کد خبر: 1171822
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
وزات خارجه انگلیس اعلام کرد که سرویس اطلاعاتی این کشور هیچ مشارکت و نقشی در حمله اخیر اوکراین به پل شبه جزیره کریمه نداشته است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه انگلیس اظهارنظر مقام‌های روسیه درباره مشارکت اطلاعاتی لندن در حمله روز گذشته به پل کریمه را «گمانه‌زنی بی اساس» خواند.

در شرایطی که مقام‌های روسیه بر دست داشتن نهادهای جاسوسی غرب به ویژه سرویس اطلاعاتی انگلیس در حمله مرگبار روز دوشنبه به پل کریمه تاکید کرده‌اند، وزارت خارجه انگلیس می‌گوید که این کشور هیچ نقشی در حمله به پل کریمه نداشته است.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی رویترز، این کشور «اتهامات روسیه مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا در حمله به پل روسیه به کریمه را رد کرد».

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس با انتشار ایمیل به این رسانه تصریح کرد: «این گمانه‌زنی بی اساس از سوی روسیه است و ما با اظهارنظر بیشتر در این باره، به آن اعتبار نخواهیم داد».

بامداد روز دوشنبه (دیروز) بود که رسانه‌های روسی و اوکراینی از وقوع انفجار در پل کریمه که این شبه‌جزیره را از روی دریا به خاک سرزمین اصلی فدراسیون روسیه متصل می‌کند، خبر دادند. ساعاتی بعد، کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد که حمله به این پل در ساعت ۳:۰۵ بامداد دوشنبه توسط دو شناور بدون سرنشین انجام شد.

در بیانیه این کمیته، ضمن تروریستی اعلام شدن حمله به پل شبه‌جزیره کریمه تصریح شد: «حمله تروریستی به پل کریمه، به بزرگراه آن آسیب رساند و دو بزرگسال کشته و یک کودک زخمی شدند»

در پی وقوع این انفجار تروریستی در پل کریمه، عبور و مرور خودروها در بزرگراه این پل متوقف شده و مقام‌های مسکو و کریمه نیز در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کردند.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم حمله به پل کریمه توسط مقامات و پرسنل نظامی اوکراین و با مشارکت اطلاعاتی آمریکا و انگلیس اتخاذ شده است».

همچنین «ومیتری پولیانسکی» قائم مقام نمایندگی روسیه در سازمان ملل با محکوم کردن حمله به پل کریمه در جلسه شورای امنیت در نیویورک مقر این سازمان، نهادهای اطلاعاتی غربی به ویژه انگلیسی را در این حمله دخیل دانست.

پولیانسکی گفت: «من از هیچ یک از حامیان غربی رژیم کی‌یف محکومیت این اقدام تروریستی را نشنیده‌ام و ما هنوز متوجه نشده‌ایم که کشورهای غربی به ویژه سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا تا چه اندازه در تهیه و اجرای این حمله تروریستی نقش داشته‌اند. خیلی از مسائل به همین موضوع(نقش انگلیس در حمله به پل کریمه) دلالت دارد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای گفت: «حمله به پل کریمه توسط رژیم کی‌یف انجام شد و [ما] این رژیم را تروریستی می‌دانیم».

مقام‌ها و رسانه‌های اوکراینی گزارش کردند که حمله به پل کریمه، عملیات ویژه سرویس امنیتی و نیروی دریایی این کشور است که در اجرای آن از شناورهای بدون سرنشین استفاده شده است.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین که برای حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک رفته، درباره حمله به پل کریمه گفت: «پل کریمه برای اهداف نظامی استفاده می‌شود و ما آن را هدفی نظامی می‌دانیم».

حمله به پل کریمه، واکنش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را به دنبال داشت و او با تروریستی خواندن این حمله گفت: «پل شبه جزیره کریمه با خسارت‌های شدیدی به دلیل این اقدام تروریستی مواجه شد...جنایت اوکراین بی معنا بوده زیرا پل کریمه مدت‌هاست که برای حمل و نقل نظامی استفاده نمی‌شود».

رئیس‌جمهور روسیه هشداد داد که این کشور حمله تروریستی به پل کریمه را بی پاسخ نخواهد گذاشت و وزارت دفاع روسیه در حال آماده سازی پاسخی مناسب به این اقدام است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار