، الماس، طلا و زغال سنگ از دیگر ویژگی های این کشور و البته جذاب برای استعمارگران قدیم و جدید است.

نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

فقر شدید دامن نیجر را که حدود یک قرن زیر استعمار فرانسه بود، گرفته و این کشور در حال حاضر در میان ۱۸۹ کشور از نظر شاخص های توسعه انسانی، آخرین کشور است. هم اکنون بیش از نیمی از مردم نیجر زیر خط فقر هستند و حدود نیمی از کودکان در سن تحصیلی نیز به طور منظم به مدرسه نمی روند.

سازمان ملل اخیرا اعلام کرده است که حدود ۴ میلیون نفر از مردم نیجر نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

قرار گرفتن این کشور در کمربند گروههای مسلح تروریستی از قبیل بوکوحرام، القاعده و شاخه های این دو گروه و سایر گروههای مسلح فعال در ساحل آفریقا نیز بر ابعاد امنیتی و تبعات سیاسی آن بر اوضاع این کشور افزوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار