کد خبر: 1159715
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
آزادی اسدالله اسدی دیپلمات آزاده و مقاومت بیش از چهارساله‌اش در زندان نه تنها توطئه دو وجهی، موساد و سازمان سیا را در هم شکست بلکه مشت محکمی بر حیثیت نداشته گروهک تروریستی منافقین بود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از مشرق نیوز، روز گذشته آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از ۵ سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، وارد ایران شد. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر با یادآوری نقش عمان به عنوان واسطه کانال دیپلماتیک میان ایران و غرب گفته بود که از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران هم با اعلام ورود اسدی به خاک وطن گفت که ایت دیپلمات آزاده از از طریق عمان وارد کشور عزیزمان شده است. تیر ماه ۱۳۹۷همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور وقت به اروپا،دولت بلژیک و ارتیش در یک بیانیه مشترک از بازداشت پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس خبر دادند.

ضربه کاری به موساد، سازمان سیا و منافقین در بروکسل/ اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی چگونه آزاد شد؟

در آن زمان این سناریو از جانب دولت‌های اروپایی با هدایت دو سرویس اطلاعاتی موساد و سیا پیش رفت که یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بلژیک اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی به نام «اسدالله اسدی» با آنها در ارتباط بوده و در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است! این ادعا هیچ‌گاه در یک دادگاه صالحه به قطعیت نرسیده و اسدی در یک فرآیند غیرقانونی به بیست سال زندان محکوم شد.

جالب توجه آنکه اسدالله اسدی در حالی محاکمه شد که بازداشت او غیرقانونی و برخلاف قواعد و رویه‌های بین‌المللی و مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بود.در عین حال، اطلاعاتی که بر اساس آن دادگاه قرار اتهام صادر و نهایتا وی را بر همان اساس مجرم تلقی کرد، با استناد به ادعاهای موساد، تحویل طرف اروپایی شده بود.در آن زمان آلمان با زیرپاگذاشتن قوانین دیپلماتیک، آقای اسدی را بازداشت کرد و در ادامه به دلیل انفعال تأمل برانگیز وزارت امور خارجه کشورمان، این دیپلمات ایرانی۵ مهر ۹۷ به بلژیک مسترد شد.

بر طبق قوانین دیپلماتیک هرگاه یک کشور نماینده کشور دیگری را-که دارای گذرنامه دیپلماتیک است- در خاک خود به دلایل واقعی یا واهی، عنصر نامطلوب بنامد، می‌بایست او را اخراج کند. به عبارت دیگر اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است.

پس از آنکه دیپلمات ایرانی به دلایل واهی و در اقدامی بی سابقه توسط کشورهای اروپایی بازداشت شد، دستگاه دیپلماسی کشورمان واکنشی بسیار منفعلانه اتخاذ کرد. مدیران ارشد وزارت امور خارجه به پیام توئیتری بسنده کردند و هیچ پیگیری جدی صورت نگرفت! در آن زمان برخی از فعالان سیاسی و کارشناسان مسائل دیپلماتیک با انتقاد از وزات خارجه وقت معتقد بودند که دستگاه دیپلماسی دولت روحانی با اروپایی‌ها تعارف سیاسی داشته و در این پرونده ملتمسانه عمل می‌کند، طنز روزگار آن بود که در حالی که موساد و سیا ذیل پروژه فشار حداکثری سعی داشتند که تمام دیپلمات‌های ایرانی را از اروپا اخراج کنند، برخی در تهران گمان می‌کردند که با لبخند دیپلماتیک می‌توان در برابر این نقشه شوم مقابله کرد!

ضعف بخش دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه در به دست گرفتن ابتکار عمل به حدی بود که حتی رسانه‌های معاند با سوءاستفاده از خلأ اطلاعاتی موجود، تصاویر دلخواه از اسدی منتشر می‌کردند، در آن زمان یکی از روزنامه‌های وقت در یادداشتی با مقایسه پرونده اسدی و جاسوس ارشد MI6 خطاب به دستگاه دیپلماسی دولت روحانی نوشت که عملکرد وزارت خارجه در دفاع از این دیپلمات ایرانی را با عملکرد دولت انگلیس در دفاع از «نازنین زاغری» مقایسه کنید و سیاست خارجه را یاد بگیرید.

ضربه کاری به موساد، سازمان سیا و منافقین در بروکسل/ اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی چگونه آزاد شد؟

ضربه کاری به موساد، سازمان سیا و منافقین در بروکسل/ اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی چگونه آزاد شد؟

این کوتاهی دستگاه دیپلماسی در واکنش قاطع به گستاخی برخی کشورهای اروپایی، سفارتخانه‌های ایران در آلمان، اتریش، بلژیک و فرانسه نیز کاملاً در موضعی منفعلانه قرار گرفته و هیچ اقدامی درخصوص احقاق حقوق دیپلمات ایرانی انجام ندادند. این بی عملی موجب شد تا گروهک تروریستی منافقین در پایتخت برخی کشورهای اروپایی به شدت به فضاسازی درخصوص بازداشت دیپلمات کشورمان مشغول شود.

درآن زمان نه تنها کسی در وزارت‌خارجه از اسدی دفاع نمی‌کرد بلکه افرادی چون علی ماجدی(عضو تیم مذاکره کننده ایران در توافق سعدآباد) و سفیر سابق ایران در آلمان طی یک مصاحبه با خودسرانه خواندن اقدامات اسدی به صورت علنی سناریوی نخ نمای موساد در اروپا را تائید کرد.

انفعال عجیب و سؤال برانگیز وزارت خارجه در پرونده «اسدالله اسدی»

ماجدی در کنار حسین موسویان در مذاکرات سعدآباد

در حالیکه وزارت خارجه باید همان تیرماه ۹۷ طبق مفاد کنوانسیون وین، در صورت تحویل ندادن اسدی به ایران توسط آلمان، با اجرای «اصل عمل متقابل»، دیپلمات آلمانی هم‌رده با اسدی در ایران را بازداشت می‌کرد. اما وزارت خارجه نه تنها این کار را انجام نداد، بلکه در گام بعدی و در بدعتی خطرناک، برای شخصی که دارای مصونیت دیپلماتیک است، وکیل تعیین کرد.

آزادی اسدالله اسدی دیپلمات آزاده و مقاومت بیش از چهارساله‌اش در زندان نه تنها توطئه دو وجهی، موساد و سازمان سیا را در هم شکست بلکه مشت محکمی بر حیثیت نداشته گروهک تروریستی منافقین و حسن ختام این پرونده سازی گل‌‍درشت و پوشالی نیز بود، آزادی اسدی نتیجه یک اقدام سیستماتیک قاطعانه در برابر غرب است، این بازی با آزادی حمید نوری در زندان سوئد ادامه دارد؛ تصویر امروز اسدی و نوری عکسی واضح از بی ‌آبرویی غرب است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار