کد خبر: 1169609
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
گزارش‌های منتشرشده از هویت «الیزابت تسورکوف»، شهروند اسرائیلی-روسی که ماه‌هاست در عراق مفقود شده، نشان می‌دهد که او افسر ارتش رژیم صهیونیستی است و در سوریه و عراق برای نهادهای جاسوسی تل‌‌آویو و واشنگتن کار می‌کند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، خبر ناپدیدشدن «الیزابت تسورکوف» در عراق که ادعا می‌شود «محقق اسرائیلی-روسی» است، طی چند روز اخیر در رسانه‌های منطقه به شکل‌های مختلف بازتاب داشته است. پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی به این موضوع پرداخته و ابعاد بیشتری از ماهیت فعالیت‌های تسورکوف در برخی کشورهای منطقه را روشن می‌کند.

تل‌آویو از سکوت درباره مفقودی تا ادعای ربایش

در مقدمه گزارش المیادین می‌خوانیم: خبر مفقودشدن الیزابت تسورکوف خشم نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را پس از اعتراف رژیم اشغالگر اسرائیل به ناپدید شدن وی در چند ماه پیش برانگیخت. 

المیادین در ادامه نوشت: تسورکوف، که ابتدا یک «فعال شبکه‌های اجتماعی» شناخته می‌شد، در مارس ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد. در واقع چهار ماه است که در «اسرائیل» این موضوع مسکوت مانده بود. تا اینکه بعد از رسانه‌ای شدن این خبر مفقودی، دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر با تایید خبر مفقودشدن وی از منطقه کراده در بغداد، گردان‌های حزب‌الله عراق را به ربودن او متهم کرده و دولت عراق را مسئول امنیت وی دانست.

در ادامه گزارش می‌خوانیم: اعلام خبر ناپدید شدن وی پس از گذشت این زمان، سوالات بسیاری را در محافل رسانه‌ای جهان عرب برانگیخت. سوال مهم این بود که چرا رژیم صهیونیستی برای مدت طولانی در برابر مفقودشدن او سکوت کرد و الیزابت برای چه ماموریتی به عراق اعزام شده بود؟ علاوه بر تردیدهای زیادی که در مورد ورود او با پاسپورت روسی‌اش وجود دارد، وظایف و رده‌های شغلی متعدد او، که او از طریق صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی مستند کرده است، بر عمق شک‌ها می‌افزاید.

تسورکوف؛ جاسوسی در لباس پژوهشگر

در بخش دیگری از گزارش درباره تناقض برخورد مقامات تل‌آویو با ماجرای تسورکوف آماده است: دفتر نتانیاهو که اذعان کرده بود «او که چند ماه پیش در عراق مفقود شده بود اما هنوز زنده است و در دست کتائب حزب‌الله عراق است»، مدعی شد که الیزابت تسورکوف فقط در زمینه دانشگاهی کار می‌کند. دفتر نتانیاهو توضیح می‌دهد که او برای اهداف تحقیقاتی به نمایندگی از دانشگاه پرینستون در ایالات متحده آمریکا به عراق رفته است!

شبکه صهیونیستی «کان» اما با اطلاعات جدیدتری در این باره گزارش می‌دهد: تسورکوف یک سرباز سابق ارتش اسرائیل است که به عنوان محقق در امور سوریه شناخته می‌شود؛ او تحلیلگر جنگ داخلی است و در سال ۲۰۱۱ فعالیت‌هایش را در سوریه آغاز کرده بود که سپس از آن‌جا، با پاسپورت روسی خود وارد عراق شده است.

المیادین در ادامه و با استناد به گزارش‌های تفصیلی رسانه‌های صهیونیستی از هویت واقعی تسورکوف می‌نویسد: شایان ذکر است که تسورکوف در سال‌های گذشته در زمینه تهیه تحقیقات میدانی در عراق، سوریه و فلسطین اشغالی، به نفع موسسه تحقیقات سیاست خارجی مستقر در فیلادلفیا در آمریکا و مجمع مطالعات منطقه‌ای آن، علاوه بر یک اتاق فکر اسرائیلی مستقر در قدس اشغالی فعالیت داشته است.

در ادامه گزارش المیادین می‌خوانیم: او یک سرباز سابق ارتش اسرائیل است که بارها در گزارش‌های خود از مشارکتش در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ با افتخار روایت می‌کرد. او تمام تلاش خود را صرف مقابله با آنچه «دشمنان اسرائیل» می‌خواند، کرده و از پاسپورت روسی خود برای سفر آسان به کشورهای عربی تحت پوشش کارهای تحقیقاتی و حقوق بشری استفاده می‌کرد. او بیش از یک بار به عراق و مناطق مخالف سوریه سفر کرده است.

المیادین در گزارشش افزود: تسورکوف همچنین خود را به عنوان یک متخصص در امور خاورمیانه، به ویژه در سوریه و عراق معرفی می‌کند. وی در سال‌های گذشته در زمینه تهیه تحقیقات میدانی در عراق، سوریه و فلسطین اشغالی فعالیت داشته است. باوجود آنکه فرصتی برای حمله او به جناح‌های مقاومت فلسطین، حزب الله، ایران و سوریه فراهم نمی‌شود اما تصاویری او که در همه سایت‌ها پخش شده که نشان می‌دهد که او یکی از برجسته‌ترین حامیان اعتراضات داخلی سوریه و به اصطلاح «انقلاب علیه بشار اسد» در این کشور بوده است.

«حسین مرتضی» فعال رسانه‌ای سوری با بازنشر تصویر او در ناآرامی‌های سوریه و حمایتش از سقوط رئیس‌جمهور این کشور، در فضای مجازی نوشت: سوریه مقاومت کرد و بشار اسد هم ماند.

در ادامه گزارش المیادین می‌خوانیم: علاوه بر همه این‌ها، تسورکوف روابط وسیعی با مخالفان سوری و خبرنگاران لبنانی و عراقی دارد که با کشورهای محور مقاومت دشمنی دارند؛ او با مقامات برجسته منطقه کردستان عراق هم دوستی نزدیکی دارد.

المیادین در ادامه نوشت: گردان‌های حزب الله عراق آن را تکذیب نکردند اما  «ابو علی العسکری» مسئول دفتر امنیتی کتائب تأکید کرد که اذعان نتانیاهو مبنی بر وجود یک عنصر امنیتی این رژیم در عراق را امری خطرناک خواند؛ مقامات رسمی عراق هم اعلام کرده‌اند، که به این پرونده رسیدگی خواهند کرد. سکوت نسبی در عراق با هیاهوی رسانه‌ای در داخل اسرائیل مواجه شده است. به دور از حدس و گمان‌های اسرائیلی، به نظر می‌رسد که وظایف الیزابت فراتر از ماموریت‌های محقق است و به درجه یک جاسوس حرفه‌ای می رسد.

جاسوسی در عراق چیز جدیدی نیست

در بخش دیگری از المیادین آمده است: این اولین تلاش صهیونیست‌ها برای ورود به عراق نیست، اما این ورود مستقیم یا علنی نبود؛ بلکه اشکال مختلف فرهنگی و سیاسی داشت و این همان چیزی است که «هاشم الکندی» تحلیلگر عراقی هم به آن اشاره کرد.

المیادین به نقل از الکندی نوشت: حضور اطلاعات جاسوسی به ویژه پس از سال ۲۰۰۳ متوقف نشد و در بیشتر موارد حضور آمریکا در عراق پوششی برای آن بود. پروژه‌های جاسوسی تحت عنوان همکاری با آمریکا بوده و این موضوع همواره رصد و تحقیق نامیده می‌شود. پرونده این زن اسرائیلی بخشی از پیگیری‌های مقامات تخصصی بوده که ممکن است کاملاً در محافل رسمی مطرح نشود. این مقامات و نهادهای ذیصلاح عراقی، تمامی اقدامات جاسوسی را خصمانه می‌دانند و از آنجایی که مردم عراق مخالف اشغالگری اسرائیل هستند و این رژیم را دشمن خود می‌دانند، طبیعی است که باید موارد جاسوسی در کشور ما پیگیری و رصد شوند؛ زیرا این یک جنگ امنیتی خطرناک است. 

وی در ادامه تصریحاتش به المیادین می‌گوید: این جنگ امنیتی جاسوسی خطرناک و مستمر است و در همه کشورهایی که اسرائیل آن‌ها را طمع می‌کند، در حال تکرار است. اطلاعات اعلام شده درباره این جاسوس محرمانه بوده نمی‌توان به طرف خاصی اشاره کرد؛ اما مطمئناً طرف‌هایی که جاسوسی اسرائیل را رد می‌کنند، کسانی هستند که با پیگیری کار جاسوسان و مبارزه با نقشه‌های خرابکارانه آن‌ها از مردم عراق محافظت می‌کنند.

الکندی در پایان گفت‌وگویش با المیادین تاکید کرد: دستگیری تسورکوف از طرق محرمانه و پس از بررسی دقیق اطلاعات صورت گرفته و بر اساس شبهات پیرامون وی صورت نگرفته است. اطلاعات زیادی در مورد همکاری تسورکوف با موساد، و اطلاع و چشم پوشی مقامات اربیل از تحرکات جاسوسی وی وجود دارد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار