کد خبر: 1167583
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
اعتراض‌ به امری معمولی در کشور فرانسه تبدیل شده است و به نظر پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه تنها در شعار، طعمی از امنیت را می‌چشند و شورش کلید واژه بهتری برای آنجاست.
یوسف سهیلی

اختصاصی جوان آنلاین، یک مأمور پلیس صبح سه‌شنبه هفته گذشته، نوجوان ۱۷ ساله‌ای که نائل نام داشت را در یک حادثه راهنمایی و رانندگی به ضرب گلوله کشت. گفته می‌شود این راننده نوجوان بعد از متوقف شدن توسط پلیس به سمت خودرویش رفته و آن را روشن کرده، اما مأمور پلیس به ظن تلاش او برای فرار به سمت وی تیراندازی کرده است.
در پی انتشار خبر قتل نوجوان ۱۷ ساله، معترضان خشمگین ساختمان‌ها و خودرو‌های دولتی را در حومه فرانسه به آتش کشیدند. از آن زمان به بعد، ناآرامی‌ها به سایر شهر‌ها و مناطق فرانسه گسترش پیدا کرده است.
روز پنجشنبه رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که افسری که مرتکب این قتل شده با اتهام قتل شبه‌عمد روبرو شده است. یک وکیل خانواده ناهل به آسوشیتدپرس گفت که خواستار آن هستند که این افسر به «قتل» متهم شود.
البته خیزش مردم فرانسه در اعتراض به خشونت پلیس که به مرگ یک نوجوان ۱۷ ساله منجر شد با گذشتن از چهارمین شب ناآرامی آمار جالب توجهی را برجا گذاشت؛ تنها (جمعه) حدود ۱۰۰۰ نفر بازداشت شدند؛ و طبق اخبار جنازه قربانی شنبه به خاک سپرده می‌شود.
در همین رابطه، «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، گفته است که ۲۷۰ نفر جمعه شب بازداشت شده‌اند، که با احتساب این تعداد، مجموع بازداشت شدگان از زمان آغاز ناآرامی‌ها به بیش از هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است. بازداشت‌های جمعه شب شامل ۸۰ نفر در شهر مارسی، دومین شهر بزرگ فرانسه بوده است. تصاویر رسانه‌های اجتماعی حاکی از انفجاری در منطقه بندر قدیمی مارسی است.
در این بین، راوینا شمداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که سازمان ملل از پاریس می‌خواهد تا به مشکل نژادپرستی در پلیس این کشور رسیدگی کند.
وی تاکید کرد: زمان آن رسیده است که فرانسه به صورت جدی به مشکل عمیق تبعیض نژادی و نژادپرستی در میان مجریان قانون این کشور رسیدگی کند.

مهد دموکراسی یا حیات خلوت نژادپرستی! / خشونت پلیس در فرانسه شعله ور شد
اعتراضی که شورشی شد
اعتراضات به حدی رشد یافته که دیگر باید برای آن نام شورش نهاد و این شورش‌ها در سرزمین‌های فرادریایی فرانسه در دریای کارائیب هم رخ داده است. افراد ناشناس سطل‌های زباله را در Cayenne به آتش کشیدند و به ساختمان‌ها آسیب رساندند. دود غلیظی از برخی محله‌ها بلند شد که پلیس تلاش کرد شورش‌ها را مهار کند. دست‌کم شش نفر از جمله پنج نوجوان دستگیر شدند. مقامات در حالی که برای شب احتمالی خشونت‌آمیز دیگری آماده می‌شدند، خواستار آرامش شدند.
تیری کوفلک، فرماندار گویان فرانسه، اعلام کرد که مغازه‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی در عصر جمعه زودتر بسته می‌شوند، همچنین ممنوعیت موقت فروش و حمل بنزین در شب وجود دارد. کوفلک گفت که در شب شنبه، ۳۰۰ افسر پلیس اضافی بسیج خواهند شد و از هواپیما‌های بدون سرنشین و هلیکوپتر نیز استفاده خواهد شد.

ماکرون هم در کنسرت بود و دستپاچه!
در این بین در حالی که فرانسه به دلیل خشم عمومی از کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس غرق تظاهرات‌هایی است که در آن مدارس، اتوبوس‌ها و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده می‌شوند فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را در حال رقص در یک کنسرت نشان می‌دهد. وی پیشتر در یک نشست بحرانی به‌زعم خود ابزارسازی غیرقابل قبول مرگ یک جوان را محکوم کرده بود. به‌گفته وی حدود یک‌سوم از دستگیرشدگان "جوان و گاهی بسیار جوان" هستند. مکرون از والدین خواست اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان در تظاهرات خشونت‌آمیز شرکت نکنند.
وضعیت این روز‌های فرانسه نشان می‌دهد که کلیدواژ‌هایی همچون «دموکراسی»، «آزادی» و «حقوق بشر» همه و همه کاربردی دوگانه دارند و فرانسوی‌ها باید به فکر سامان بخشی به خیابان‌های پراز هیاهوی خود باشند و دست از ادعای پوچ بردارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار