کد خبر: 1162223
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا مدعی است روابط باکو با واشنگتن و تل‌آویو تهدیدی برای هیچ کشور دیگری نیست، ولی همزمان این روابط را «استراتژیک» می‌خواند.
به گزارش فارس، «خزر ابراهیم» نماینده باکو در واشنگتن در مصاحبه با رسانه یهودی «جوئیش‌نیوز‌سیندیکیت» ادعا کرد که روابط جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی به منظور تهدید هیچ کشوری طراحی و برنامه‌ریزی نشده است. او گفته که اتحاد و ائتلاف جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی و امریکا در راستای منافع و دیدگاه ملی آن است و برای تهدید کسی طراحی نشده است. ابراهیم در عین حال، روابط دوجانبه و سه‌جانبه باکو، واشنگتن و تل‌آویو را «عمیق، گسترده و استراتژیک» خوانده که به صورت هفتگی با دیدار‌های سطح بالا دنبال می‌شود.
به گفته ابراهیم، باکو و تل‌آویو به عنوان شرکای کلیدی در زمینه امنیت سایبری و نفت دیده می‌شوند و باکو اخیراً سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرده است. رسانه یهودی امریکایی در گزارش خود درباره مصاحبه با سفیر باکو در واشنگتن به تنش‌ها با ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ایران که مرز طولانی با جمهوری آذربایجان دارد، مدت‌ها به روابط اورشلیم (قدس اشغالی) و باکو با تردید نگاه و ادعا می‌کند که اسرائیل از منطقه مرزی به عنوان نقطه‌ای برای عملیات مخفیانه استفاده می‌کند.» این رسانه افزود: «اسحاق هرتزوگ و الی کوهن اخیراً از این کشور (جمهوری آذربایجان) دیدن کردند.»
سفیر باکو در واشنگتن درباره روابط با تل‌آویو و مواضع تهران در این خصوص مدعی شد: «هر کاری که با شرکای خود انجام می‌دهیم، برای خودمان انجام می‌دهیم. ما این کار را بر اساس منافع ملی، ارزش‌ها و چشم‌انداز مشترک خود انجام می‌دهیم.» وی با اشاره تلویحی به مواضع ایران ادامه داد: «ما این کار (روابط با رژیم صهیونیستی و امریکا) را علیه هیچ‌کس دیگری انجام نمی‌دهیم. ما در نظم بین‌الملل مبتنی بر قواعد یکسان هستیم و هرچه نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد در جهان بیشتر باشد، برای منطقه ما و جهان بهتر است.» سفیر باکو در واشنگتن به «جوئیش‌نیوز‌سیندیکیت» گفت: «ما نمی‌توانیم از معادله خارج شویم. غیرممکن است. اجازه دهید روی غیرممکن بودن، تأکید کنم. چرا؟ ما شرکای استراتژیک هستیم و هرگز از کمک به ترکیه و اسرائیل برای نزدیک شدن هرچه بیشتر و همکاری با یکدیگر دوری نخواهیم کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار