کد خبر: 1161239
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
وزرای خارجه عربستان سعودی و روسیه در حاشیه نشست گروه بریکس با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان سعودی، امروز (پنجشنبه، ۱ ژوئن) در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه بریکس در آفریقای جنوبی، با «سرگئی لاوروف» همتای روس دیدار و رایزنی کرد.

به اعلام شبکه العربیه، وزیر خارجه عربستان سعودی که امروز برای حضور در نشست مشترک وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه بریکس و کشور‌های دوست بریکس، وارد کیپ‌تاون شده بود، در حاشیه این نشست با همتای روس دیدار و درباره مهمترین قضایا و تحولات در عرصه بین‌الملل، تقویت اقدامات چندجانبه برای دستیابی به سعادت و رفاه در سراسر جهان، برگزاری چند دیدار دوجانبه با وزرای خارجه کشور‌های برادر و دوست گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه و بحران اوکراین گفتگو کردند.

پیشتر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود که قرار است لاوروف در حاشیه این نشست که طی روز‌های اول و دوم ژوئن در شهرکیپ‌تاون در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، با همتای سعودی دیدار و گفتگو کند.

وی با اشاره به رایزنی‌ها در خصوص روند توسعه گروه بریکس افزود: نامزد‌هایی بسیار قوی برای عضویت بریکس وجود دارند که عربستان سعودی یکی از آنهاست. ما بدون قید و شرط از نامزدی آن‌ها حمایت می‌کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا روند تعیین استاندارد‌ها و شرایط پذیرش اعضای جدید به تاخیر نیفتد».

گروه بریکس شامل کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که هم‌اکنون ۴۰ درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد و ۲۵ درصد از تولید ناخالص جهانی را هم به خود اختصاص داده‌اند.

ایران، عربستان سعودی و ونزوئلا از جمله نامزد‌های عضویت در گروه بریکس هستند و به گفته «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در این گروه درباره نشستی که در کیپ‌تاون در حال برگزاری است، گفت: «آنچه که مورد بحث قرار خواهد گرفت گسترش بریکس است. ۱۳ کشور به طور رسمی درخواست پیوستن به آن را داده و ۶ کشور دیگر به طور غیر رسمی درخواست کرده‌اند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار