کد خبر: 1160531
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
نخست‌وزیر موقت یونان با ارسال پیام تبریکی به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه انتخاب مجدد وی را تبریک گفت.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، رسانه‌های یونانی اعلام کردند که نخست وزیر موقت این کشور به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بایت انتخاب مجدد در این سمت تبریک گفت.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» «ایوانیس سارماس» نخست وزیر موقت یونان روز دوشنبه نامه‌ای به رجب طیب اردوغان ارسال کرد و انتخاب مجدد وی را به عنوان رئیس جمهور ترکیه تبریک گفت و برای مردم ترکیه صلح و رفاه ابراز کرد.

ترکیه و یونان در زمینه اکتشافات انرژی، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی یکدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه متهم کرده است. یونان یکی از اولین کشور‌هایی بود که بابت دو زلزله مرگبار ششم فوریه که ۱۱ استان جنوبی ترکیه را لرزاند، ابراز همدردی کرد. ترکیه هم جزو اولین کشور‌هایی بود که بعد از حادثه قطار در شمال یونان با حداقل ۵۷ کشته، به یونان تسلیت گفت.

قبل از ماجرای زلزله، جنگنده‌های یونان و ترکیه به طور معمول یکدیگر را در حریم هوایی مورد مناقشه بر فراز دریای اژه به چالش می‌کشیدند. این دو در سال ۱۹۹۶ بر سر یک جزیره خالی از سکنه در آستانه جنگ قرار گرفتند.

بنا بر گزارش رسانه‌های یونانی، «کریاکوس میتسوتاکیس» که تا هفته گذشته نخست‌وزیر این کشور بود نیز امروز با اردوغان تماس می‌گیرد تا انتخاب مجدد رئیس‌جمهور ترکیه را تبریک بگوید.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار