کد خبر: 1159001
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
در شرایطی که جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی روند عادی‌سازی روابط با اعراب را به کما برده است نتانیاهو ناامید نشده و سعی دارد عربستان سعودی را به سمت سازش بکشاند و برای تحقق این امر به بن‌سلمان متوسل شده تا شاید فرجی شود.

رژیم صهیونیستی با دست‌فرمان تندرو‌ها در کابینه، علاوه براینکه داخل سرزمین‌های اشغالی را ملتهب کرده است در بیرون از مرز‌ها هم حال و روز خوشی ندارد و روند تحولات منطقه‌ای برخلاف خواست اشغالگران پیش می‌رود. پس از توافق ایران و عربستان و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که همه چیز را از دست رفته می‌بیند، به تکاپو افتاده تا فضای امنیتی ایجاد شده در دولت‌های اسلامی علیه این رژیم را بازتر کرده و نفسی برای جولان داشته باشد. به همین دلیل نتانیاهو با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی تماس گرفته تا دوباره تنور عادی‌سازی را داغ کند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست به نقل از یک منبع دیپلماتیک، مدعی شد که نخست‌وزیر این رژیم طی هفته‌های اخیر دو بار با ولیعهد عربستان سعودی به صورت تلفنی گفتگو کرده است. بنا بر گزارش ادعایی این رسانه، عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین تسهیل‌کننده گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بن‌سلمان بوده است. بر این اساس، نتانیاهو و بن‌سلمان، یک بار قبل از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب و یک بار هم بعد از برگزاری این نشست به میزبانی جده با هم گفت‌وگوی تلفنی داشتند. این روزنامه ادعا کرد که نتانیاهو و بن‌سلمان درباره احتمال عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی رایزنی کردند.
منبع خارجی استنادی جروزالم‌پست گفته که «هیچ پیشرفتی در این گفتگو‌ها حاصل نشد و محمد بن‌سلمان درخواست نتانیاهو برای دیدار و ملاقات را رد کرده است.» ادعای این روزنامه در شرایطی مطرح شده که هفته گذشته وبگاه امریکایی «آکسیوس» از دست رد محمد بن‌سلمان به درخواست کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا پایان سال جاری میلادی خبر داده بود.
به گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، تل‌آویو از جانب دولت جو بایدن تحت فشار است تا در ازای دادن امتیازات مهم به فلسطینی‌ها با عادی‌سازی روابط با عربستان موافقت کند. گفته شده این امتیاز‌ها شامل گرفتن قدرت از ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و اعطای قدرت آن به نیرو‌های تشکیلات خودگران فلسطین و همچنین دادن اختیار امنیتی به این نیرو‌ها در مسجدالاقصی و کلیسای مقبره مقدس در شهر قدیمی قدس است. اما این پیشنهادات تاکنون از سوی کابینه به شدت افراطی نتانیاهو رد شده است. چند روز پیش از این نیز، روزنامه عبری معاریو در گزارشی مدعی شده بود که مقامات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی درباره برقراری خط پرواز مستقیم تل‌آویو به مکه در جریان موسم حج به توافق رسیده‌اند. بر این اساس، قرار است که این پرواز‌ها فقط به انتقال حجاج (مسلمانان) از اراضی اشغالی به عربستان سعودی اختصاص داشته باشد.
نتانیاهو در ماه‌های اخیر بار‌ها ادعا کرده که عربستان به زودی با اسرائیل سازش خواهد کرد و آن را مهم‌ترین گام حل بحران تل‌آویو و اعراب اعلام کرده است. اما عربستان همواره حل مناقشه فلسطین و اجرای توافقات سازش را شرط عادی‌سازی اعلام کرده؛ چیزی که صهیونیست‌ها تاکنون از تن دادن به آن سر باز زده‌اند. امتیازاتی هم که رسانه‌های اسرائیلی مدعی هستند تحت فشار امریکا قرار است به فلسطینیان داده شود همه وعده‌های توخالی است که کابینه راست افراطی نتانیاهو به آن تن نخواهد داد و اقدامات تحریک‌آمیزی که در ماه‌های اخیر در کرانه باختری و غزه انجام دادند، گواه این ادعا است. تازه نتانیاهو و دوستانش برنامه‌هایی برای اشغال کامل قدس و تخریب مسجدالاقصی در دستورکار دارند که نه تنها ثبات و آرامش را به سرزمین‌های اشغالی هدیه نخواهد داد بلکه با خشم گروه‌های مقاومت فلسطین، همه جا برای شهرک‌نشینان ناامن خواهد شد؛ لذا نتانیاهو مسیر پر پیچ و خم را برای عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی از جمله عربستان خواهد داشت. کشور‌های عربی در ماه‌های اخیر در واکنش به جنایات نظامیان اسرائیلی در قدس و مسجدالاقصی، به مقامات این رژیم هشدار داده‌اند که دست از ماجراجویی بردارند، زیرا این اقدامات می‌تواند منطقه را با چالش‌های جدی مواجه کند.
پناه گرفتن پشت دیوار‌های غزه
اسرائیلی‌ها که از قدرت موشکی گروه‌های فلسطینی در غزه، به شدت هراسانند برای اینکه میزان تلفات خود را کاهش دهند، دست به ابتکار‌های جدیدی زده‌اند. روزنامه یدیعوت آحارانوت روز سه شنبه خبر داد که ارتش رژیم صهیونیستی به منظور جلوگیری از اصابت موشک‌های ضدزره نیرو‌های مقاومت به ماشین‌آلات و شهرک‌های صهیونیستی مجاور نوار غزه، در حال ایجاد استحکامات در نزدیکی این باریکه است. این رسانه صهیونیستی اشاره کرد با آنکه هدف از احداث دیوار‌ها در اطراف غزه، محافظت از شهرک‌نشینان و مواضع نظامی است، اما این اقدام بازدارندگی رژیم صهیونیستی را زیر سؤال می‌برد. براساس این گزارش، شهرک‌نشینان از ایجاد این استحکامات گلایه کرده‌اند، چراکه این دیوار‌ها رؤیت زمین‌های کشاورزی و مناظر اطراف را با مشکل مواجه می‌سازد. نیرو‌های مقاومت فلسطین در نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی شهرک‌های صهیونیستی اطراف نوار غزه را با صد‌ها راکت در هم کوبیدند. باتوجه به قدرت فزاینده گروه‌های فلسطینی در عرصه موشکی و پهپادی، روی آوردن اسرائیل به اقدامات عهد عتیق دردی از آن‌ها دوا نخواهد کرد.
علاوه بر قدرت نظامی، گروه‌های مقاومت فلسطین اتاق عملیات مشترکی هم تشکیل داده‌اند تا در هرگونه جنگی با اشغالگران هماهنگ عمل کنند و رهبران جنبش حماس هم به این مسئله تأکید کرده‌اند که مقاومت اکنون یکپارچه است و همین مسئله نگرانی تل‌آویو را در پی داشته است. سران اسرائیل از این وحشت دارند که در صورت درگیری در آینده، از جبهه‌های متعدد مورد هدف قرار گیرند. فلسطینی‌ها هشدار داده‌اند که اگر دشمن به تحرکات تنش‌زای خود ادامه دهد، تمام سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار