کد خبر: 1159858
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
دومین حضور در لیگ ملت‌ها با مربی وطنی
مرحله مقدماتی مسابقات والیبال لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ طی سه هفته از ۱۶ خرداد ماه با حضور ۱۶ تیم کانادا، امریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی برگزار می‌شود، اما نکته جالب توجه این است که مردان والیبال ایران در مرحله مقدماتی با تیم‌های برزیل، کانادا و صربستان بازی ندارند.
دنیا حیدری

 

تیم ملی والیبال ایران در حالی طی روز‌های آینده برای حضوردر پنجمین دوره لیگ ملت‌ها راهی ناگویای ژاپن می‌شود که به تازگی از اردوی ترکیه بازگشته است. بهروز عطایی که قرار است برای دومین سال پی‌در‌پی هدایت تیم ملی والیبال ایران را در لیگ ملت‌ها به عهده داشته باشد، در مسیر آماده‌سازی شاگردانش جهت حضوری پرقدرت در این رقابت‌ها به دعوت فدراسیون والیبال ترکیه برای برگزاری اردو در این کشور و انجام دو بازی دوستانه با تیم ملی ترکیه پاسخ مثبت داد. این شاید بهترین فرصت بود تا بعد از پایان رقابت‌های لیگ، عطایی شاگردانش را محکی جدی بزند. در همین راستا تیم ملی والیبال چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه برای برپایی اردویی کوتاه‌مدت راهی ترکیه شد و طی روز‌های جمعه و شنبه (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) در دو دیدار تدارکاتی و دوستانه برابر تیم ملی والیبال این کشور به میدان رفت. شاگردان عطایی در نخستین مصاف با ترکیه به برتری دست یافتند، اما در دیدار دوم این تیم میزبان بود که برنده بازی شد تا عطایی با کسب دو نتیجه متفاوت به بهترین شکل ممکن نقاط ضعف و قوت تیمش را ارزیابی کند. دست آخر هم تیم ۳۱ اردیبهشت به تهران بازگشت تا تمریناتش را برای حضوری پرقدرت در لیگ ملت‌ها در پایتخت دنبال کند.

اردو‌های آماده‌سازی تیم ملی از ۲۷ فروردین ماه سال جاری استارت خورد و طی این مدت نفرات زیادی به تیم ملی رفت و آمد داشتند. هرچند لژیونر‌ها به تناوب به تمرینات اضافه شدند، اما با توجه به صلاحدید سرمربی برخی خط‌خورده و برخی دیگر اضافه شدند. با وجود این، اما عطایی از همان روز نخست تأکید کرد هر بازیکنی که از جمع ملی‌پوشان جدا می‌شود، برنامه تمرینی خاص خود را دریافت می‌کند تا در صورت نیاز در ادامه مسیر به تیم اضافه شود. سرمربی تیم ملی همچنین همواره تأکید دارد سعی کادر فنی استفاده از بهترین ظرفیت‌های والیبال ایران است. شاگردان عطایی اگرچه در طول اردو‌های برگزارشده چندباری با مصدومیت دست به گریبان شدند، اما هیچ یک تا به امروز جدی نبوده است. سرمربی تیم ملی در خصوص استفاده از برخی مهره‌های کلیدی با مشکل مواجه است. رسانه‌های لهستانی که با دقت نظر خاصی اخبار والیبال ایران را رصد می‌کنند، یک ماه قبل از کنارگیری امیر غفور از بازی‌های تیم ملی خبر دادند و نوشتند که امیرحسین توخته به دلیل مثبت شدن آزمایش دوپینگ تعلیق شده، میلاد عبادی‌پور هم به دلیل مصدومیت در ترکیب تیم ملی والیبال ایران حضور ندارد. عطایی البته مصدومیت عبادی‌پور را منکر نشد و با اشاره به اینکه او قصد مداوای مصدومیت قدیمی خود را در اروپا دارد، تأکید کرد این بازیکن به دلیل اینکه به زودی پدر خواهد شد نمی‌تواند تیم ملی را در لیگ ملت‌ها همراهی کند، با وجود این، اما محمد موسوی، کاپیتان تیم ملی که با انرژی قابل توجهی در تمرینات حاضر می‌شود، اجازه نداده عدم‌حضور هیچ یک از بازیکنان تا به امروز مشکل‌ساز شود. او با تأکید بر اینکه والیبال باید نقل زبان و محافل مردم شود، از تلاش ملی‌پوشان برای کسب بهترین نتیجه در لیگ ملت‌ها خبر داد: «تیم ملی شانس خیلی خوبی در مسابقات دارد و بازیکنان همه در حال تلاش برای موفقیت هستند و با این هدف است که تمرین می‌کنند.»

هفته نخست این رقابت‌ها از ۱۶ تا ۲۱ خرداد در ناگویای ژاپن برگزار می‌شود و ایران در گام نخست به مصاف میزبان می‌رود. لهستان، چین و اسلوونی به ترتیب دیگر حریفان ایران در ژاپن هستند، هفته دوم، اما روتردام هلند از ۳۰ خرداد تا چهارم تیر میزبان است. در این هفته ایران به ترتیب برابر آلمان، ایتالیا، امریکا و دست آخر هم هلند میزبان به میدان می‌رود، اما مهم‌ترین هفته بی‌شک هفته سوم ۱۳ تا ۱۸ تیر در آناهایم امریکاست که ایران در این هفته باید برابر قدرت‌هایی، چون فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا به میدان برود. این در حالی است که امریکا، میزبان هفته سوم هنوز ویزای سه بازیکن، یک پاسور، یک مهاجم و یک دریافت‌کننده را صادر نکرده و همین مسئله مشکلاتی را به دنبال داشته است، به طوری که داورزنی صراحتاً می‌گوید در صورت عدم‌صدور ویزای تمامی اعضای کاروان از اعزام تیم ملی به امریکا در هفته سوم خودداری می‌کند! داستانی که می‌تواند تأثیر منفی بر روحیه شاگردان عطایی در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌ها داشته باشد!
بعد از برگزاری این سه هفته، نتایج دیدار‌های مرحله گروهی در یک جدول محاسبه شده و در پایان مرحله مقدماتی هفت تیم برتر جدول به اضافه لهستان میزبان، برای مشخص شدن نفرات اول تا هشتم این دوره از رقابت‌ها روانه مرحله نیمه نهایی می‌شوند. مرحله نهایی نیز از ۲۸ تیرماه تا یکم مردادماه به میزبانی گدانسک لهستان برگزار می‌شود.

نخستین دوره حضور ایران در لیگ ملت‌ها به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد. زمانی که این رقابت‌ها تحت عنوان لیگ جهانی برگزار و ایران در نخستین حضور خود با ولاسکو در این رقابت‌ها در بین ۱۸ تیم نهم شد. سال بعد، اما این رقابت‌ها با حضور ۲۸ تیم در سه سطح برگزار شد و ایران با هدایت کواچ به عنوان چهارم دست یافت و این بهترین نتیجه حاصله تا به امروز بوده است. موفقیتی که در سال ۲۰۱۵ با این مربی تکرار نشد و ایران در رقابت‌هایی که با حضور ۳۲ تیم در سه سطح برگزار شد، به عنوان هفتم دست یافت؛ جایگاهی که سال بعد با یک پله سقوط همراه بود. این بار، اما با لوزانو! اما سال ۲۰۱۷ و در سومین سال متوالی که لیگ جهانی با ۳۲ تیم در سه سطح برگزار شد، ایران با هدایت کولاکوویچ یازدهم شد! بعد از آن، اما این رقابت‌ها تحت عنوان لیگ ملت‌ها برگزار شد و تیم ملی با وجود نتیجه ضعیفی که در آخرین دوره لیگ جهانی کسب کرده بود، همچنان با کولاکوویچ ادامه داد و این بار ایران در بین ۱۶ تیم دهم شد، اما اصرار به ادامه همکاری با کولاکوویچ باعث شد تا ایران در دومین دوره لیگ ملت‌ها در بین ۱۶ تیم عنوان پنجمی را از آن خود کند که این جای بسی امیدواری و خرسندی بود، اما آغاز کرونا همزمان شد با قطع همکاری ایران با کولاکوویچ و بعد از یک فراز‌ونشیب طولانی، سکان هدایت تیم ملی والیبال ایران را آلکنو به دست گرفت؛ مربی‌ای که آمده بود کاری کند کارستان، اما در کمال ناباوری ایران با هدایت او در بین ۱۶ تیم دوازدهم شد و این بدترین نتیجه حاصله بود! نتیجه ضعیفی که مسئولان فدراسیون را به صرافت آن انداخت که با اعتماد به مربی داخلی، سکان هدایت تیم را به دست بهروز عطایی بسپارد؛ مربی‌ای که موفق به کسب جایگاه هفتم در بین ۱۶ تیم شد؛ موفقیتی که نشان داد فدراسیون در انتخاب مربی داخلی اشتباه نکرده و همین مسئله باعث شد ایران برای دومین سال پیاپی با مربی وطنی روانه لیگ ملت‌ها شود.
تیم ملی والیبال ایران ۱۱ خرداد برای حضور در نخستین هفته لیگ ملت‌ها راهی ژاپن می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار