کد خبر: 1159677
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت که با هدف فرافکنی از اوضاع متشنج و به هم ریخته داخلی در سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌شود

در هنگامه رجزخوانی‌های رژیم مستأصل و درمانده صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت که با هدف فرافکنی از اوضاع متشنج و به هم ریخته داخلی در سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌شود، رونمایی از موشک بالستیک، رادار گریز و راهبردی «خیبر» از نسل ۴ موشک‌های خرمشهر، سران رژیم امریکا و صهیونیستی را در بهت عجیبی فروبرده است.
رونمایی «خیبر» اگرچه ارتباطی به تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی ندارد و در برنامه تقویمی رونمایی محصولات دفاعی، وزارت دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، اما این اقدام هوش و حواس را از دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ربود و آن‌ها را مجبور به واکنش کرد.
  برد ۲ هزارکیلومتر، سرجنگی ۱۵۰۰ کیلو
روز پنج شنبه، اما به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» به عنوان جدید‌ترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح رونمایی شد.
موشک خیبر که جدید‌ترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است. از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتور‌های هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملاً تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد. این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون باشد. از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود.
  موشکی چابک و تاکتیکی
سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که از این موشک در کنار ویژگی‌های راهبردی‌اش، یک موشک تاکتیکی نیز ساخته است. مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خود مشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است و همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد. موشک خرمشهر ۴ به دلیل بهره‌مندی از موتور بسیار قدرتمند خود، از ضربه ویژه بسیار بالایی برخوردار است که این ضربه ویژه بر روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است. همچنین برخورداری از این موتور باعث شده سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد. مقاوم‌تر بودن سازه موشک در نسل جدید خرمشهر دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده لانچر آن را با سرعت بیشتری بتوان جابه‌جا کرد.
   خیبر، رادارگریز و نقطه‌زن
امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در مراسم رونمایی از موشک بالستیک «خرمشهر ۴» با اشاره به ویژگی‌های آن، گفت: همان‌طور که به مردم قول داده بودیم در مسیر ارتقای توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران امروز ما از موشک بالستیک راهبردی نقطه زن خرمشهر ۴ ارتقا یافته رونمایی کردیم و این موشک ثمره تلاش چندین ساله دانشمندان و متخصصان ما در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است. وی‌افزود: از ویژگی‌های بارز این موشک می‌توان به رادار گریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن به جهت مقطع راداری کمی که دارد، اشاره کرد.
امیر آشتیانی با بیان اینکه این موشک ۲۰۰۰ کیلومتر برد و سر جنگی با قدرت انفجاری بسیار بالا دارد، تصریح کرد: البته این موشک می‌تواند از سر جنگی‌های متنوع استفاده کند و با توجه به مأموریت‌هایی که استفاده می‌شود، از قدرت تحرک و آماده‌سازی در کم‌ترین زمان برخوردار است. وی ادامه داد: «موشک‌های بالستیکی که بتوانند به سرعت آماده اجرای عملیات شوند از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما پیام وزارت دفاع در رونمایی از این موشک این است که ساخت موشک خرمشهر ۴ در راستای ارتقای توانمندی‌های دفاعی در برابر دشمنان صورت گرفته است و این یعنی ما در دفاع از کشور و دستاورد‌های انقلاب اسلامی مصمم هستیم. از سوی دیگر به دشمنان هم این را نشان می‌دهیم که به هیچ‌وجه نمی‌توانند جوانان ما را از مسیر پیشرفت، رشد و تعالی بازبدارند و پیام این اقدام برای دوستان ما هم کمک به ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان و کشور‌هایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه قرار دارند است.» امیر آشتیانی با اشاره به مأموریت‌های وزارت دفاع عنوان کرد: وزارت دفاع مأموریت پشتیبانی از نیرو‌های مسلح را در حوزه‌های مختلف اعم از موشکی، پهپادی، راداری و سایر حوزه‌های مورد نیاز نیرو‌های مسلح با توجه به نوع تهدیداتی که علیه کشورمان متصور است، بر عهده دارد. وی افزود: قطعاً این رونمایی‌ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت و ملت عزیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف از طریق فرزندان خود در مجموعه وزارت دفاع خواهند بود.
   عصبانیت امریکا
از قدرت دفاعی بومی ایران
این رونمایی، اما کمتر از چند ساعت، عصبانیت ایالات متحده امریکا را همچون همیشه به همراه داشت و سخنگوی جدید وزارت خارجه امریکا در واکنش آن را «تهدید» خواند. او در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سؤالی درباره واکنش ایالات متحده امریکا به رونمایی از موشک جدید ایران ادعا کرد: توسعه موشک‌های بالستیک از سوی ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود! میلر افزود: ما همچنان از ابزار‌های مختلف منع اشاعه از جمله تحریم‌ها برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه موشکی ایران و توانایی این کشور برای ارائه این موشک‌ها و فناوری آن‌ها به دیگران استفاده می‌کنیم.
ادعا‌های این مقام امریکایی در حالی است که صنعت دفاعی کشور از فردای پیروزی انقلاب اسلامی مورد تحریم امریکا و غرب بوده و همه پیشرفت‌های دفاعی کشور به دست متخصصان داخلی و در سایه تحریم‌ها حاصل شده است و همین خودکفایی و توان بومی عصبانیت آن‌ها را برانگیخته است.
    موشک خیبر
بخشی از گفتگو به زبان هشدار
کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی هم در گزارشی رونمایی از موشک بالستیک خیبر را حامل پیام هشدار ایران به این رژیم در خصوص ارتکاب هرگونه ماجراجویی ارزیابی کرد.   این کانال صهیونیستی در ارزیابی موشک بالستیک جدید خرمشهر ۴ (خیبر) گزارش داد: موشک خیبر که برد آن ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام شده و تا اسرائیل می‌رسد در چنین زمانی حامل دو پیام است که به منظور خنثی کردن تهدیدات رژیم صهیونیستی و عناصری بازدارنده در برابر هر گونه ماجراجویی این رژیم صورت گرفته است. «اوهاد حمو» تحلیلگر امور جهان عرب در این کانال صهیونیستی رونمایی از این موشک در چنین زمانی را دو بخش از دکترین ایران دانست و تأکید کرد که رونمایی از این موشک، بخشی از «گفتگو» میان دو طرف به زبان هشدار است، سخنی آشکار و کاملاً روشن. وی درخصوص موقعیت زمانی رونمایی ایران از موشک بالستیک خرمشهر ۴ نیز گفت که اصل ماجرا درهمین زمان بندی است. ایرانی‌ها از مواضع و حرف‌هایی که در «اسرائیل» زده می‌شود، آگاه هستند و یکی از نشانه‌های این امر نیز، رونمایی از چنین موشکی در چنین ظرف زمانی است. حمو در این خصوص به اظهارات چند روز پیش «هرتسی هلیفی» رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی اشاره کرد که از حمله احتمالی این رژیم به مراکز هسته‌ای صلح آمیز ایران سخن گفته بود. این تحلیلگر گفت: ایرانی‌ها این حرف‌ها را می‌شنوند و با رونمایی از چنین موشکی، به ما پاسخ می‌دهند و پیامی بازدارنده برای هر گونه ماجراجویی اسرائیل ارسال می‌کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
0
کاش همه امور کشور را میدادن دست سپاه و ارتش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار