کد خبر: 1167854
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
بعد از تصریح رئیس‌جمهور روسیه بر «جرم‌انگاری» بی‌احترامی به قرآن کریم در این کشور و حمایتش از مقدسات اسلامی، الازهر مصر این موضع را «شجاعانه» خوانده و از «ولادیمیر پوتین» قدردانی کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، پس از آنکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه قرآن کریم را در شهر «دربنت» این کشور در آغوش گرفت و حمایتش را از مقدسات اسلامی اعلام کرد، الازهر مصر روز گذشته (شنبه، اول جولای) با انتشار بیانیه‌ای از موضع او قدردانی کرد.

براساس گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عربی۲۱»، الازهر در این بیانیه تاکید کرد: موضع شجاعانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در هنگام درآغوش کشیدن قرآن، دفاع از مقدسات مسلمانان و ابراز احترام به دین اسلام را می‌ستاید و بر او درود می‌فرستد.

عصر روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن) بود که یک سوئدی عراق الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرده و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. این اقدام جنایتکارانه موجب اعلام انزجار مسلمانان جهان شده و واکنش بسیاری از کشورها را در پی داشت.

پوتین، رئیس‌جمهور روسیه همان روز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد که «بی‌احترامی به قرآن در روسیه بر خلاف برخی دیگر از کشورها، جرم شناخته می‌شود».

الازهر در بخش دیگری از این بیانیه، ضمن قدردانی از موضع قاطع مراکش در حمایت از قرآن کریم به شاه و مردم این کشور تبریک گفت.

دولت مراکش در پاسخ به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد سفیر خود را از استکهلم فراخوانده و سفیر سوئد در رباط را به وزارت خارجه احضار کرد.

الازهر در پایان این بیانیه از کشورهای اسلامی و عربی خواست مواضع مثبت مشابهی اتخاذ کنند؛ تا رد و مخالفت قاطعانه خود را با این تخلفات مکرر و توهین‌های دائمی به مسلمانان در سراسر جهان اعلام کنند.

تکرار این اقدام جنایتکارانه در کشوری غربی که پیش‌تر هم شاهد هتک حرمت مقدسات اسلامی بوده، باعث واکنش‌های گسترده جهانی به ویژه در جهان اسلام شد. در کشور عراق هم این واکنش‌ها، طیف گسترده‌ای از اقدامات مردمی تا مواضع دولتی و بیانیه‌های شخصیت‌های مذهبی را در بر گرفت.

«غیاث السورجی» سیاستمدار کُرد عراقی پس از محکومیت این اقدام توسط دولت اریبل، در این باره گفته بود: صدور بیانیه‌های محکومیت هتک حرمت قرآن کارساز نیست و کشورهای اسلامی باید به دلیل آتش زدن مکرر قرآن کریم در سوئد تحت پوشش حمایت دولت این کشور، تصمیمی درخصوص خارج کردن سفرای خود از استکهلم، اتخاذ کنند.

طی روزهای گذشته کشورهای ترکیه، امارات، عربستان، اردن، کویت و چند کشور عربی دیگر نیز با صدور بیانیه‌های شدیداللحن و همچنین احضار سفرای سوئد نزد خود، اعتراضشان را به این روند اعلام کردند. جنبش حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق نیز با صدور بیانیه‌هایی به این اقدام تروریستی واکنش نشان دادند.

کاربران فضای مجازی جهان عرب هم با بازنشر هشتگ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در توئیتر به جنایت ادامه‌دار هتک حرمت مقدسات اسلامی در سوئد واکنش نشان داده و مطالبات ملی برای اخراج سفرای سوئد از این کشورها را اعلام کردند.

این اولین بار نیست که در سوئد، کشوری که ۶۰۰هزار مسلمان در آن زندگی می‌کنند،  چنین اقداماتی انجام می‌شود. در ۲۱ ژانویه سال گذشته نیز، «راسموس پالودان» رهبر حزب راست‌افراطی «خط تندرو» دانمارک، یک نسخه از قرآن کریم را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، تحت حمایت پلیس این کشور سوزاند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار