کد خبر: 1161259
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
 جمع قابل‌توجهی از دوستداران مرکز اسلامی انگلیس در اعتراض به دخالت دولت لندن در امور مسلمانان و تحمیل یک مدیر غیرمسلمان برای نظارت بر امور این مکان عبادی تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی که با شعار «دست از مساجد ما بردارید» مقابل ساختمان مرکز اسلامی برگزار شد، تصمیم کمیسیون نظارت بر خیریه‌ها را محکوم و نسبت به تداوم دخالت در امور مسلمانان ابراز نگرانی کردند.

کمیسیون خیریه انگلیس، نهادی که رئیس آن از سوی وزیر فرهنگ این کشور تعیین می‌شود و مسئولیت نظارت بر عملکرد موسسات خیریه را برعهده دارد، سه هفته پیش در پی کارزاری با انگیزه سیاسی علیه مرکز اسلامی، یک وکیل انگلیسی به نام خانم «اما مودی» را که به گفته معترضان درک درستی از منافع جامعه مسلمانان ندارد به مدیریت این مکان عبادی تحمیل کرد.

این تحول در پی آن صورت گرفت که کمیسیون خیریه انگلیس، مرکز اسلامی را بدلیل برگزاری مراسم ترحیم برای شهادت ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۸ به چالش کشید. کمیسیون خیریه انگلیس آذرماه پارسال، از بازشدن پرونده تحقیقاتی درباره عملکرد مرکز اسلامی خبر داد و اتهاماتی را به مدیریت آن نسبت داد.

رئیس کمیسیون خیریه انگلیس بر همین اساس طی بیانیه‌ای که ۲۰ اردیبهشت امسال منتشر شد ادعا کرد که این اقدام برای حفاظت از جایگاه «خیریه» نزد افکار عمومی صورت گرفته و مدیر موقت تلاش خواهد کرد تا کیفیت مدیریت این سازمان را ارتقاء دهد.

اما معترضانی که امشب مقابل مرکز اسلامی انگلیس تجمع کردند، تاکید داشتند که نهاد‌های دولتی حق تعیین تکلیف برای باور‌های جوامع مذهبی را ندارند و اقدام کمیسیون خیریه انگلیس نیز یک دخالت بی‌دلیل در امور مرکز اسلامی محسوب می‌شود. معترضان بر همین اساس خواستار لغو تصمیم کمیسیون خیریه و پایان دادن به دخالت در امور مراکز اسلامی شدند.

آن‌ها با سردادن شعار هیهات "هیهات من الذله" پارچه نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود «تعیین رئیس غیرمسلمان حمله به آزادی مذهبی من است» و «آزادی حفاظت از مذهب حقوق اولیه بشر است». شرکت کنندگان سپس نماز مغرب و عشاء را در پیاده رو مقابل مرکز اسلامی به صورت جماعت اقامه کرده و بعد از آن، جشنی را به مناسبت میلاد حضرت امام رضا (ع) با مدیحه‌سرایی مداحان اهل‌بیت و توزیع شیرینی برگزار کردند.

مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر اسلامی انگلیس و از برگزار کنندگان این حرکت اعتراضی به خبرنگار ایرنا در لندن گفت: مرکز اسلامی متعلق به کسانی است که اینجا تجمع کرده‌اند. این مکان عبادی خانه دوم آن‌ها است. مردم برای برگزاری نماز، مراسم دینی و مسائل شرعی حاضر می‌شوند، بچه‌های آن‌ها در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که کمیسیون خیریه باید مطالبات آن‌ها را اجابت کند.

این درحالیست که به گفته وی، کمیسیون خیریه انگلیس روی مساجد و مراکز اسلامی در این کشور فشار گذاشته تا فعالیت‌های عقیدتی خود را تعطیل کرده و دستورالعمل‌های آن‌ها را اجرا کنند. «آن‌ها می‌خواهند اسلام ناب محمدی (ص) را کنترل و یک اسلام منطبق با مبانی غربی را جایگزین کنند.»

شجره گناه مسئولین مرکز اسلامی انگلیس را عدم تسلیم شدن در برابر اجرای دستورات نامشروع کمیسیون خیریه نامید و افزود: ما اینجا جمع شدیم تا اعلام کنیم این مکان عبادی متعلق به ماست و دست از مساجد ما بکشید.

وی با ابراز نگرانی از آینده اسلام در غرب تاکید کرد: اگر قیام نکنیم و پای اعتقادات خود نایستیم آن‌ها اسلام ما را تضعیف خواهند کرد و نسخه انگلیسی آن را پیاده می‌کنند.

روز گذشته هم نمایندگان ده‌ها نهاد اسلامی، شخصیت‌های علمی و کنشگران مسیحی و یهودی طی نامه‌ای مشترک خطاب به رئیس کمیسیون خیریه انگلیس تصریح کردند که این وظیفه هیچ نهاد دولتی نیست که به جوامع مذهبی بگوید که در مکان‌های عبادت خود چه می‌توانند بگویند یا مطالبی را باور کنند.

نویسندگان خاطر نشان کردند که نتایج چنین اقداماتی منجر به اسلام هراسی و بیگانگی مسلمانان از عبادتگاه‌های خود می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار