کد خبر: 1169856
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
درگیری پنج روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی و همچنین ناکامی بزرگ این ارتش اشغالگر در حمله نظامی به جنین در کنار افزایش روزافزون توان نظامی و موشکی حزب‌الله لبنان همه نشان از کاهش شدید و قابل توجه توان نظامی این رژیم نامشروع در برابر محور مقاومت اسلامی دارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع پرس، درگیری‌های اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی با جنبش جهاد اسلامی فلسطین و همچنین حمله نظامی به شهر و اردوگاه جنین، نه تنها صهیونیست‌ها را در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود ناکام گذاشت، بلکه آنها را با شکستی سخت و مفتضحانه‌ مواجه کرد. امری که به خوبی نشان از این مهم دارد که آن ارتشی که روزی رژیم صهیونیستی آن را در زمره چهار ارتش بزرگ دنیا معرفی می‌کرد حالا با ضعف‌های فراوانی روبرو شده و عملا شاهد کاهش قدرت و توان آن در برابر محور مقاومت اسلامی هستیم.

البته باید برای درک و فهم بهتر روند تضعیف ارتش رژیم صهیونیستی و کاهش قدرت و توان آن در برابر گروه‌های مقاومت منطقه به تاریخ ۲۵ ماه مه سال ۲۰۰۰ میلادی بازگردیم. زمانی که ارتش قدرتمند آن روز‌های رژیم صهیونیستی با ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی حزب‌الله لبنان با شکستی مفتضحانه مجبور به ترک جنوب لبنان شد. آن روز، روزی تاریخی برای اعراب بود تا جان تازه‌ای در برابر ماشین اشغالگری و تجاوزگری رژیم صهیونیستی بگیرند.

اما این پایان کار نبود و رژیم صهیونیستی برای جبران این شکست و تحقیر بین‌المللی حمله دیگری را در سال ۲۰۰۶ میلادی به لبنان انجام داد که ۳۳ روز طول کشید. ولی این نبرد و لشکرکشی هم سرانجام خوبی برای این رژیم نامشروع نداشت و با شکستی سنگین و خفت‌بار مجبور به عقب‌نشینی از خاک لبنان شدند. در واقع بعد از رقم خوردن این مقطع تاریخی بود که شاهد آغاز دوران افول و ضعف ارتش رژیم صهیونیستی بودیم که این روند نزول تا به امروز هم همچنان ادامه دارد.

در واقع می‌توان گفت الگوی فعالیت و عملکرد حزب‌الله لبنان بعد از سال ۲۰۰۰ به صورت کلی تغییر کرد و از موضع دفاعی که از بدو تاسیس تا امروز در آن قرار داشتند به موضع تهاجمی تغییر حالت دادند و از این به بعد بود که شاهد شکست‌های پیاپی ارتش رژیم صهیونیستی و دریافت و تحمل ضربات متعدد دردناکی از حزب‌الله لبنان در جبهه‌های مختلف نبرد و در میدان جنگ بودیم.

از طرف دیگری دیری نپایید که الگوی مقاومتی و مبارزاتی حزب‌الله لبنان الگوی مناسبی برای دیگر گروه‌های مقاومت فعال در منطقه به خصوص مبارزان و گروه‌های مقاومت در فلسطین تبدیل شد. از این روی بود که شاهد بودیم در جنگ غزه که در سال ۲۰۰۵ میلادی بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی درگرفت برای نخستین بار دشمن صهیونیستی شکستی خفت‌بار را تجربه کرد. در این جنگ گروه‌های فلسطینی ابتکار عمل را در دست گرفتند و ضربات قابل توجهی را به صهیونیست‌ها وارد کردند.

اما اگر از تمامی فراز و نشیب‌های نبرد‌های روی داده بین گروه‌های مقاومت منطقه و رژیم صهیونیستی بگذریم رویداد‌ها و رخداد‌های دو سه سال اخیر و افزایش قابل توجه و ناباورانه قدرت گروه‌های مقاومت فلسطینی و همچنین توان نظامی و عملیاتی حزب‌الله لبنان موجب شده تا برای نخستین بار در تاریخ رویداد‌ها و تحولات منطقه خاورمیانه شاهد عقب افتادن ارتش بی‌انگیزه و حالا ضعیف شده صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت اسلامی باشیم. امری که در کنار اینکه موجب برتری بزرگ و تعیین کننده برای مبارزان فلسطینی است زمینه ساز فروپاشی و نابودی هرچه سریع‌تر این رژیم نامشروع و اشغالگر را فراهم می‌کند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس اسناد و مدارکی که دو سه سال اخیر به دست سران و مقامات و همچنین فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی پیرامون میزان و افزایش قدرت و توان نظامی حزب‌الله لبنان رسیده به نظر می‌رسد خود آن‌ها هم دیگر به توانایی‌های این گروه مقاومت لبنانی پی‌بردند و از این روی است که مشاهده می‌کنیم در برابر حزب‌الله لبنان گزینه احتیاط را در پیش گرفته و از هرگونه اقدامی که موجب آغاز درگیری و نزاع با آن‌ها شود خووداری می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار