کد خبر: 1164343
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
رئیس گروه دوستی ایران و ونزوئلا:
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا گفت: همکاری‌های اقتصادی ایران با آمریکای لاتین موجب فتح بازار‌های فناوری این کشور‌ها برای صادرات محصولات علمی و تکنولوژی ایران در زمینه استخراج طلا، پتروشیمی، پالایشگاه، داروسازی خواهد شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، محمد مهدی مفتح که در سفر به آمریکای لاتین رییس جمهور را همراهی کرده بود، این سفر را مهم و موفق خواند و گفت: سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه از بُعد سیاسی هماهنگی خوبی با ایران در مبارزه با امپریالیسم دارند.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از گذشته با این کشور‌ها روابط اقتصادی خوبی داشت که در این سفر رشد و گسترش یافت.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نقطه کانونی این سفر را افزایش ظرفیت اقتصادی روابط ایران و آمریکای لاتین خواند و گفت: در این سفر قرارداد‌های متعددی بین ایران و کشور‌های مهم آمریکای لاتین بسته شد که به توسعه اقتصادی ایران در جهان کمک خواهد کرد و منجر به افزایش صادرات فناوری از جمهوری اسلامی به آمریکای لاتین خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت ایران در استخراج معادن طلا در آمریکای لاتین ایجاد شد، در کوبا نیز امکان فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی و پزشکی برای تولید دارو وجود دارد، در ونزوئلا هم امکان سرمایه گذاری مشترک برای ساخت و تعمیر پالایشگاه و پتروشیمی‌ها ایجاد شد.

مفتح با بیان اینکه قرار داد‌های منعقد شده در این سفر منجر به گسترش قابل توجه صادرات فناوری‌های ایران خواهد شد، اظهار داشت: در زمینه سیاسی نیز روابط ایران با کشور‌های آمریکای لاتین عمیق‌تر شده و تقویت ارتباط سیاسی و اقتصادی ایران با کشور‌های آمریکای لاتین موجب توفیق در مبارزه با امپریالیسم می‌شود.

مفتح تاکید کرد:همکاری‌های اقتصادی ایران با آمریکای لاتین موجب فتح بازار‌های فناوری این کشور‌ها برای صادرات محصولات علمی و تکنولوژی ایران در زمینه‌های مختلف خواهد شد که افزایش اشتغال جوانان تحصیل کرده و متخصص ایران را در پی دارد.

به گزارش ایرنا، در جریان سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین، سه قرارداد نفتی بین ایران و ونزوئلا امضا شد. اولین قرارداد، بازسازی و نوسازی یک مجتمع پتروشیمی تولید آمونیاک در ونزوئلا است؛ ایران قرار است با صدور خدمات فنی و مهندسی ۴ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی ونزوئلا را احیا و در فروش تولیدات این پتروشیمی فراسرزمینی سهیم شود.

قرارداد بعدی توسعه پایانه نفتی خوزه است که نخستین قرارداد EPC یک شرکت ایرانی در خارج از کشور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد صنعت نفت ایران در مسیر بین‌المللی شدن گام برداشته است. این پروژه بستر افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا را مهیا می‌کند.

سومین قرارداد مربوط به صادرات و تجهیز ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در ونزوئلا است که از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای صادرات تجهیزات استفاده می‌شود.

مذاکرات و توافقات دیگری نیز درباره نوسازی پالایشگاه ۳۱۰ هزار بشکه‌ای کاردون، توسعه میادین نفتی و صادرات تجهیزات و ... انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار