کد خبر: 1162133
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵
امروز و در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی قرار است طرح‌ها و پروژه‌های زیادی به بهره‌برداری برسد.
سجاد مرسلی

امروز و در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی قرار است طرح‌ها و پروژه‌های زیادی به بهره‌برداری برسد. مهم‌ترین ویژگی برخی از آن‌ها این است که به رغم اهمیت و ضرورت تسریع در تکمیل آنها، مدت زیادی روی زمین مانده بودند و حالا یکی‌یکی به اتمام رسیده و شهروندان می‌توانند از این پروژه‌های عمرانی استفاده کنند. آن‌طور که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرده ۲۲ طرح در سفر حجت‌الاسلام رئیسی و هیئت همراه به استان افتتاح می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به راه‌آهن بستان‌آباد به خاوران و طرح انتقال آب شرب شهرستان میانه اشاره کرد. همچنین پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی شهرک‌های صنعتی استان به ارزش ۹۱۸ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

بیش از دو دهه است که تبریزی‌ها منتظر افتتاح پروژه ریلی «میانه- بستان آباد- تبریز» هستند تا این خط به عنوان یک ابر پروژه، علاوه بر تسهیل در جابه‌جایی بار و مسافر، ایران را به اروپا متصل و زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شود.
در سال ۱۳۷۹ کلنگ مهم‌ترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز با دستان وزیر راه دولت وقت به زمین زده شد. با اینکه همه منتظر انجام کار‌های این پروژه و افتتاح آن در عرض سه سال بودند، اما در کمال تأسف، عمر خیلی‌ها کفاف نداد تا صدای سوت این قطار را بشنوند و راه‌آهن تبریز – میانه وعده‌های سه رئیس‌جمهور و شش دولت و هشت وزیر راه را شنید و همچنان به پایان نرسید.
در آذرماه ۱۳۹۸ زمانی که رئیس دولت دوازدهم به تبریز رفته بود راه‌آهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستان‌آباد افتتاح کرد. اما این کار، یک نمایش بی‌معنی بود، چرا که به خاطر بن‌بست بودن محور ریلی، هیچ قطاری نمی‌توانست در این مسیر تردد کند.
ولی دولت سیزدهم عزمش را برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام جذب کرده بود براساس آخرین قول‌ها امروز و با حضور رئیس‌جمهور، راه‌آهن تبریز – میانه به صورت رسمی افتتاح و سپس ایستگاه خاوران به راه‌آهن تبریز متصل خواهد شد.
بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۲۲ طرح در سفر رئیس‌جمهور به استان افتتاح می‌شود، گفته: «مهم‌ترین این طرح‌ها راه‌آهن بستان‌آباد به خاوران و طرح انتقال آب شرب شهرستان میانه است.»
جبارعلی ذاکری ادامه داد: «در دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان ۱۷۹ طرح در زمینه‌های مختلف با اعتبار بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده بود که در طول یکسال گذشته با تزریق حدود ۸ هزار میلیارد تومان ۲۹ مصوبه به طور کامل اجرا شده و بقیه در حال اجراست.»
وی تصریح کرد: «بخشی از این طرح‌ها نیز به علت اینکه به صورت گروهی به تصویب رسیده بود و تعدادی از آن‌ها تکمیل شده با تزریق اعتبارات مالی اواخر پارسال، آثار آن‌ها تا پایان هفته دولت مشخص می‌شود.»
سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه در جریان دور دوم سفر رئیس‌جمهور، پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی شهرک‌های صنعتی استان به ارزش ۹۱۸ میلیارد ریال افتتاح می‌شود، گفت: «در این سفر از شبکه روشنایی معابر و احداث پست‌های هوایی و خط ۲۰ کیلوولت هوایی و زمینی شهرک صنعتی شهید سلیمانی به طول سه کیلومتر و با صرف ۴۲۰ میلیارد ریال بهره‌برداری خواهد شد.»
سجاد مطلبی ادامه داد: «در این سفر از شبکه روشنایی معابر و پست‌های هوایی شهرک صنعتی بعثت به طول ۱۲ کیلومتر با حجم سرمایه‌گذاری ۹۳ میلیارد ریال در شهرستان شبستر بهره‌برداری می‌شود. در شهرک صنعتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز پروژه نیرو رسانی برق به فاز توسعه این شهرک شامل احداث خط انتقال چهار مداره فشار متوسط با کابل فاصله‌دار از محل پست فوق توزیع صوفیان به شهرک و احداث و تجهیز یک دستگاه پست کلیدخانه برق در فاز توسعه شهرک و احداث شبکه توزیع فشار متوسط در داخل فاز توسعه این شهرک در مجموع به طول ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.»
راه‌آهن تبریز – میانه مهم‌ترین پروژه.
اما یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که امروز باید افتتاح شود پروژه راه‌آهن تبریز- میانه است که از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع و راه‌آهن دو خطه میانه- بستان‌آباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهر‌های ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه تبریز متصل می‌شود.
این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون حدود ۱۳ ساعت است را نزدیک به پنج ساعت کاهش می‌دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه‌جویی ۵/۱ میلیارد لیتر در مصرف سوخت می‌شود.
استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرده که در سفر رئیس‌جمهور به استان، پروژه راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.
عابدین خرم با بیان اینکه پس از افتتاح این طرح بلیط فروشی آغاز می‌شود، تأکید کرد: «عملیات اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز نیز در مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری بوده و فاینانس آن هماهنگ شده که بعد از تکمیل می‌تواند حمل مسافر و بار را تسهیل کند.»
با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان‌شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه می‌تواند زمینه ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابه‌جایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله‌های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.
بنابراین پروژه ریلی «میانه- بستان آباد- تبریز» را باید یک ابر پروژه برای کشور دانست.
خطوطی که توانایی ایجاد یک انقلاب اقتصادی در حمل و نقل را دارد.
در دور اول سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی هدف اصلی این بود که نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام ایجاد شود.
براساس گزارش‌ها نزدیک به ۲ هزار پروژه نیمه تمام در این استان وجود داشت و برخی از لحاظ ابعاد ملی مهم بوده و برخی در حد استانی و شهرستان.
به گفته استاندار آذربایجان‌شرقی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، گره گشایی در مناطق حاشیه‌نشین با اجرای مسیرگشایی‌ها، نوسازی و توسعه حوزه حمل ونقل درون شهری نیاز به تصمیمات ملی دارد.
خرم اعلام کرده که مجوز ورود یک‌هزار دستگاه اتوبوس و ماشین‌آلات سنگین به تبریز صادر شده است که در صورت ابلاغ توسط معاون اول رئیس‌جمهور، شهرداری تبریز نیز از این تسهیلات بهره‌مند خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار