کد خبر: 1165289
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
سدسازی‌های ترکیه علاوه بر تأثیر بر عراق، سوریه و شمال غرب ایران، با توجه به اینکه تلاقی روخانه دجله و فرات، در ایران به رود کارون می‌پیوندد، با کاهش دبی و غلبه آب شور بر آب شیرین در خلیج فارس، فجایع اقتصادی و محیط‌زیستی به بار می‌آورد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، منصور حقیقت‌پور استاندار اسبق اردبیل درباره تأثیر سدسازی ترکیه بر محیط‌زیست کشور‌های همسایه از جمله ایران گفت: ترکیه سال‌هاست اقداماتی را در زمینه مهندسی آب انجام می‌دهد که این مهندسی، اثرات تخریبی فراوانی را برای کشور‌های پیرامونی در پایین دست خواهد داشت.
وی تصریح کرد: بخشی از پروژه‌های سدسازی ترکیه روی رودخانه‌های «مانوگات» در ترکیه و «فرات» در عراق در حال اجراست که در دراز مدت کشور‌های سوریه، عراق و ایران را دچار معضلات شدید امنیتی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی می‌کند. همچنین این پروژه دبی آب ارس را به هم می‌زند که در پایین دست کشور‌های ایران، ارمنستان و آذربایجان از این رویداد متأثر می‌شوند.

استاندار اسبق اردبیل با بیان اینکه بیشترین لطمه این پروژه مهندسی آب در پایین دست، تهدید کشاورزی عراق و سوریه است، گفت: علاوه بر آن در دراز مدت تأثیرات منفی بر محیط زیست ایران نیز می‌گذارد و در تلاقی رودخانه دجله و فرات که در کشور ایران به رود کارون می‌پیوندد، زیست طبیعی خلیج فارس را به هم می‌ریزد.

حقیقت‌پور افزود: در صورتی که دبی آب در خلیج فارس کمتر از میزان فعلی باشد، آب شور بر آب شیرین غلبه کرده و تمام محیط زیست، نخلستان و مزارع ما را شور خواهد کرد که از حیث اقتصادی و زیست محیطی برای ما فاجعه است.

وی با بیان اینکه در پایین دست کارون زیستگاه‌های پرندگان دریایی، آبزیان و نیزار‌ها که اقتصاد مردم منطقه با آن گره خورده دچار معضل می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات با هدف ضربه زدن به منابع آبی ایران انجام شده و ضروری است از طریق شورای عالی امنیت ملی اقدامات اساسی در این راستا صورت گیرد.

استاندار اسبق اردبیل ارس را منبع حیاتی شمال اردبیل و منطقه مغان اعلام کرد و ادامه داد: پروژه «داپ» این منطقه را نیز تهدید می‌کند و در صورتی که قوانین بین المللی در این راستا حاکم نشود، حق حیات رودخانه‌ها نیز به خطر افتاده و پرندگان، گیاهان و آبزیان موجود در محیط زیست از بین خواهند رفت.

حقیقت پور بیان کرد: اقدامات افغانستان و ترکیه بر مهندسی آب برخلاف مقررات و ضوابط بین‌المللی است و قطعاً جمهوری اسلامی ایران نیز اقداماتی را از حیث حقوقی و در دفاع از حقابه‌ها و حق حیات رودخانه‌ها انجام خواهد داد. برای حفظ رودخانه‌های هیرمند، ارس و اروندرود باید تیم کارشناسی کمیسیون امنیت ملی مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده و با استفاده از ظرفیت بین‌المللی کار‌ها را پیش ببرند. باید ارائه راهکار‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق بتوانیم علاوه بر احیای حقابه‌ها، اختلاف با افغانستان بر سر ۲ حوزه «هیرمند و سد دوستی» را نیز به حداقل برسانیم.

وی افزود: تمام این‌ها نیازمند حضور قوی در سطح بین‌المللی است تا از تمام کانال‌ها مطالبات خود را دنبال کنیم و با یک تصمیم فرا قوه‌ای در سطح بین‌الملل وارد عمل شویم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
NP
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
0
0
وقتی ترکیه عضو ناتو هست البته که باید همه کشورهای منطقه اطرافش انتظار چنین زیاده روی سلطه گری با همکاری آمریکا و غرب صهیونیست داشته باشند .
NP
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
0
0
بهتر اینه که همه کشورهای منطقه ای به حمایت از کشور ملت های هم در منطقه که دولت ترکیه مشکلات زیادی برای همه درست کرده پیگیری جدی و حتی مردم کشورهای منطقه هم یک صدا متحد شوند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار