کد خبر: 1161364
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
وزیر خارجه روسیه و همتای ایرانی در دیدار در حاشیه نشست بریکس، بر تعهد دو کشور برای تقویت همکاری تجاری و اقتصادی مفید متقابل تاکید کردند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دوم ژوئن در حاشیه نشست وزرای خارجه بریکس در «کیپ تاون» پایتخت آفریقای جنوبی با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در خصوص این دیدار اعلام کرد دو طرف درباره مسائل کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله درباره چشم‌انداز ازسرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران تبادل‌نظر کردند. دو طرف از سطح به دست آمده هماهنگی سیاست خارجی بین مسکو و تهران ابراز رضایت کردند. 

طبق روایت مسکو، در بررسی دستورکار دوجانبه، طرفین بر تعهد خود برای تقویت همکاری تجاری و اقتصادی مفید متقابل تاکید کردند. دو وزیر خارجه همچنین توافق کردند ارتباط نزدیک درباره همه مسائل مورد علاقه دوجانبه را حفظ کنند. 

به گزارش فارس، طرف ایرانی هم اعلام کرد در دیدار امیرعبداللهیان و لاوروف، وزیر امور خارجه ایران استمرار مشورت‌ها با همتای روس خود را در پیشبرد روابط دوجانبه و رفع موانع و مشکلات پیش روی همکاری‌ها حائز اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تسریع در روشن شدن سازوکار عضویت کشورهای دوست بریکس در این گروه را زمینه‌ساز تقویت همکاری‌های چندجانبه در قالب این گروه دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین از پیشرفت روند همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ابراز خرسندی کرد و در عین حال خواستار رفع موانع برای تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور شد.

وزیر خارجه روسیه در دیدار با امیرعبداللهیان بر آمادگی کشورش برای استمرار گفت‌وگوهای کارشناسان ارشد دو کشور به منظور بررسی و نهایی کردن سند همکاری‌های جامع بلندمدت تأکید کرد و دو وزیر توافق کردند تیم حقوقی دو کشور در آینده نزدیک با یکدیگر دیدار کنند.

نشست وزرای خارجه کشورهای دوست بریکس جمعه در کیپ تاون برگزار شد و حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود با اعلام برگزاری کنفرانسی با همکاری‌ سفارتخانه‌های کشورهای عضو بریکس در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. 

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده‌ دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار