کد خبر: 1159936
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲
خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابعی گزارش داد سلطان عمان در سفر به تهران حامل پیامی از مصر برای ایران خواهد بود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در گزارشی به برنامه سفر «هیثم بن طارق» سلطان عمان که قرار است فردا یکشنبه (هفتم خرداد) در سفر رسمی دو روزه در راس هیأتی بلندپایه شامل وزیر خارجه این کشور وارد تهران شود، پرداخت و نوشت دریافته که سلطان عمان حامل پیام‌هایی از مصر و آمریکا خواهد بود.

طبق این گزارش یک منبع مطلع در تهران به آناتولی گفت: سفر سلطان عمان به تهران چند روز بعد از سفر او به قاهره و گفتگو با عبدالفتاح السیسی [رئیس‌جمهور مصر]انجام می‌شود که با توجه به تلاش‌های میانجیگرانه ماه‌های اخیر مسقط با هدف نزدیک کردن ایران و مصر بسیار مهم است.

وی افزود: عمان که روابط نزدیکی هم با تهران و هم با واشنگتن دارد، همچنین تلاش‌های پرتب‌وتابی برای شکستن بن‌بست گفتگو‌های هسته‌ای و بازگردادن آمریکا به توافق انجام داده است. به طوری که (این موضوع) در گفتگو‌های سلطان هیثم با مقام‌های ایرانی پررنگ خواهد بود.

به نوشته این گزارش، «ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی که عمان هم در آن نقش داشت، راه را برای احیای روابط بین تهران و سایر کشور‌های عربی از جمله مصر هموار کرد که عمان بار دیگر در آن نقش میانجی ایفا می‌کند. سفر سلطان عمان به ایران بعد از سفر او به مصر و گفتگو با السیسی درباره تحولات کلی منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌شود».

به گفته منابع مورد استناد خبرگزاری ترکیه‌ای، در گفتگو‌های سلطان عمان در مصر ایران موضوع محوری بوده است.

طبق این گزارش، گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر این که ایران و مصر به زودی سفیر به کشور مقابل بفرستند و همچنین درباره احتمال دیدار رئیس‌جمهور دو کشور در آینده نزدیک مطرح است.

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با آناتولی اظهار داشت: عمان برای چند دهه این دیپلماسی آرام را انجام داده است... میانجیگری موفق مذاکرات ایران و عربستان سعودی چشم‌انداز نزدیکی ایران و مصر را در آینده نزدیک افزایش داده است.

عمان از روابط خوبی با ایران برخوردار است و بار‌ها در مناقشه‌های منطقه‌ای در نقش واسطه ظاهر شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم بار‌ها گفته‌اند دنبال روابط بهتر با مصر هستند.

پانزده اردیبهشت دو منبع عراقی به وبگاه «العربی الجدید» گفتند نمایندگانی از ایران و مصر یک ماه قبل‌تر در بغداد با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

العربی الجدید همچنین به نقل از چند منبع مصری گزارش داد در هفته پایانی ماه مارس (هفته منتهی به ۱۱ فروردین) مقامات امنیتی ایران و مصر با یکدیگر بر سر امکان توسعه تدریجی روابط در آینده گفتگو کردند.

عادی‌سازی روابط ایران و مصر لایه جدیدی به تحولات در آرایش غرب آسیا که در حال تغییر دادن صحنه سیاسی در منطقه است، اضافه خواهد کرد.

موج عادی‌سازی روابط در منطقه بعد از توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با یکدیگر شکل گرفت. روابط ایران و عربستان از سال ۲۰۱۶ بعد از اقدام ریاض در اعدام «شیخ نمر» قطع شده بود.

عربستان سعودی بعد از توافق با ایران در جهت عادی‌سازی روابط با سوریه گام برداشت. در همین راستا سوریه چند هفته پیش مجدداً به اتحادیه عرب بازگشت. «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هفته پیش بعد از ۱۲ سال در اجلاس سران اتحادیه عرب در جده شرکت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار