کد خبر: 1169854
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی از پیشنهاد دولت آمریکا به تل‌آویو، با هدف جلوگیری از آغاز یک ماجراجویی جدید این رژیم در مرز لبنان خبر داد.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از پیشنهاد دولت آمریکا به این رژیم برای رفع تنش‌ اخیر در مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی و حل و فصل مسئله چادر نصب شده از سوی حزب‌الله لبنان در منطقه مرزی با فلسطین اشغالی، خبر داد. 

رسانه‌های صهیونیستی چندی پیش مدعی شدند که نیروهای حزب‌الله حدود دو ماه پیش در عمق ۳۰ متری فلسطین اشغالی و به طور مشخص در محل تحت کنترل تل‌آویو در مزارع شبعا، دو چادر برپا کرده‌اند و تکاوران «رضوان» در این چادرها مستقر باشند. 

رژیم صهیونیستی از یک ماه پیش مدام از دو چادر برپا شده از سوی حزب‌الله در منطقه مرزی لبنان سخن می‌گوید و مدعی است این دو چادر در آن سوی خط آبی بنا شده است و خواستار برچیده شدن این چادرهاست. هرچند که پس از مدتی اعلام کرد که حزب‌الله یکی از این چادرها را جمع کرده است و تنها یک چادر باقی مانده است. 

سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط به صورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند. همزمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل موسوم به «یونیفل» نیز در امتداد این خطر مستقر هستند.

در مقابل، جنبش حزب‌الله لبنان، پنجشنبه پیش (۶ جولای)، طی بیانیه‌ای درباره تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، هشدار داد و اعلام کرد: «اخیراً نیروهای اشغالگر صهیونیست اقدامات خطرناکی را در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر انجام داده‌اند. منطقه‌ای که سازمان ملل آن را بدون بحث و مناقشه به عنوان بخشی از خاک لبنان به رسمیت می‌شناسد». 

اقدامات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، شامل کشیدن سیم‌خاردار و احداث دیوار سیمانی در اطراف شهرک، مشابه کاری که در حال انجام در مرز لبنان و فلسطین اشغالی است، است.

حزب‌الله اعلام کرد: این اقدام موجب می‌شود که الغجر از محیط طبیعی و تاریخی‌اش در خاک لبنان جدا شود. نیروهای اشغالگر کنترل کامل دو بخش لبنانی و اشغالی این شهرک را به دست گرفته و  همزمان با آن، درهای این روستا را به روی گردشگرانی که از داخل رژیم صهیونیستی می‌آمدند، باز کرده است».

در چنین فضایی که تنش مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی در روز پنجشنبه پیش به اوج خود رسید و به شلیک پرتابه از جنوب لبنان و حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطق جنگلی در نزدیکی کفرشوبا منجر شد، دولت بایدن وارد عمل شد تا مانع آغاز یک ماجراجویی جدید تل‌آویو علیه لبنان شود. 

به گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا به تل‌آویو پیشنهاد داده تا ساخت دیوار مرزی و مانع امنیتی مشرف به شهرک مرزی «الغجر» که بخشی از آن متعلق به طرف لبنانی است را متوقف کند تا در مقابل، حزب‌الله لبنان نیز چادرهای نظامی خود را برچیند. 

زیرا حزب‌الله، ایجاد این مانع امنیتی در منطقه را نقض حاکمیت لبنان می‌داند. ضمن این‌که ارزیابی‌های صهیونیست‌ها حاکی از آن است که دلیل شلیک دو پرتابه از این منطقه به سوی فلسطین اشغالی در روز پنجشنبه پیش، اعتراض حزب‌الله به همین تحرکات تل‌آویو در منطقه مرزی لبنان بود. 

از سوی دیگر، روزنامه لبنانی «نداء الوطن»، شنبه پیش (۸ جولای)، به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک نوشت که یک فرستاده ویژه بین‌المللی که مسئولیت پرونده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را برعهده دارد، برای انجام پاره‌ای مذاکرات در خصوص تحولات جاری در مرزهای جنوبی لبنان، به این کشور سفر خواهد کرد. 

بر اساس این گزارش، این فرستاده آمریکاییِ سازمان‌ملل به محض ورود به بیروت، خواستار یک قرار ملاقات با «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان خواهد شد تا دیدگاه‌های سازمان ملل درباره جنوب لبنان را برای وی شرح دهد. 

به گفته منابع دیپلماتیک، این فرستاده، موضع حزب‌الله در مورد فشار سازمان ملل بر اسرائیل برای عقب نشینی از الغجر و تپه‌های کفرشوبا و بخشی از مزارع شبعا که متعلق به لبنان است را از نصرالله جویا خواهد شد. در صورت انجام این دیدار و پس از پاسخ نصرالله، روند امور در مرزهای لبنان و اسرائیل مشخص خواهد شد.

شهرک الغجر که به روستای الغجر نیز شناخته می‌شود، در بخش لبنانی بلندی‌های جولان اشغالی واقع شده است. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷، تلاش خود را برای در دست گرفتن این شهرک آغاز کرد و از آن زمان، سلطه سیاسی و نظامی بر این منطقه تغییرات زیادی یافت تا این که اشغالگران در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۰ از بخش شمالی این شهرک خارج شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار