کد خبر: 1174369
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
طرح خدمات جهادی قضایی از تیر ماه سال گذشته و همزمان با هفته قوه قضاییه آغاز شده است، در این طرح خدمات قضایی به مردم مناطق محروم فاقد امکانات قضایی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از میزان، طرح خدمات جهادی قضایی از تیر ماه سال گذشته و همزمان با هفته قوه قضاییه آغاز شده است، در این طرح خدمات قضایی به مردم مناطق محروم فاقد امکانات قضایی به صورت رایگان ارائه می‌شود. طرحی که از سال گذشته آغاز شده است و تا به امروز به صورت متوالی ادامه یافته است. در این طرح که با همکاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت می‌گیرد افراد مناطق محروم تحت پوشش خدمات قضایی رایگان قرار می‌گیرند. برای ارائه این خدمات که معمولاً در روستا‌های دورافتاده یا مناطق مرزی است گاهاً باید مسافت‌های طولانی را طی کرد تا به یک منطقه‌ای رسید که افراد معمولاً از دانش ابتدایی قضایی برخوردار نیستند. این افراد باید برای انجام امور قضایی مسافت‌های طولانی را طی کنند و با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. یکی از اقداماتی که در راستای ارائه خدمات آسان و ارزان توسط مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت گرفته است طرح خدمات جهادی قضایی است که به صورت کاملاً رایگان اجرا می‌شود و تمام خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه می‌شود به مردم مناطق محروم که فاقد امکانات قضایی هستند ارائه می‌شود.

محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ارائه خدمات قضایی آسان، رایگان و ارزان از اولویت‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است گفت: با همین رویکرد اقدامات متفاوتی در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت گرفته است. یکی از این اقدامات ارائه خدمات رایگان قضایی به مناطق محروم فاقد امکانات قضایی است. این طرح که از تیرماه سال گذشته آغاز شده است مناطق محروم کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کاظمی‌فرد با تاکید بر اینکه در طرح خدمات جهادی قضایی مناطق محروم استان‌ها تحت پوشش خدمات قضایی رایگان قرار می‌گیرند اظهارکرد: از جمله ویژگی‌های این طرح این است که طرح خدمات جهادی قضایی به صورت متوالی انجام می‌گیرد و اینطور نیست که به صورت مقطعی و متناسب با ایام باشد. در این طرح دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ارائه خدمات به مردم مناطق محروم فاقد امکانات قضایی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور می‌کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه تمام مناطق محروم کشور تحت پوشش این طرح قرار دارند گفت: ارائه رایگان خدمات قضایی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است. با همین هدف تمام تلاش مان را به کار گرفتیم که در هر نقطه محروم این کشور خدمات قضایی به صورت رایگان و ساده در اختیار هموطنان قرار دهیم. در حال حاضر مناطق محروم ۱۴ استان کشور تحت پوشش این طرح قرار دارند.

کاظمی‌فرد با تاکید بر اینکه در هفته اول تیر ماه سال جاری ۴۱۱ نقطه محروم فاقد امکانات قضایی تحت پوشش خدمات جهادی قضایی قرار گرفتند اظهار کرد: بیش از ۱۴ هزار و ۹۰۰خدمت به صورت رایگان به افرادی که در این مناطق حضور داشتند ارائه شد. این افراد معمولاً از دانش لازم برای اقدامات قضایی برخوردار نیستند و گاه برای اقدامات خود باید مسافت‌های طولانی را طی کنند. صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در هزینه و دسترسی آسان و رایگان به خدمات قضایی برخی از ویژگی‌های این طرح است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در این طرح اقداماتی مانند ثبت نام ثنا، ارائه دادخواست، ارائه لایحه، مشاوره حقوقی، برگزاری دادگاه برخط، ملاقات تصویری با زندانیان و صلح و سازش اجرایی می‌شود گفت: این طرح در دور افتاده‌ترین مناطق کشور و گاهاً مناطق مرزی صورت می‌گیرد. تمام تلاشمان را بکار گرفته ایم که هیچ هموطنی به خاطر زندگی در مناطق محروم از رسیدن به خدمات قضایی باز بماند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اینکه یکی دیگر از روش‌های دسترسی آسان و ارزان به خدمات قضایی خودکاربری است؛ گفت توسعه خودکاربری‌ها به عنوان یکی از سیاست‌های دستگاه قضا و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در اولویت قرار دارد. یکی دیگر از اقداماتی که توسط ما صورت گرفته است توسعه خودکاربری‌ها است خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما این روند باید با سرعت بیشتری طی شود. راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی با ۲۹ خدمت در همین راستا صورت گرفته است. مردم نیز نشان داده‌اند که از خودکاربری‌ها استقبال می‌کنند. این استقبال انگیزه ما را برای ارائه خدمات قضایی به صورت خودکاربری افزایش می‌دهد. ضمن اینکه در خودکاربری‌ها فرد به واسطه دسترسی آسان در هر زمان و در هر نقطه جغرافیایی و با هزینه بسیار پایین خدمات قضایی را درخواست ودریافت می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار