کد خبر: 1171495
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
درحالیکه کمتر از 24 ساعت به پایان توافق کلیدی غلات میان روسیه و اوکراین با وساطت ترکیه و سازمان ملل باقیمانده است تمدید این توافق همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در حالیکه کمتر از 24 ساعت به پایان مهلت توافق غلات میان روسیه و اوکراین باقیمانده است، خبرهای ضد ونقیضی از احتمال تمدید یا عدم تمدید آن به گوش می‌رسد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفته بود، ولادیمیر پوتین همتای روس وی با تمدید توافق غلات برای صادرات گندم اوکراین از دریای سیاه موافقت کرده است.

با این حال خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که سازمان ملل هنوز هیچ گونه تاییده‌ای مبنی بر تمدید این توافق دریافت نکرده است و کماکان 17 جولای(26 تیر) را پایان این توافق میداند. 

این منبع آگاه گفته؛ ما هیچ تاییده‌ای برای تمدید دریافت نکردیم. سازمان ملل امروز را آخرین روز این توافق می‌داند. 

توافق غلات برای اولین بار در جولای ۲۰۲۲ میان روسیه و اوکراین با وساطت ترکیه در استانبول امضا شد که طی آن مسکو اجازه صادرات غلات تولیدی اوکراین از دریای سیاه به فراتر از مرزها صادر شود. مدت زمان این توافق ابتدا 120 روز در نظر گرفته شد که در نوامبر سال گذشته میلادی برای مدت زمان یکسانی تمدید شد. روسیه در 18 مارس 2023 (27 اسفند 1401) تمدید این توافق برای مدت 60 روز دیگر را اعلام کرد.

روسیه ماه گذشته میلادی نیز مجددا با تمدید دو ماهه توافق غلات دریای سیاه موافقت کرد اما هشدار داد، در صورتی که بر سر رفع موانع برای صادرات کود و غلات روسیه توافقی حاصل نشود این ابتکار عمل متوقف خواهد شد.

خبرگزاری تاس می‌گوید؛ یک منبع آگاه دیگر نیز تایید کرده است که توافق در زمان فعلی هنوز تجدید نشده است. 

با این حال این منابع رد نکرده‌اند که توافق ممکن است در ساعات باقیمانده تمدید شود. 

یکی از این منابع گفته؛ ما هنوز منتظر مسکو هستیم و همه چیز ممکن است. 

آخرین کشتی حامل غلات اوکراین روز شنبه بندر اودسا را ترک کرده است و هیچ کشتی جدیدی از 27 ژوئن وارد دریای سیاه نشده است.

روسیه و اوکراین دو کشور عمده تولید کننده گندم جهان هستند. عدم تمدید این توافق منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی خواهد شد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار