کد خبر: 1159163
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
وزیر خارجه ترکیه از تشکیل یک کمیته برای تهیه نقشه راه برای عادی سازی روابط با سوریه خبر داد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه، ۲۴ می)، اعلام کرد که آنکارا تصمیم گرفته کمیته‌ای را برای تهیه نقشه راه برای عادی سازی روابط با سوریه تشکیل دهد.

وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه «حریت» تصریح کرد: «تصمیم گرفته شد کمیته‌ای برای تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی برای عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق تشکیل شود. این کمیته طی روزهای آتی کار خود را شروع خواهد کرد».

پیشتر، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه طی سخنانی در نشست چهار جانبه مسکو گفته بود که اگرچه در سال‌های اخیر روابط خوبی میان ترکیه و سوریه وجود نداشته اما اکنون با کمک ایران و روسیه، فرصت برای اقدام مشترک میان دو کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما آماده‌ایم با آغوش باز و به شکل سازنده با ترکیه وارد گفت‌وگو شویم؛ زیرا معتقدیم مذاکره بهترین راه برای رسیدن به هدف است؛ البته لازمه گفت‌وگو احترام دو طرف به حق حاکمیت، استقلال، یکپارچگی سرزمین‌ها و عدم دخالت در امور یکدیگر است.

المقداد افزود: سوریه و ترکیه مرزهای طولانی و اهداف و منافع مشترکی دارند. از دیدگاه ما، اکنون فرصت مناسبی دست داده تا با وجود رخدادهای منفی سال‌های گذشته، با کمک و پشتیبانی دوستان ایرانی و روس، این اهداف و منافع مشترک که چشم‌انداز مورد انتظار دو ملت ترکیه و سوریه را تأمین می‌کنند، محقق شوند.

وی دو روز پیش نیز در مصاحبه با شبکه روسیا‌ الیوم، درباره عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه نیز گفت: «دمشق هرگز روابط خود با ترکیه را که اراضی سوریه را اشغال کرده است، عادی نخواهد کرد».

المقداد افزود که دیدار «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای او نیز بستگی به خروج نیروهای این کشور از اراضی سوریه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار